olja i maten

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilken olja är mest ekonomiskt att köpa, om man ska pytsa i pållarna det? Dvs olja som både är bra och förhållandevis billig... Ska man köpa Icahandlarnas egen, den som Krafft har eller något annat? Jag gör just nu av med 4 dl om dagen, så det går ju åt lite. Enlitersflaskor är inte att fundera på ens :p

Sv: olja i maten

Jag kör oxå på icas egna olja. Betydligt mycket billigare än de andra. Varför ger du 4 dl/dag? Vad har du för en häst?

När jag använde olja så köpte jag den i en "utläninga" affär i 10 l dunkar. Oljan är mycket billigare där ;)
Hälde över i en 2 l flaska så att det var lättare att hantera.

Ekkatt skrev:
Jag kör oxå på icas egna olja. Betydligt mycket billigare än de andra. Varför ger du 4 dl/dag? Vad har du för en häst?

Om jag inte missminner mig så har ameo flera stycken hästar och skulle tro att det är DÄRFÖR hon ger 4dl/dag... inte till bara EN häst! :p

som Mitra skriver.
Gå till en muslimsk eller kurdisk mataffär och köp oljan där.
Priserna går inte att jämnföra med Icas.
W****s har ibland 10 l dunkar.

Jag har användt Krafts olja: mycket bra men mycket dyr! Ska man fodra med vanlig olja så är det majsolja som gäller. Jag köper min olja för ett hyfsat pris på Willys.

men e inte krafft oljan soya olja?
varför ska man ge just majs olja?

Jag fick lära mig att det går bra med vilken olja som helst. Måste inte vara någon speciellt sorts olja. Har själv bara använt rapsolja

Rapsoljan är den enda oljan, som inte bör ingå i en hästs foderstat. Läste det i boken Rätt foderstat-bättre häst.
Majsoljan är att rekommendera då den är smaklig för hästar och majs används mycket som fodermedel för hästar utomlands.

Var själv in på Coop och hörde med dem om att ta in större dunkar än 1 L och det skulle kunna ordnas. Här kostar 1 L majsolja ca 21:-

olivoljan då? sägs ju ha en massa unika ämnen i sig...

mariatistelolja ska visst vara den bästa oljan till hästar då den förutom de vanliga ämnena i olja även innehöll nåt som var särskilt bra till hästar, minns ej namnet på ämnet... nån annan som vet vad jag tänker på??:confused: :)

Jag ger mitt magra fullblod ständigt på uppgödning 4,5dl olja om dagen nu. Det blir rapsolja från ICA (2 l) eller COOP (1l) då kostar det ca 10kr/liter.

Det finns säkert billigare på tex Willys i större dunkar men dels är det en omväg för mig att åka dit och dels tycker jag det är jobbigare att hantera 5-10liters dunkar!

Vilken sorts olja som är lämplig disskuteras i flera andra trådar.

Varför man just ska ge soja- eller majsolja beror på att de innehåller mer (och nu är jag inte säker på att jag minns rätt, jämför på olika flaskor) fleromättat fett.

kicki71 skrev:
Rapsoljan är den enda oljan, som inte bör ingå i en hästs foderstat. Läste det i boken Rätt foderstat-bättre häst.
Majsoljan är att rekommendera då den är smaklig för hästar och majs används mycket som fodermedel för hästar utomlands.

det där med rapsolja är tydligen en "gammal" teori har jag lärt mig genom svar från kunniga som tex peter L och Helena Handberg här på forumet. det finns redan en tråd om det, och att marknadsföringen på Kraffts soya olja som "bäst" för häst är tydligen helt falsk, då även soya olja innehåller potentiella skadliga ämnen. Rapsolja i dess moderna sammansättning är helt OK och det finns inget skäl att spendera 84:- för en liter vilket Kraffts ligger på ca, när man kan köpa en liter för 22 spänn på Konsum... osv........

det jag hört om Majsolja från samma tipsare är att det är minst innehålls mässigt fördelaktigt i jämförelse med tex rapsolja.

Tack och bock för den infon!:bow: Presis vad jag behövde höra!!
/Kicki

jag köper rapsolja på stordunk . går nog lika bra med solros också . skulle aldrig köpa kraffts egna , de e svindyrt ;P går lika bra med vanlig olja..

Det viktigaste är att det är kallpressad olja, alltså olja som är framställd genom mekanisk väg, utpressad olja. Olja som inte är kallpressad är framställd genom upphettning och då har oljan ändrat sin struktur och kan inte tas upp riktigt av varken djur eller människa (och är inte bra för dem). Att betala lite extra för kallpressad olivolja är värd varenda krona. (Lidel har billig men bra). Oljan ska fördelas vid flera tillfällen om dan och max 1dl per häst och dag. Efter 14 dagar ser du skillnad på pälsen som blir jätte fin. Likadant blir det med människor som får len fin hy av lite kallpressad olivolja varje dag. Detta har jag fått lära mig av mats petersson som under flera år varit kostrådgivare åt tre kronor och även hjälper människor med sina djur.

Jag köpte en 25 L dunk med Rypsolja (inte rAps, utan just ryps), den var till för att användas som tillskottsfoder för häst, och väldigt billig jämfört med andra oljor. Kan kolla vars jag fick tag i den.

okej, så slutsatsen av denna tråd är vad?

vad ska användas och vad ska itne användas?

Om man vill använda veg olja som energikälla är ofta den varmpressade säkrast. Många oljeväxter innehåller sk antinutritionella ämnen som motverkar näringsupptaget. Vid upphettning förstörs dessa onyttiga ämnen.

Om man vill ge små mängder olja för att komma åt ngn speciell ingrediens och inte ffa för energin är det OK med kallpressad.

Som energifodermedel åt en 500 kgs häst kan man ge upp till 1 kg olja per dag. Vill man använda oljan för energin men ändå få med de nyttigaste fetterna till ett bra pris är varmpressad rapsolja ett bra val. HH

HelenaHandberg skrev:
Om man vill använda veg olja som energikälla är ofta den varmpressade säkrast. Många oljeväxter innehåller sk antinutritionella ämnen som motverkar näringsupptaget. Vid upphettning förstörs dessa onyttiga ämnen.

Menar du då att varmpressad olja ökar näringsupptaget? jag är trögtänkt..

HelenaHandberg skrev:
Om man vill ge små mängder olja för att komma åt ngn speciell ingrediens och inte ffa för energin är det OK med kallpressad.

okej, så när t.ex. skulle man vilja ha kallpresad? vad är det för speciella ingredienser som gör vad? jag menar t.ex. om man vill att hästen ska få glansig päls? viklet är det då? om man vill att den ska lägga på sig? ska det då vara varmpressad?

HelenaHandberg skrev:
Som energifodermedel åt en 500 kgs häst kan man ge upp till 1 kg olja per dag. Vill man använda oljan för energin men ändå få med de nyttigaste fetterna till ett bra pris är varmpressad rapsolja ett bra val. HH

ojda, det var mycket olja! det har jag i allafall aldirg hört förrut, jag har jämnt hört 1 dl, vart har du fått denna informationen om att det kan va 1 kg?

väldigt tacksam för svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama