Olja i maten!

T

twinstar

Funkar det med vilken olja som helst?
Vanliga matolja? Rapsolja?
 
Vad jag vet fungerar vilket som. Ta det billigaste! ;) Det enda jag hört är att de flesta hästar tycker att det är äckligt med olivolja. :p
 
MAJSOLJA!
Det innehåller mycket fleromättat fett och det har många bra egenskaper i hästens kropp.
Majs är ett beprövat som fodermedel och har visat sig ha positiva egenskaper på bla hud och hår. Om man frågar på SLU så rekomenderar även dom majsolja.
Rapsolja (viisa märken) innehåller mycket K-vitamin. Och hästar tillverkar denna vitamin själva och (enligt SLU) har dom inget behov av att få det extar i maten. Jag tror därför att vissa märken av rapsolja skulle kunna vara riktigt ohälsosamma.

Det finns flera gammla olje trådar med mycket bra information...

Under dessa rubriker hittar du nog allt och lite till...:)
Hur mycket olja kan man ge?
Rapsprodukter till häst???
Funderingar kring olja i hästens foder!
 
Jag sökte på olja i maten och hittade faktiskt inte speciellt mycket.

Jag har iaf köpt en tvålitersflaska rapsolja nu! Det får duga tills det är dags att köpa nytt!
Den femlitersdunk vi har tar slut imorgon.

Var köper man majsolja på fem liter i stockholmsområdet egentligen? Har letat som tusan!
 
Finns det inte på Willy:s? Martin Ohlson brukar ju ha en massa smått och gott också men där måste man ha kort!
 
Har inte varit på Willys. Har handlat där en gång och gillade visserligen inte affären men jag får väl åka dit en sväng till och kanske ta Eko-hallen samtidigt!

Borde inte Eko-Hallen ha det föresten :)
 
Tror inte att Eko har faktiskt men är inte säker. De har ju inga matprodukter utom godis. Vet att Willy:s har stora förpackningar av oljor men vet inte om det är just majsolja. De lär vara billigast också! :)
 
Rapsolja är väl det enda som inte rekommenderas till häst
Vidare kring utfodring så nämndes olja som fodermedel. Eftersom jag på annan plats på sidan har Stefan Hultmans åsikter om olja så vill jag uppmärksamma det som Biofarmab sa. Stefan förordade ju majsolja till sina hästar och det är så att majsolja, olivolja och solrosolja är helt okej till hästar, men inte ospecifika matoljor. Hästar och raps går helt enkelt inte ihop, man har sett att det blockerar kopparupptaget hos hästen.
 
Hmm. Oj då! Var har du läst det?
Jag sökte på nätet och hittar flera olika ställen som rekommenderar rapsolja till häst!
 
Har för mig jag läst om olja i Planck o Rundgrens nya bok, om jag inte minns fel så kan det krävas e-vitamin tillskott om man fodrar med olja. Vet ni något om det?
 
vad jag hört ska man ge olja med floreomättat fett i. inte raps olja.
solros olja och majs.
 
Jag har köpt rapsolja precis som han hade tidigare och det funkar bra! Har svårt att tro att 1 dl olja på en fullvuxen häst på 400-500 kilo kan påverka kopparupptaget.
 
Oljor med hög andel fleromättade fettsyror är E-vitamin tillsatt i pga att fettet inte oxiderar(härsknar) lika fort som om E-vitaminet inte skulle vara tillsatt.
_______________________________________________
Ang rapsolja till hästar...
Jag skulle inte våga ge det för the toxic oil syndrome som verkar slå till med jämna mellanrum och pga att vissa märken av rapsolja innehåller mycket höga halter av K-vitamin, men även för att raps är inget man normalt utfodrar hästar med så varför ska man då använda rapsolja.
 
Kanske det , men varför måste det dissas pga av det då????
som en ps så stod det i aftonbladet häromdagen om olika typer av män....
trainspottern: Medelålders,mycket tröjor, besatt av faktainsamling :rofl: :rofl: Hrrmmm, vem tror du jag tänkte på då :angel: :angel:

OM det nu är på det viset, så tror jag faktiskt att 1 dl KAN hämma kopparupptaget, det finns ju så mycket annat som har betydelse med foderintag Ca/P kvot t ex, har ju ganska stor betydelse även om det är små mängder, men mig spelar det inger´n roll eftersom jag inte ger just rapsolja, och skulle heller inte chansa på det...men att vidarbefodra info är väl heller inte fel...eller???
 
Jag var på en tvådagars utfodringskurs i slutet på januari, kursledare Cecilia Müller, Anna Jansson o Sara Nyman. Olja till häst diskuterades o kontentan blev att det finns ingen forskning om hur olika oljor påverkar hästen o inget som talade för att man inte skulle använda rapsolja o ingen av kursdeltagarna hade vad jag kan minnas någon annan åsikt (utbildningsnivån på häst var genomgående hög).
Ja jag försöker hålla mig till fakta så gått det nu går, om du tycker det är bättre att tro på allt tyckande så får du väl göra det. Det verkar ändå som du själv letar fakta för brinnade livet av alla dina länkar att döma men man kan ju värdera fakta på olika sätt.
PL
 
att jag lägger ut länkar är ENDAST för att DU "kräver" fakta...
Du kan inte tro på någonting utan att ha en källa, men eftersom dina föreläsare inte hade några källor så kanske inte dom heller har rätt, eller så fick du väl inget svar på din fråga????
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 392
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
928
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp