T

TeamTop

Håller på att bygga stall där boxarna skall vara i ek som jag tänkt att olja. Vilken typ av olja ska man använda som lämpar sig för häststall?
Tacksam för hjälp!

Sv: Olja ek

Fråga på färghandeln och förklara att hästarna kan komma åt och gnaga. Vi använde klarlack på våra boxar, det blev ljust och snyggt.

Mina föräldrar har ett stall där all inredning är i kärnek, första gången oljades det med någon "båtolja", senare har det blivit uteträolja typ Nordsjö eller liknande. Måste säga att oljad ek är otroligt fint och sällan man får bekymmer med gnagande som mest orkar de rispa lite i ytan.

Vill man undvika gnagande både inne och ute så är min bästa erfarenhet att tillgodose hästarna med grenar i smakligt träslag som bok, björk, oxel mfl.

Lycka till

Vi oljar våra ekboxar med ren linolja- ogiftigt om bävrarna skulle vara framme!

Jag har också för mig att jag hört linolja+terpentin, men känns inte så roligt att använda terpentin till hästboxar... Varför späda ut?
Man vill ju både värna om hästarna och miljön ju :)

kokt linolja+terpentin, du späder m terpentin för att oljan ska bli ngt tunnare och därmed tränga in bättre i träet.
mvh Cela, som jobbar inom färghandeln :)

Nu är jag inte helt hundra på vad vi har för träslag i våra boxar, men syrran trodde att det var tall (Furu). Vi har oljat med en blandning av linolja, terpentin och tjära. Det har blivit jättesnyggt. :D

Okej, hur blandar man då? Lika delar olja som terpentin eller efter tycke?
MVH Martina

Det var en väldigt bra fråga, inte jag som gjort blandningen. Det jag vet är att tjära har man i beroende på hur mörkt man vill att det ska bli, men jag ska höra med snickarn hur han har blandat.

Vi har använt Nordsjö ädelträolja. Vårt stall är 4 år nu och inget gnag alls, vi har oljat varje sommar i samband med stalltvätt.

Lycka till!

HPIM1497.jpg

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar