"Olja är farligt och cancerframkallande"

lady_vip

Trådstartare
Kämpar och exprimenterar lite med mitt smala sto, har nu satsat på att få upp energin (MJ) och därför börjat ge olja. Köpte vanlig rapsolja, just för att jag i det läget enbart var ute efter att få upp MJ.

Hamnade då i diskussion om att rapsolja minsann är farligt för häst, det skulle vara solrosolja enligt ny forskning. Sa att jag innan gett linfröolja och sett bra resultat, borde köpt det istället, men nejnej, linfröolja är cancerframkallande! Omega 6 är inte bra för hästar, släpper fria radikaler osv, samma sak med rapsolja och linfröolja.

Personen utvecklar foder, så någon kunskap borde denna ha, men jag tvivlar på vilken.

Hur ligger det till?

Sv: "Olja är farligt och cancerframkallande"

Dagens rapsolja är inte farlig för häst men förut innehöll raps Erukasyra som är giftig. Den raps man odlar idag är förädlad till den grad så att det inte finns speciellt mycket kvar. Både omega-3 och omega-6 speciellt har vad jag vet i studier visat sig inverka positivt på hästars rörlighet. Dock så är det ingen större idé att ge mer olja än någon dl åt gången då hästar har svårt att ta upp för mycket fett samtidigt.

Personen har blandat ihop begreppen totalt.

Omega 6 är mkt riktigt farligt (i överskott), då det skapar inflammation i kroppen. Eftersom hästens mat redan består av den för stor del omega 6 (gräs har mkt o6) så bör man absolut inte tillsätta foder som innehåller stora mängder omega 6, man skall tillsätta omega 3, som minskar inflammation.

Men det är här din bekant rör i hop det (vilket är skrämmande med tanke på hennes jobb!!). Båda raps och solrosolja innehåller nästan enbart omega 6, jag tror tom att solrosolja inte har något omega 3 alls.

Linfröolja däremot har mer omega 3 än omega 6 och är därför UTMÄRKT att ge till hästar! :) Men ge inte mer än någon dl, hästar är inte gjorda för att leva på fett. Den totala fetthalten bör inte överstiga 4% (hö har ca 2% fetthalt). Jag ger båda linfröolja och linfröpellets till mina hästar.

Så det jag borde ge är linfröolja (vilket jag hade gjort om det inte varit slut i foderbutiken och jag ville ha upp MJ snabbt)..? Men skiljer MJ-halten något i de olika oljorna eller det är just halten Omega 3 och Omega 6 som är skillnaden?

Kan man ge hela (stöpta) linfrön och få samma "effekt" eller måste det vara koncentrerad olja? För energi och fettsyrorna tänker jag främst.

Hästar kan vänjas att klara av fettet från olja, man hade i några studier givit hästar upp mot 5-6 dl olja per dag med goda resultat. Det här skrev HH i en tråd för något år eller två sedan, men det handlar om hästen måste vänjas vid oljan.

Jag ger vår äldsta häst 3 dl linfröolja per dag, dels för hullet men också pga han är eksemhäst.

Hur skulle det gå till fysiologiskt och går det för hästen att göra den anpassningen utan att tarmmiljön påverkas? En konstant utsöndring av större mängd galla känns ju inte så hälsosamt för tarmmiljön när den oftast äter andra, mindre feta saker. Eller har du någon länk till den undersökningen? (Är inte kritiskt, bara nyfiken..)

Sök på HelenaHandberg så kommer det upp flera trådar om just olja, där finns referenser från flera håll gällande olika typer av olja. Just linfröolja är väl inte det man ska ge i större mängder om det gäller att ge för mängden Mj. Då är rapsoljan betydligt bättre, eller to m fodertran faktiskt som innehåller högre andelar omega 3.

KL

Följande skrev jag i en annan tråd om fullblod. Riktat till centaur. Fick ingen som helst respons. Kanske kan jag få det här?
Gällde att fodra med olja.

Vill gärna veta vilka källor du har för dina påståenden.

I den bok jag har om utfodring står det att typ av olja väljs utifrån syfte.
Soja- eller linfröolja om syftet är en blank päls.

Alla vegetabiliska oljor är lika bra för att tillföra energi.

Och vill gärna finna belägg för ditt uttalande om max 4 % fett i fodret.

I min bok står det att forskning gjorts med stora mängder olja, och att 1/3 av totala energibehovet kan tillgodoses med olja. Vilket innebär 1½ liter/dygn för en stor häst.
Tar dock 6 veckor innan upptaget fungerar.

Boken jag refererar till heter " The essential guide to feeding your horse or pony"
Skriven av Ruth Bishop, Spillers Horse Feed's nutritionist

Senast ändrad:

Nu har jag inte engagerat mig generellt i detta med oljan vara eller icke vara utan fokuserat på hur det är med olja i foderstaten till just sjuka hästar. I detta fall först en EPSM ponny och nu en IR ponny.

Gällande EPSM ponnyn så hade jag turen att för många år sedan få ett kompendium skrivet av en tjej som gjorde ett stort arbete på just EPSM hästar på SLU och hon i sin tur tog alla uppgifter från utlandet och dess forskning och där hade det då framkommit att det inte längre var bra att ge hästarna så mycket som litervis med olja per dygn för att de kunde inte ta hand om det som man trott tidigare, utan det hade på senare tids forskning framkommit att några dl/dygn var vad en häst klarade i längden att ta hand om.

Tyvärr ligger papprena nedpackade nånstans och jag har inte scannat in dem för att kunna ge referenserna, men så svårt kan det inte vara att hitta information idag så många år senare.

Nästa gäller IR och oljeintag, där får man gå utomlands med och leta bland IR forskning och olja och det är i fler artiklar som det iaf de sista två åren framkommit att omega 6 kan försämra hälsotillståndet för en IR häst och ge den inflammationer i hela kroppen. Jag trodde inte heller på det innan jag själv av okunskap fick uppleva det på min stackars ponny som jag tryckte i olja för det skulle ju vara så bra. Jag märker även stor skillnad även på vilken % råfett ett foder har på honom. Av en slump i mitt letande efter svar så hittade jag detta med Omega 6 och inflammation.

Så när det gäller oljans vara eller icke vara så finns fortfarande mycket varierad information där ute men mestadels av trovärdig info anser jag att man kan hämta på sidor med artiklar om just sjuka djur av olika slag. Å klart att det alltid kommer att stå felaktigheter, än idag så stoppar ju fodertillverkare vitlök i fodret trots att man vet att även en liten mängd kan förgifta en hästs kropp.

Å klart att det alltid kommer att stå felaktigheter, än idag så stoppar ju fodertillverkare vitlök i fodret trots att man vet att även en liten mängd kan förgifta en hästs kropp.

Vet man att vitlök även i små mängder är farligt, för studierna som är gjorda på det som jag sett så har det handlat om ganska extrema mängder?

/Camilla

:bow:

Tycker att det säger sig självt. Fett till en individ som inte har ngn gallblåsa o där det inte finns i hästens naturliga kost alls.

Och jag tror som i TS fall- en stor häst som ger di eller var dräktig:confused:
Den behöver sockerrik kost- ngt som är naturligt för hästen om den har ett behov o är annars frisk.

Jag rekommenderar havre.:D Jag o TS har fått mkt hudproblem av lucern, men inte av havre o soja.

så gammal traditionell kost. Fri tillgång på bra hö, havre, betfor, kli o soja.
funkar på alla.

Jag rekommenderar havre.:D Jag o TS har fått mkt hudproblem av lucern, men inte av havre o soja.

så gammal traditionell kost. Fri tillgång på bra hö, havre, betfor, kli o soja.
funkar på alla.

Ja du bör ju om inte annat bli ganska torr i huden av den kosten, för hästens del är ju inte havre en sund kost men väl traditionell.

Det är inte uppbyggt med havre som största post- utan ett komplement beroende av individ o prestation.
Lägger till linfrökaka o inte oljan.

nu är TS häst tunn o måste få i sig mer energi.

Den har oxå extrema hudbesvär o JAG skulle inte börja laborera igen.

Axel, läste du vad jag skrev. Det var liksom med glimten i ögat.

Alltså om du äter mycket lucern så får du förmodligen hudproblem.

Jag o TS har fått mkt hudproblem av lucern, men inte av havre o soja.

Oops:o

Tja jag föredrar sallad utan varesig mkt energi eller protein;)

Jag har fortfarande ej kommit igång med att ta S J, men borde göra så för benstomme, hud mm.

Har provat Tokosel o t o m de spända musklerna vid nacken blev mjuka:confused: förklara det.

nu är TS häst tunn o måste få i sig mer energi.

Den har oxå extrema hudbesvär o JAG skulle inte börja laborera igen.

Detta är den andra hästen, så du kan andas ut axel;) Min andra äter ensilage och enbart lite lusernpellets som skrammel, skulle väl aldrig betäcka den kraken!

Iaf. Jag gjorde som så att jag köpte Krafft Muskel och olja och kompletterade därför upp hennes lusern (som jag minskade) och hon får nu dessutom 1 kg havre och 1,5 dl olja. Tycker faktiskt redan att det syns, men det kanske är i mitt huvud.

aha:angel:

I min värld är 1 kg havre på en tunn digivande märr inte särskilt mkt.

Havreprotein gör underverk på hudens elasticitet och pälsens kvalitet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka