Olivers pet food?

Alexandra_W

Trådstartare
Skulle in och kolla en helt annan sak på ett visst försäkringsbolags sida, och såg en länk om ett erbjudande om köp två betala för ett hos Olivers Pet food. Har tråkigt ikväll så gick in och kollade, bara för att.

Och hittade ett weight loss foder. Som var helt okej ingredienslista på, och ffa var det hyfsat hög halt av l-carnitin.

Utter är ju under bantning, och tappar stadigt och i rask takt med Hills r/d. Är nere i normalvikt men vill ha ner honom till slank. Han tappade INGET ens med svältgiva 'vanligt' lightfoder, men med r/d så rinner kilona av. JAG inbillar mig halten av l-carnitin är det som gör 'tricket', och så påstås också om man frågar varför det skulle vara bättre än andra bantarfoder.

Hills r/d kostar 690 kr för 12 kg. Ni kan gissa hur mycket det går åt per dag åt en riesenschnauzer. När han når uppsatt vikt kommer jag behöva öka givan eller byta foder, och har då tänkt byta till hills w/d. Samma otäcka pris.

Så dök då det här upp. Halten l-carnitin är markant lägre än i r/d och ungefär hälften mot i w/d. Omsättningsbar energi är identisk. Priset är som natt och dag.

Så det är mycket frestande att köpa en säck a 15 kg för 449 kr, och då få en gratis. Dvs 550 pix för 30 kg foder. OM det fungerar.. Då har jag sparat många sköna slantar. Om det INTE fungerar däremot, då har jag kastat bort 500 kr. Vilket det är helt fel månad att göra, Utter rasslar kostnader i stadig takt, risken finns Viktor kommer det - och tvättmaskinen gick och dog idag. Så det är helt fel månad 'kasta bort' pengar. Samtidigt, sparar måååååååånga pengar om det fungerar.

Jag är som åsnan mellan två hötappar helt enkelt. Men tänkte fråga om någon har erfarenhet av Olivers rent generellt (alltså inte just av det där weightlossfodret, det kan ju ingen säga om det skulle funka på Utter eller ej)?

Sv: Olivers pet food?

Jag har precis börjat m Olivers till mina två - har hållit på så kort tid att jag inte kan utvärdera än dock. Leveransen var supersnabb i alla fall! :D

Hej,

Vi har använt Olivers mat under 1,5 år och det funkar kanon på våra hundar. Vi har 12 hundar och alla äter med god aptit, bra hull (nästan för bra ibland!!), fina pälsar och bra magar. Jag brukar variera 1 säck Adult, 1 säck Lamm osv. Har också använt Weight Loss och Maxx Energy. 3 valpkullar har hittills avvants och vuxit upp med Startfodret. Vänner med Grand danois använder Large breed och large breed start. Dessutom köper vi allt hundgodis och Omega3-olja via Olivers då vi får samma rabatt på hela sortimentet.
Det finns ju ett rabattsystem och om man går ihop några st kan man faktiskt få väldigt bra priser. Vi är t ex 4-5 kennelägare som samköper och kommer då upp i över 40 st och får på det sättet 45% rabatt på allt. Jag brukar ta hem så jag har till valpköpare också. Beställning och hemkörning har också fungerat snabbt och smidigt. Ett bonus med Olivers var att dom även ställde upp som huvudsponsorer vid en utställning jag var med och arrangerade:banana:!! Jag rekommenderar i alla fall.

Ceascar är helt tokig i deras små provpåsar! Speciellt de med fisk, han slet tag i påsen som provpåsen kom i sin iver...
Kan du posta mig länken:angel:

Om du kollar på ditt försäkringsbolags hemsida så märker du ganska lätt erbjudandet - om du är kund hos bolaget som har erbjudandet alltså. Lär gå som reklam att säga mer misstänker jag.

Ja, jag har använt diverse lightfoder. Är speciellt ett par av de "äldre damerna" som ibland räcker att dom luktar på mat för att gå upp i vikt:angel: Har också använt Hills bantningsfoder och det är väl i så fall det man får jämföra med. Tycker dom är likvärdiga för att få hunden ner i vikt men hundarna föredrar ju klart Oliverfodret + att det är ganska stor prisskillnad mellan Olivers och Hills. Har däremot inte koll näringsmässigt exakt hur skillnaderna ser ut.
Dessutom finns ju Hillsfodret bara att köpa på veterinärkliniker och det gör det lite svårare med inköpen.

Tack, jag hade väl för mig att vi hade samma bolag:-) postar min beställning ikväll.. Är ändå i "provapå"fasen för att försöka hitta ett bra foder för bägge hundarna.

Ja, jag har använt diverse lightfoder. Är speciellt ett par av de "äldre damerna" som ibland räcker att dom luktar på mat för att gå upp i vikt:angel: Har också använt Hills bantningsfoder och det är väl i så fall det man får jämföra med. Tycker dom är likvärdiga för att få hunden ner i vikt men hundarna föredrar ju klart Oliverfodret + att det är ganska stor prisskillnad mellan Olivers och Hills. Har däremot inte koll näringsmässigt exakt hur skillnaderna ser ut.
Dessutom finns ju Hillsfodret bara att köpa på veterinärkliniker och det gör det lite svårare med inköpen.

Tack. Min herre äter ju just Hills r/d nu. Ingen större fara ang inköpet, jag jobbar 20 min från Ultuna, där både deras foderbutik + djurapoteket finns. Båda har fodret. Sen har ju faktiskt foderbilen.se Hills Prescription diet med, så är ju lätt få hem till dörren var man än bor numera.

Men priset ja.. 690 kr/12 kg. Och han äter nu ca 7 dl/dag, och går stadigt ner ett halvkilo i veckan på det, gjort hela tiden. Så när vi mått nya, slanka målvikten (han är nere i normalvikt nu, men tänkte ta ner honom till SLANK) så om han inte av sig själv 'stannar av', dvs inte går ner mer, så måste jag endera ÖKA maten = svindyrt. Eller så byta till något annat foder. Min tanke från början var Hills w/d, det ligger dock på samma pris.

Jag hann ju inte prova så många vanliga lightfoder, men han fick 4 dl + bulk (stor hund) av ett 'vanligt lightfoder' och gick inte ner ett jäkla GRAM. Så jag har inga stora förhoppningar faktiskt om att ett vanligt lightfoder ska räcka. Så jag har varit inställd på att det är dyrt Hills for life liksom.

Och var lika 'anti' när jag av ren uttråkning satt och kollade in Olivers sida, men blev genast klarvaken när jag såg det där med l-carnitinet. För jag TROR det är det som 'är tricket' att Utter går ner på r/d. Säker kan man dock inte vara.

Halten l-carnitin i Olivers är ca 1/4 av vad det är i r/d och sa 50% av vad det är i Hills w/d, så är ju betydligt mindre. omsättningsbar energi är IDENTISK i hills w/d och olivers.

Så teoretiskt skulle det kunna gå riktigt bra. Smakligheten är jag inte så oroad för, det är en 'äter allt' och alla mina hundar so far har ansett hills smakligt.

Dock så har olivers en betydligt 'bättre' ingredienslista, och det känns ju bra. Samtidigt så bättre ingredisenser och mindre 'bulkingredienser' riskerar ju att bli FÖR bra så att säga ;)

Och jag är såå velig. För om det fungerar ska jag SKRATTA hela vägen till banken, varenda månad. Men om det INTE fungerar har jag slängt 550 kr i sjön, och måste ändå köpa en ny svindyr hills-säck.. Hade det inte varit så jävla fel månad hade jag utan att blinka chansat, men nu..

Sen som extra 'bonuskomplikation' har ju Utter koppelpromenader och kortison (som i sig kan ge extrem hunger/viktuppgång/etc) som biverkning. Så hans aktivitet kommer dras ner, och kortison läggas på här.. Vilket är omöjligt bedömma vad det gör/inte gör för behovet.

Arrgh, nedra i-landsproblem..

Tack, jag hade väl för mig att vi hade samma bolag:-) postar min beställning ikväll.. Är ändå i "provapå"fasen för att försöka hitta ett bra foder för bägge hundarna.

Vad bra =) Jag vågade inte skriva ut bolag, av risken för att det ses som reklam. Men var ren slump att jag klickade på den där länken när jag var in i helt annat ärende. Iaf jag har inte fått någon 'riktad' reklam i brevlådan eller så, så kunde lika gärna gått helt obemärkt förbi. Är ju ett himla 'prisvärt' erbjudande för oss med stora hundar som käkar upp en säck på nolltid ;)

Synd jag inte såg det innan jag beställde nytt foder till yngligen, de hade ju ett 'allergifoder' med eller vad man ska säga..

Fodret kom idag, inom max 3 vardagar precis som utlovats. Enda jag har att gnälla på var att ena säcken hade några småhål, transportskada kanske?

Nu får vi se vad hunden tycker och ffa om det FUNGERAR..

Min systers chef är återförsäljare av fodret och han föder även upp labradorer och mopsar. Jag har kollat på fodret och tycker att det verkar riktigt bra, OM jag hade fodrat med torrisar så hade det stått mellan det och standart.

Jo, jag tyckte också det verkade bra. Dock är jag lite 'oroad' över värdena. På sidan stod 8% fett, sen fanns det en länk till 'nya produktbladet', som jag såklart inte kollade innan beställning, där står 10% fett (30% protein). Och då blev ju naturligtvis omsättningsbar energi högre också. Så enda jag är tveksam till är om det kommer fungera. Men vi får väl se..

Båda hundarna har nogsamt sniffat på säckarna på verandan, med stort intresse. Inte tagit in säckarna än då det här separareandet av hundarna kräver avancerad ommöblering för att bli någorlunda funktionellt för både hundar, folk och ffa katter. Så de står på verandan än, och båda herrarna slog på varsin tvärnit och sniff-sniff-sniff och fick puttas ut genom dörren ;)

Mailade dem och frågade om '100% nöjd garantin' gällde även om hunden går upp av weightlossfodret. Det gjorde den - till min förvåning (och glädje)!

Jag har använt det ett tag. Leveransen är snabb, man får gott träningsgodis och sådär. Fodret fungerade dock inte bra på någon av hundarna i familjen. Den ene blev halvkass i magen och den andre helkass. Han var väldigt hungrig hela tiden också, mer än vanligt. Jag provade både det "vanliga" och det aktiva.

Min kompis använder det till sina och där fungerar det bättre.

Mailade dem och frågade om '100% nöjd garantin' gällde även om hunden går upp av weightlossfodret. Det gjorde den - till min förvåning (och glädje)!

Förvånande men ändå inte. Jag har testat ett säck av det och var nöjd (vet egentligen inte varför jag inte fortsatte, men jag bytte till standardt igen). De har väldigt bra service!
Nu ska jag kolla om mitt bolag är samma som ditt... ;)

Min systers chef är återförsäljare av fodret och han föder även upp labradorer och mopsar. Jag har kollat på fodret och tycker att det verkar riktigt bra, OM jag hade fodrat med torrisar så hade det stått mellan det och standart.

Halvt kl

2 av mina hundar äter färskfoder vilket både jag och herrarna är riktigt nöjda med, den 3e äter standardt men tycker inte alls att det är gott, fungerar dock i övrigt och har ätit det i snart två år, fast med mkt dålig aptit.

Däremot så kastade hon sig över provpåsen från Olivers (selected fish) som jag använt som godis ett tag nu.

Jaha, och vad ville jag med det här då? :angel: *snurrfia*

Jo! Eftersom innehållet ser så pass bra ut i båda fodren så kanske man skulle testa fasa in på Olivers, det är ju helt klart roligare med hundar som gillar det dom äter, istället för att bara äta för att dom måste.

Vad tror/tycker ni?

Jag har också kollat på det fodret, hade dock inte sett erbjudandet om två för priset av en, tack för den. :) Jag är dock inte säker på om jag ska beställa det, både för att jag hellre vill ha ett närproducerat än importerat foder, och sedan ingredienserna. Jag är inte alls särskilt kunnig när det gäller detta och blir därför därför mer än lovligt förvirrad. Oliver's Adult innehåller bl.a. tranbär, hallon, tomat, äpple, grönt te, linfrö, ringblomsextrakt, persilja, gingseng, havre, ärtor och potatis vilka alla undviks av t.ex. Standardt.

Från Standardts hemsida:

FRUKT
* Höga halter av oxal-, garvsyra finns i de flesta frukter och bär. Dessa syror skadar levern och njurar.
* Blåbär och kråkbär är de enda bär som vargen äter naturligt under sommarsäsongen.

GRÖNT TE
* Innehåller garvämnen som kan ge allvarliga skador på levern.

HAVRE
* Är en ofullständig råvara och innehåller fytinsyra som hämmar upptag av viktiga näringsämnen som mineraler.
* Kan inte brytas ner eftersom hunden saknar amylas.
* Påverkar syra / bas balansen negativt.
* Ofullständigt protein.
* En billig energikälla pga höga stärkelsenivåer.
* Hög insulinpåverkan.

LINFRÖ / LINFRÖOLJA
* Över rumstemperatur oxiderar oljan och viktiga näringsämnen försvinner.
* Linfrö höjer den viktiga omega 3 halten, men kan inte ombildas till EPA & DHA.
* Innehåller fytinsyra som hämmar upptag.
* Innehåller blåsyra.

POTATIS
* Innehåller solanin som är giftig och trypsininhibitorer som förhindrar nedbrytning av protein.
* Hög insulinpåverkan.

ÄRTOR
* Innehåller giotrogener som försämrar jodupptaget.

ÖRTER
* Grunden för läkemedel. Bör inte ges längre tid än två månader, efter det kan följdsjukdomar uppstå.

Hur förhåller ni "kunniga" er till detta? Är det överdrivet och mest bara reklam för det egna fodret eller verkligen sådant som bör undvikas?

Har hittat erbjudandet och funderar också på att beställa men nu blev jag tveksam,

Är också intresserad vad det kan ha för påverkan på hunden

Vad gäller frukter osv, så mängderna i t ex Olivers är så försvinnande små att de risker som finns inte blir aktuella. Skulle däremot t ex äpple dyka upp som tredje ingrediens skulle det bli betydligt värre.

Vad gäller potatis så är det rå potatis som innehåller solanin, processad potatis innehåller det inte. Potatis finns i en rad foder, ffa allergifoder. Så där är det - i mitt tycke - ett fult sätt att försöka höja upp sitt eget foder.

Vargar käkar inte ris (som standart har som spannmålskälla) naturligt heller, möjligen ev kinesiska vargar ;) Däremot äter vargar tarminnehåll från bytesdjur, där det kan finnas diverse helt enkelt. Gräs, bär, havre, frukt osv. De sorterar inte direkt ur äpplena ur rådjurs/älgmagen t ex, eller lämnar hararnas tarminnehålla.

Så, i mitt tycke - klar reklampropaganda för standardt. Det finns sanningshalt i en rad av påståendena, men man måste ställa det i relation till mängden. 1 promille äpple är en helt annan sak än 75% äpple osv. Rå potatis är en annan sak än processad (kokt, stekt, friterad, ungsbakad etc) potatis osv.

Om man skulle vara ett annat foderföretag och vilja prata MOT standardt t ex så blandar de in både ister, kyckling, fläsk och hjort. Fläsk är 'vanligt' (allt är fortfarande relativt) att en hund reagerar mot. Och om man läser vidare så det soms aluförs som ett väldigt rent foder bestående av hjort och ris, innehåller både ister (okänd källa), kyckling och gris. Och har ett mycket lågt fiberinnehåll.

Nu säger JAG varken bu eller bä om standardt, aldrig provat, jag strök det pga kyckling + en massa andra köttslag i. Utan bara som exempel på att det alltid går att gnälla på ingredienslistor i princip.

Går säkert maila Olivers och fråga hur mkt t ex grönt te det innehåller, det är ju i slutet av ingredienslistan och antagligen minimala mängder som varken gör till eller från.

Jag personligen tycker inte om att peppra foder med ditt och datt t ex just bär och frukt och 'grejs'. Men jag bryr mig inte om det när det hamnar sist i ingredienslistan, mer än suckar lite åt 'trams' typ. Den mängd t ex äpple de får i sig lär vara mindre än den mängd äpple de får i sig av att sno en bajsboll från en häst här på hösten liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka