Madick

Trådstartare
Med 3 åringen har jag nu uppmärksammat en rejäl oliksidighet som inte märkts så mycket under "insittningen".

Tömkörde idag och i höger varv funkar traven suveränt. Avslappnad, balanserad, länger halsen och sänker sig utan problem. Byter till vänster där han gärna blir lite kort och hög i nacken så han spänner ryggen och blir stummare i gången.

Galopp funkar suveränt i höger, han rullar på balanserat och det ser väldigt trevligt ut. Vänster varv går det knappt att få igång galoppen!

Hur skulle DU jobba med det här? Närmaste tiden kommer han jobbas från marken mest, så inga ridtips just nu.

Sv: Oliksidig

Din häst är "vänsterhänt" och det är inget särskilt med det.

Du ska jobba på som vanligt, möjligen att du ska jobba med att försöka få lite mer stöd på höger töm och det gör du faktiskt lättast i just höger varv där du upplever att din häst har det lättare.

För antagligen när du går på rakt spår så släpper din häst höger töm och tar tag i vänster, med det är som sagt en problem som de flesta har. Jag skulle nog i mesta möjliga mån bara jobba på som vanligt.

Senast ändrad:

Tack för svar!

Dessvärre var det inte så enkelt. Tyckte att det inte kändes ok, han är en sån som verkligen försöker annars, och det här var en så kraftig oliksidighet så det borde märkts tidigare tycker jag.

Idag lät jag honom gå lös i paddocken så han skulle få galoppera som han ville åt höger. Han ville inte, och blev klart stressad. Så illa att han försökte ta sig ut...

Lät honom trava på fräsht i svåra varvet och då var han tydligt ojämn bak ett par gånger.

Veterinären rings i morgon... himla trist.

Som första steg (om det inte redan är gjort) - kolla upp fysiken, om det är något litet som behöver åtgärdas. Det kan spara in en del tid, jobb och frustration i längden :p
Som nästa steg - försöka förbättra avslappningen i rygg, hals och nacke, vilket förmodligen är det du gör nu. Eftersom den uppenbarligen är sämre i vänster varv (lite kortare ryggmuskler kanske i höger varv = svårt att länga yttersidan?) kan tyvärr inte tipsa mer konkret just inom tömkörning eftersom jag själv är för grön på det, men böjande med längning av yttersidan och rent allmänt att försöka få bättre avslappning i vänstersidan.

Jag tror precis som du att hästen inte är fräsch. Viss oliksidighet får man räkna med men det ska inte vara så stora skillnader på en häst som ännu inte blivit felriden. Skulle inte vet. kollen visa något bör du kolla tänder (vargtänder?) och kontakta equiterapeut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 665
Senast: prallan
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V