Oliksidig häst, hur ska jag gå vidare?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
L

lollipopocoaster

hästen i fråga är lättare att rida i form i höger varv, flyttar sig smidigare för vänster skänkel, har en bättre vänster galopp ("trippar" i höger galopp), biter fast och hänger sig gärna i vänster tygel och är i största allmännhet stelare i vänster.

då är mina frågor; vilken är hans svaga respektive starka sida? hur ska jag jobba honom för att få honom så liksidig som möjligt?

tacksam för svar :bow:

Sv: Oliksidig häst, hur ska jag gå vidare?

förstog inte vad du menade? =S altså du beskriver det som att hästen har svårt på olika saker i bägge varv?
Jag menar, du skrev att hästen har lätt att gå i form i höger varv men trippar i högergaloppen? Och i vänster varv så har han lätt för galoppen men att det är svårare att få i form och hänger sig i vänster tygel?

Kan du inte förklara lite bättre? :confused: .
Men om det är så att han har lättare för att gå i form i höger varv och är mjukare där så betyder det att hans yttre sida (vilket då är hans vänstra sida) är mjukare än hans stela inre ( högra sida).
I vänster varv så tar hans stela högra/yttre sida emot när du ska forma honom så då går han emot och hänger sig i vänster tygel?

Det är så det verkar iaf. om jag förstått din beskrivning rätt? Tycker du beskriver som att hästen har svårt för olika moment i bägge varv så då kan det vara svårt att säga vilken hästens svaga oich starka sida är men jag skulle säga att hans starka sida är vänster och svaga är höger. Altså tvärtemot det varv du rider i.
För att träna bort och få en mer liksidig häst så måste man tänka på att rida lika mycket i bägge varv. Varken mer eller mindre än det varv som hästen har svårt för. Rida på rakt spår (mittlinjen t.ex.) är också bra övning för att träna bägge sidorna om hästen, men det är svårt om hästen är så pass oliksidig. Ett till tips som jag läste någonstans (har inte provat själv) men rid som att du rider i vänster varv när du rider i höger varv om du förstår vad jag menar.

Tja, hoppas det blev något som kan hjälpa iaf. Och att jag förstått rätt.
Lycka till iaf.

En tränare jag red för sa att hästar som regel är stelare i den sidan manen vill falla åt. Det har stämt på alla jag har kollat! Jag försöker rida mycket på raka spår och byta varv ofta när jag tex jobbar på volt, eftersom min pålle gärna blir sned om man slarvar. Men det är ju inte bara hästen, prova själv att borsta tänderna med "fel" hand så får man en tankeställare på hur sneda vi ryttare kan vara...:)

En tränare jag red för sa att hästar som regel är stelare i den sidan manen vill falla åt. Det har stämt på alla jag har kollat! Jag försöker rida mycket på raka spår och byta varv ofta när jag tex jobbar på volt, eftersom min pålle gärna blir sned om man slarvar. Men det är ju inte bara hästen, prova själv att borsta tänderna med "fel" hand så får man en tankeställare på hur sneda vi ryttare kan vara...:)

Mja, stämmer inte på min iaf! Min har lättare för högergalopp, och att gå i höger varv ö.h.t.. Manen ligger på vänster sida! ;)

Det kan också vara så att han är svagare i vänster bak. I galoppen är ju ytterbak bärande därför blir han bättre i vänster galopp, eftersom höger bak är starkare.

Jag tycker det kan vara intressant att longera hästen och verkligen titta på hur hästen spårar i de båda varven, hur hästens rörelsemönster ser ut och om det skiljer sig mellan de båda varven.

Hade ett likande problem men en av mina förra hästar. Jag började om frpn början, ut å skritta i skogen barbacka upp och ner på långa tyglar i typ 1-2 v. var noga med att den får gå ut i hagen under tiden...

sen stora volter i trav men var noga med att rida lika många varv i båda varven även om det ena går bätter än det andra. det är inte alltid "felet" sitter där man tror! Men glöm inte bort skogen! Det underlättar om hösten själv få bygga upp sina muskler i början...eller rätta till dem.

Jag tog även ut en equiterapeft för att vara på den säkra sidan. det är ju inte sp kul om "felet" facktikst har en medicinsk grund...vill ju inte förstöra sin fina polle.

/ Jag

jag tror du är inne på rätt spår, att det är inte helt omöjligt att hans vänstra bak är svagare. jag kommer inte ihåg om det är höger eller vänster öppna som krånglar (rider inte öppna och sluta så ofta :angel: ) men jag ska tänka på det nästa gång jag rider.

Har haft samma problem med min egen nämligen ;) Ett litet knep för att känna vilket bakben som är svagast är att i framskrittningen gå innanför spåret på långa tyglar försöka känna vart hästen sätter fötterna. Eller ännu bättre ha en spegel att titta i. Ofta går ju hästarna på dubbla spår när dom får gå helt fritt och det bakben som hästen sätter utanför kroppen är det svaga. Hästen låter helt enkelt det starka bakbenet gå under kroppen och bära upp, medans det svagare kan få gå lite utanför kroppen och ta mindre vikt.

Om det då är det vänstra benet som går utanför kroppen borde hästen ha lätt för sluta i vänster varv men svårare för öppna och tvärt om i höger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Magnum
·
Ridning Är det någon här som kan förklara på ett enkelt sätt och som man förstår oliksidighet hos häst? Eller musklerna överlag. Jag förstår att...
Svar
2
· Visningar
2 386
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka