Sv: Oliksidig häst, hur ska jag gå vidare?
förstog inte vad du menade? =S altså du beskriver det som att hästen har svårt på olika saker i bägge varv?
Jag menar, du skrev att hästen har lätt att gå i form i höger varv men trippar i högergaloppen? Och i vänster varv så har han lätt för galoppen men att det är svårare att få i form och hänger sig i vänster tygel?
Kan du inte förklara lite bättre?
.
Men om det är så att han har lättare för att gå i form i höger varv och är mjukare där så betyder det att hans yttre sida (vilket då är hans vänstra sida) är mjukare än hans stela inre ( högra sida).
I vänster varv så tar hans stela högra/yttre sida emot när du ska forma honom så då går han emot och hänger sig i vänster tygel?
Det är så det verkar iaf. om jag förstått din beskrivning rätt? Tycker du beskriver som att hästen har svårt för olika moment i bägge varv så då kan det vara svårt att säga vilken hästens svaga oich starka sida är men jag skulle säga att hans starka sida är vänster och svaga är höger. Altså tvärtemot det varv du rider i.
För att träna bort och få en mer liksidig häst så måste man tänka på att rida lika mycket i bägge varv. Varken mer eller mindre än det varv som hästen har svårt för. Rida på rakt spår (mittlinjen t.ex.) är också bra övning för att träna bägge sidorna om hästen, men det är svårt om hästen är så pass oliksidig. Ett till tips som jag läste någonstans (har inte provat själv) men rid som att du rider i vänster varv när du rider i höger varv om du förstår vad jag menar.
Tja, hoppas det blev något som kan hjälpa iaf. Och att jag förstått rätt.
Lycka till iaf.