Olikfärgade blinkhinnor.

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Fruentimber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 207
F

Fruentimber

Jag har aldrig haft en hund med olikfärgade blinkhinnor tidigare, de har alltid varit pigmenterade. Men Gibbs ena blinkhinna är svartpigmenterad, och den andra vit! Ger ett litet säreget utseende ibland :D men oftast tänker man inte mycket på det. Han får lite den här looken O_o i vissa positioner.

Nu är jag nyfiken på om fler har eller har haft hund med olikfärgade blinkhinnor/tredje ögonlock, speciellt uppfödare och ni som ställer ut! Efter vad jag googlat mig till är det ju helt normalt och ofarligt, men jag antar att jag kan förvänta mig att det påpekas av domare? Kanske till och med påverkar helhetsintrycket?

Nu kan jag inte säga vad en domare skulle säga om det, men enda gången jag ställde ut Tinja sa domaren ingenting om hennes olikfärgade blinkhinnor.
28377640_10210434620169873_1432979644081485201_n.jpg

Men ja, hon kan ju se.. Lite skevögd ut ibland på grund av sin vita blinkhinna :rofl:

Nu kan jag inte säga vad en domare skulle säga om det, men enda gången jag ställde ut Tinja sa domaren ingenting om hennes olikfärgade blinkhinnor.
28377640_10210434620169873_1432979644081485201_n.jpg

Men ja, hon kan ju se.. Lite skevögd ut ibland på grund av sin vita blinkhinna :rofl:

Ja, alltså, både mamma och syster påpekade vid ett par tillfällen att det såg ut som att Gibbs skela, när han var yngre. Jag fattade ingenting för jag såg det inte själv, tills jag tittade noga och såg skillnaden mellan blinkhinnorna. Sen har det blivit mer tydligt nu när han blivit lite äldre (5 månader). Men som sagt, normalt tänker man nog inte på det alls. :) På Tinja syns det ju jättelite!

Det kan ju vara olika från ras till ras när det gäller utställning. Boxer får inte ha opigmenterad blinkhinna, vilket dyker upp lite här och där, och ibland slår de ner på det och ibland inte. Breezes syster har det och har förlorat lite placeringar på det.

Det kan ju vara olika från ras till ras när det gäller utställning. Boxer får inte ha opigmenterad blinkhinna, vilket dyker upp lite här och där, och ibland slår de ner på det och ibland inte. Breezes syster har det och har förlorat lite placeringar på det.

Ja, det är ju olika förstås. I vår RAS står ingenting om just blinkhinnorna.

Ja, alltså, både mamma och syster påpekade vid ett par tillfällen att det såg ut som att Gibbs skela, när han var yngre. Jag fattade ingenting för jag såg det inte själv, tills jag tittade noga och såg skillnaden mellan blinkhinnorna. Sen har det blivit mer tydligt nu när han blivit lite äldre (5 månader). Men som sagt, normalt tänker man nog inte på det alls. :) På Tinja syns det ju jättelite!
Det syns mer in-person så att säga, speciellt om hon är trött. För hennes del beror det ju på hennes merle-färg, det blev helt enkelt inga pigment där. Precis som med hennes blå fläck i andra ögat :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka