Olika uppgifter om hästdöd

Sv: Olika uppgifter om hästdöd

:confused: Hur sjutton hänger det här ihop :confused:???

Undrar jag med.
Mammas kollega är medryttare på en häst som står i stallet där detta hände. Hästen i fråga var tydligen 34 år och i dåligt skick, den är nu skickad på obduktion. Ett rykte säger att de rör sig om en inre blödning. Hoppas det var så..

Jag tycker faktiskt det är sjukt dåligt att det blir nyhet av det utan att man vet den egentliga dödsorsaken..
 
Senast ändrad:
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Men varför gå ut med något sådant innan man vet orsaken! Och det är ju två ganska olika historier...
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

personer i kretsen kring hästen tillkallade en annan veterinär som två dagar efter att hästen dött upptäckt svullnader. Dessa tolkades som att något brott kunde legat bakom hästens död, och ledde till misstankar att någon fört upp ett föremål i hästens underliv så att den dött.

Så står det i NT. Om detta är sant, att man sett "svullnader" när hästen varit död i två dagar. Då är det snabbt dragna slutsatser. Hästars tarmar svullnar enormt efter döden (på grund av gasbildning) och brukar trycka ut slemhinnor och "innanmäte" genom vulva och anus så det ser helt groteskt ut. Även den påbörjade föruttnelsen kan ge svullnader och gasbildning i perinealområdet.

Det bästa är om hästen obduceras.
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Detta har man inte fått veta ATT Stoet var 34 år och i dåligt skick??
Nu är många rädda i trakten för dessa SJUKA personer som SKär HÄSTAR...
Har varit ute här på Buke en mindre tid och många NYHETER ÄR Falska
Vad ska man tro på??? Tråkigt om stoet hoppas det gick fort.
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Här finns stallägarens version.

Tydligen är det polisen som gått ut med pressmeddelandet från början.
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Så det kan alltså röra sig om en helt naturlig död.

Liten fundering, varför kalla ut vet två dagar efter att döden infunnit sig?
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Liten fundering, varför kalla ut vet två dagar efter att döden infunnit sig?
Svaret är, enligt artikeln i NT, att "en person i kretsen kring hästen fick för sig att något hänt och tillkallade en annan vet som tyckte sig se svullnader. Då hade hästen varit död i två dygn ...".
"Stallägaren återkallade då vet nr 1 som bekräftade att han inte sett några yttre skador."

När det gäller folk så kan man inte vara nog försiktig och om sig och kring sig. Vilket bekräftas varje gång något ämne i den här stilen dyker upp på diskussionsciter. Läs bara inläggen i Bukefalos trådar angående detta fall.

LIA
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Oj då det lät ju lätt sagt snurrigt.
Efter att ha läst lite mer verkar det ju inte som det är frågan om något övergrepp.
I och med att första veterinären inte sett några tecken på det då och inte ens ägaren tror det.

Dumt av polisen att gå ut med det när det var så oklart. Fast skönt om det inte härjar något sjuko där!
 
Sv: Olika uppgifter om hästdöd

Oj då det lät ju lätt sagt snurrigt.
Efter att ha läst lite mer verkar det ju inte som det är frågan om något övergrepp.
I och med att första veterinären inte sett några tecken på det då och inte ens ägaren tror det.

Dumt av polisen att gå ut med det när det var så oklart. Fast skönt om det inte härjar något sjuko där!

Enl dagens tidning dog hästen av ett brustet blodkärl. Hästen har obducerats av 2 vet. "SKÖNT" säger jag som är granne med "stallet".
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 250
Senast: Cina B
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 981
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 632
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp