olika typer av bett?

C

cosmopolitan

Hej! Vet inte om tråden ligger helt rätt men den får väl flyttas annars! Tänkte mest höra lite olika åsikter om vilka bett man bör använda vid dressyrträning/markarbete. Min häst är ett mycket viljestarkt halvblod, och väldigt stark för den delen också! Själv är jag inte så stor och stark, men jag passar ändå rent storleksmässigt på honom. Fram tills nu har jag ridit på ett vanligt två-delat bett och varierat med ett normalt tre-delat. Dock hade han för ett tag sen råkat bita sig i kinden och jag fick då sätta på ett mjukt gummibett ett tag. Det var STOOOR skillnad på att rida honom då, han brydde sig inte överhuvudtaget om ett tygeltag. :crazy: Men det fanns ju bara det att göra tills det läkt. Häromdagen fick jag för mig att testa rida på ett pessoabett på träningen och DET var skillnad! Jag fick ett jättefin samling på honom och han lyssnade helt plötsligt på sitsen:angel: Dock är detta väl inget man bör träna på utan kanske mer något som fungerar för stunden men inte i längen? Vad tycker ni? Vad använder ni för bett när ni tränar era hästar? Brukar ni variera er för att hästen ska kunna gå på alla sorters bett?

Sv: olika typer av bett?

Formen/samligen sitter inte i munnen. Om du behöver använda styrka för att rida hästen är det nåt som är fel.
Ett pessoabett kan inte hjälpa hästen att samla sig korrekt, däremot kan det plocka bort hästen framtill och hjälpa dig att få hästen att vika in näsan. Formen sitter inte i halsen/munnen och det du upplever som samling är inte samling i egentlig mening.

Jag rider mina hästar på antingen rakt tränsbett, delat tränsbett eller enbart remontgrimma (=bettlöst).
Har testat kandar nån enstaka gång.

Jag är ingen stjärnryttare (tvärtom) men jag vet att korrekt arbete kommer bakifrån, inte från handen.

Nirak

Hej! Helt sant vad du skriver och kan håller absolut med dig om detta. Men om min häst tydligt går sämre på gummibett än ett vanligt tränsbett måste ju detta betyda att han lyssnar bättre på det vanliga bettet?
Samlingen kommer ju som du säger bakifrån och fram, dock måste man ju för att hästen inte ska springa framåt få den att förstå att den ska lägga tyngden mer bakåt och komma den vägen istället för att springa. Detta ska ju komma från sätet, men det är här jag har problem! Jag är väl helt enkelt för svag för att kunna sitta emot 500 kg som hellre vill springa framåt än samla sig. Denna häst är redan från början otroligt framåt och springer gärna ifrån när det blir jobbigt. Så det är ett litet dilemma det där..

Kan man inte rida hästen bakifrån på annat än tränsbett eller remontgrimma:confused:

Låter som du behöver få honom att LYSSNA på dej mer. Detta kanske du uppnått med pessoabettet eftersom det verkar på ett annat sätt än tränsbettet. Kanske är det så att han redan lärt sig förstå ett bett med hävstångseffekt och helt enkelt inte förstår verkan från tränsbettet, därav lyssnar han inte (eller kanske snarare inte förstår).
Vad har han blivit riden på innan du fick honom?

Hej! Ja han har lite problem med att förstå VEM som faktiskt är ledaren av oss två. Innan jag fick honom var han riden av någon som jag inte hyser större respekt för. Jag antar (men vet inte) att han gick på vanligt tränsbett där, men han som red honom red alltid med graman:crazy: Så jag har haft väldigt mycket problem med honom med att han reste sig med mig o så.. Dock har vi kommit över det där nu, och om det inte hade varit för att han har så otroligt fina gångarter och hade jag nog inte haft kvar honom. Sen har jag blivit väldigt fäst vid honom också. Men som sagt, en väldigt viljestark och självsäker häst är han min pålle..

Men som sagt, en väldigt viljestark och självsäker häst är han min pålle..

Det behöver ju inte vara någon nackdel:idea: om ni bara vill samma sak. Spånar vidare...kan det vara så att han har negativa erfarenheter av tränsbettet och därför inte lyssnar. Många gånger kan det ju vara så att hästar som är feltränade på tränsbett kan tränas upp jättefint på t.ex hackamoore, just för att det har en annan verkan, inte för att det är skarpare utan just för det verkar på ett annat sätt. Min tro är att det inte är bettet som sådant som gör hur hästen arbetar utan hur den tränas.
Om nu tränsbettet vore det perfekta bettet, varför går då inte alla hästar perfekt på tränsbett???

Självklart kan man det! Eller var du ironisk i din fråga?
Men bettet får ju inte bli en genväg på en stark häst. Det uppfattade jag var fallet här.
Om hästen är stark framtill är det ju någonting som inte står rätt till. Att då sätta på ett pessoa känns som fel väg att gå.
Jag hade ridit mkt skolor, aktiverat hästen, och sett till att hästen inte använde ryttarens hand som ett femte ben.
Jag har ridit en sådan häst tidigare och man måste vara supernoga med att inte erbjuda hästen det stödet framtill. Direkt hästen lägger sig på, LÄTTA AV framtill och säg "nej jag bär dig inte". Om hästen då älgar iväg så tar man in hästen i tex. en öppna eller sluta och stoppar den på det viset.
Ett pessoa ger effekten att hästen knäpper av i nacken och går bakom handen. Den blir visserligen lätt i handen men det arbetar inte korrekt och problemet är inte avhjälpt.

Nirak

Hmm skulle nog kunna vara så.. har inte riktigt tänkt på det tidigare. Men vi har ju haft problem som han lärt sig medan han gick med graman hela tiden så varför skulle han då inte ha kunnat lära sig något annat därifrån också? Jag har bara aldrig riktigt tänkt på att rida på något annat då man bara får tävla på X antal olika bett. o då är det ju lika bra att träna på vanligt bett tänkte jag.. svårt det där med hästar ;)

Självklart kan man det! Eller var du ironisk i din fråga?
Nja, kanske liiite:angel:
man måste vara supernoga med att inte erbjuda hästen det stödet framtill.
Men här pratar vi ju RIDNING inte bett, detta kan uppnås på alla bett avsett om det är en stång, tränsbett eller whatever...nu skrev ju TS att hästen LYSSNADE mer på sätet och på hjälperna öht, då måste man ju tro på detta och inte förutsätta att hon/han har knäppt av nacken på hästen.

Jag har väldigt svårt att se att hästen förvandlas och helt plötsligt arbetar korrekt bara man sätter ett pessoa i munnen.
Jag uppfattade som att hästen lättade av i handen och ryttaren då fick känslan av att den arbetade korrekt.

Nirak

Det är möjligt att jag inte kan känna skillnaden isåfall på när hästen arbetar under sig på ett korrekt sätt. Dock TROR jag verkligen att det inte bara är han som böjer på nacken utan verkligen får in baken under sig.. det tror jag t.ex pga att öppnor/slutor går mycket smidigare, han ställer upp bra i halter och galoppen funkar bättre. Iallafall.. så måste ju sätet och det man har i handen kompensera varandra. Det optimala är ju att ha 100% av hästen för sätet och 0 för hand. om någon förstår? :)

Om nu tränsbettet vore det perfekta bettet, varför går då inte alla hästar perfekt på tränsbett???[/QUOTE]

För då måste man RIDA och utan hävstången blir det genast svårare.:devil:

Jag hade iaf ridit med det bettet jag och hästen trivs bäst med, just för att man kanske inte ska göra det svårare för sig än man behöver, det är tillräckligt svårt ändå.:)

Frågan är ju bara om det är det bettet som hästen trivs med, eller om det är det bettet som ryttaren trivs med?

Nirak

Han trivs nog bäst att bli riden på bettlöst eller i grimma om jag ska tänka så! Eller förresten, han trivs nog bäst med att inte bli riden alls. Men jag tackar alla för era kommentarer, kommer inte att träna på pessoa i fortsättningen, mest för jag inte vill vänja honom vid det då man inte får tävla på det.. tack o hej leverpastej

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 055
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: xDollyx
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka