C
cosmopolitan
Hej! Vet inte om tråden ligger helt rätt men den får väl flyttas annars! Tänkte mest höra lite olika åsikter om vilka bett man bör använda vid dressyrträning/markarbete. Min häst är ett mycket viljestarkt halvblod, och väldigt stark för den delen också! Själv är jag inte så stor och stark, men jag passar ändå rent storleksmässigt på honom. Fram tills nu har jag ridit på ett vanligt två-delat bett och varierat med ett normalt tre-delat. Dock hade han för ett tag sen råkat bita sig i kinden och jag fick då sätta på ett mjukt gummibett ett tag. Det var STOOOR skillnad på att rida honom då, han brydde sig inte överhuvudtaget om ett tygeltag. Men det fanns ju bara det att göra tills det läkt. Häromdagen fick jag för mig att testa rida på ett pessoabett på träningen och DET var skillnad! Jag fick ett jättefin samling på honom och han lyssnade helt plötsligt på sitsen Dock är detta väl inget man bör träna på utan kanske mer något som fungerar för stunden men inte i längen? Vad tycker ni? Vad använder ni för bett när ni tränar era hästar? Brukar ni variera er för att hästen ska kunna gå på alla sorters bett?