olika storlek på hovar

zalleg

Trådstartare
Har mätt pållans hovar, och vänsterfötterna hat exakt samma mått, medans högerfötterna inte bara skiljer sig från varandra, utan även från vänsterfötterna.

hf 12, 4 bred 12, 5 lång
vf 12, 0 bred 13, 0 lång

vb 12, 0 bred 13, 0 lång
hb 12, 0 bred 12, 5 lång

Jag ska nämligen köpa barfotaboots, och har tack och lov hittat ett par där alla fötternas storlek passar samma modell, med nöd och näppe.

Jag är helt borta när det kommer till hovar, litar blint på hovis som verkar duktig, hovarna ser fina ut, spricker inte osv.
Men är det normalt att det skiljer sig så här mycket? kan det påverka hästen?

Hästen verkades för ca 1, 5 v sedan.

Sv: olika storlek på hovar

Väldigt onaturligt att en häst har lika stora bakhovar som framhovar.

Det normala är att framhovarna är rundare, ca 1 cm längre och bredare än bakhovarna som naturligt är mera trekantsformade. Orsaken till detta beror på att hovformen avspeglar skenbenets form.

kan det påverka hästen?

Olika form på framhovar/bakhovar är fullt normalt men båda fram bör vara relativt lika och lika så båda bak. Vet inte hur stor skillnad som är "normalt" men om en hov är markant mindre så ska man ta sig en funderare eftersom det ofta ofta blir så om hästen belastar den hoven betydligt mindre än övriga. Dvs om hästen har gått länge och avlastat en hov så vidgar den sig inte lika mycket som de andra när den växer som de andra som får bära mer vikt.

Generellt skulle jag vilja säga att det är lika vanligt att hovar är olika som att hästar och människor är oliksidiga. Inget konstigt alls.

Att hovarna inte stämmer på millimetern kan jag förstå, likadant att bak och fram inte heller är lika. Men att framhovarna skiljer sig så markant borde vara pga någonting i antingen ben, kors, bog eller liknande.

Kl
Angel : min förra hovslagare sa tvärt om när jag frågade han om framhoven som inte är lika bred som den andra (det syns). Han sa att det är för att hon sliter mer på den, pga något. Inte att den belastas mindre..

Tycker jag inte, min erfarenhet är att nästan alla hästar är mer eller mindre olika i sina hovar om man jämför höger och vänster. På vissa hästar skiljer det nästan en hel skostorlek, på andra är det bara några millimeters skillnad. Men exakt likadana är de nästan aldrig.

Precis som på människor - det är väldigt ovanligt att man har två exakt lika stora fötter. Mät era egna fötters längd och bredd så kommer merparten av er upptäcka att det skiljer. Jag har själv en halv storleks skillnad mellan höger och vänster fot.

Fast jämförelsen häst människa blir snurrig .

Det finns hur mkt litteratur som helst ang oliksidiga fram hovar på häst .... Är även en mycket stor belyst fråga som häst köpare ombedes ta i beaktning ...

Det KAN bero på problem, men behöver absolut inte göra det.

Angel : min förra hovslagare sa tvärt om när jag frågade han om framhoven som inte är lika bred som den andra (det syns). Han sa att det är för att hon sliter mer på den, pga något. Inte att den belastas mindre..

Mitt resonemang kommer från en mycket duktig klinikvet. med stor erfarenhet inom hältutredningar så tror stenhårt på det faktiskt. Vad var motiveringen till att hoven inte skulle vara lika bred som dom andra pga mindre slitage? Får inte ihop det med hur en normal hovs tillväxt och form ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 893
Senast: Lindsen
·
Utrustning Jag ställde hovarna på ett vitt papper och ritademed penna runt. Gjorde två 'ritningar' per hov för att vara säker. Sen mätte jag...
Svar
14
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka