olika storlek på broddar i samma sko

H

horsemaniac

jag köpte nya broddar idag, som tyvärr var något mindre än de jag brukar ha. nu till problemet. de nya broddarna ska sitta fram i vinterskorna (fram och bak), men eftersom de "gamla" (använda någon vecka, men ändå...) är något större. vilka ska sitta bak och vilka ska sitta fram? han sliter mer på frambroddarna än bakbroddarna, självklart... :smirk:

Sv: olika storlek på broddar i samma sko

Om jag fattat rätt så har du 4 broddar i varje sko.
Jag skulle ta dom stora på framhovarna och dom små på bakhovarna.
Ta absolut inte olika höga broddar i samma sko.

Hur stor skillnad i höjd är det på broddarna? Jag brukar ha något kortare broddar (2 mm skillnad) i tån åtminstone bak, det minskar risken för trampskador.
Alltså skulle jag sätta de kortare broddarna i tån och de längre i trakten, om det inte är jättestor skillnad (typ 8 mm + gräsbrodd). Dvs. 2 korta och 2 långa broddar per hov.

Senast ändrad av en moderator:

Här var det skillnad, jag sätter alltid rejälast grepp bak, för att hästen driver med bakbenen. Gärna kortare brodd fram, så slipper den riva upp sig på bakhovens/kronrandens framkant.

det är 2 mm:s skillnad. knappt. jag tar i varje fall inte och blandar broddarna, vilket är då bäst att ha? lite större bak eller fram?

Självfallet ska du ha samma höjd på broddarna både fram och bak. Ju LÄGRE brodden är dessto mindre frestar det på leder och ligament. Lägre brodd ger aningens sämre fäste, men hellre sträva efter att INTE lyfta hoven alltförmycket över backen med höga skärpningsmedel.

anhe skrev:
Här var det skillnad, jag sätter alltid rejälast grepp bak, för att hästen driver med bakbenen. Gärna kortare brodd fram, så slipper den riva upp sig på bakhovens/kronrandens framkant.
Jag förstår hur du tänker, och gissar att du rider.
Jag kör mest, ofta får hästarna dra tungt, så därför vill jag ha det bästa greppet fram, om jag nu måste ha olika slitna broddar. :banana:

"Jag förstår hur du tänker, och gissar att du rider.
Jag kör mest, ofta får hästarna dra tungt, så därför vill jag ha det bästa greppet fram, om jag nu måste ha olika slitna broddar."

Desto större anledning att ha de större bak. Vilken del av hästen är det som arbetar hårdast o behöver bäst grepp när den drar tungt? -Jo, bakdelen förståss.

Ha ALLTID de längre brodden bak. Se gärna till så du har boots eller andra skydd om du har en häst som lätt trampar sig.

Nope, kör mest. Drivet sitter bak ändå tycker jag. Utan ordentligt fäste bak så går det inte.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka