Olika steglängd bak - halt eller normalt?

TantEster

Trådstartare
Olika långa steg med bakbenen, på såväl rakt som böjt spår, kan det vara normalt..? Jag har en häst som inte ser vidare taktmässig ut, dock inte direkt halt (inga palp fynd, neg böjprov), och orsaken till "ojämnheten" tycks vara att höger bak trampar över ett antal centimetrar mindre än vänster. Hästen har en tidigare historia med hälta vänster fram (utan diagnos), men just nu känns han fräsch såväl ridmässigt (jobbar på bra och villigt, mjuk och fin, inga protester alls) som vid amatörmässig ryggmassage (vilket han reagerade starkt på tidigare). Frambenshältan ligger 1,5 år tillbaka i tiden.

Kan en häst vara ojämn i steglängden utan att det för den sakens skull innebär att han har en pågående skada? Kan det vara en följd av långvarig hälta/smärta tidigare? Ska jag ställa av honom nu igen, när han börjar muskla sig och känns fin?

Steglängden var lika innan hälta, man har välan kollat på video i slowmotion...

Tacksam för svar!

Min häst tar också olika långa steg men det är för att hans höfter är sneda. Kolla med en massör, jag vet en bra, kam PM:a nummert

Egentligen känns det lite fel att svara, särskilt när man inte kan se aktuellt objekt. Men jag tycker inte man skall acceptera en sådan ojämnhet, och det finns säkert en bra förklaring varför. Men som läget är nu, blir det svårt att ange orsak när man inte själv kan se. :(

JAg skulle be nån kolla upp hästen, helst nån som kan korririgera SI leden......om du ställer upp hästen med båda bakbenen bredvid varandra..ta händerna på höftknölarna och se om du märker skillnad i höjd.....

Det kanske inte ens är där det spökar, därför är det knepigt att avgöra utan att se objektet i fråga.

Så var min. Diagnosen blev knäledsinflammation. Jag råder dig till att kolla upp hästen ordentligt.

Alla hästar är sneda på det sättet, att göra ridhästar av dem är att korriger asnedheten. Gör man inte det så kommer hältorna om ett brev på posten. God ridning samt en bra hästfysioterapeut gör nderverk.

Hade en häst som trampade ojämt med sina bakben. Detta var inte normalt utan kom utav en skoterolycka.
Han tog kortare steg med ena bak pga detta, vilket ibland kunde göra att han såg "halt" ut.
Ojämnheten blev bättre när han var mer riden och jämn i sidorna.
Svårt att säga vad du ska göra då jag inte sett dig eller hästen "in action"....

Ett sätt att avgöra om det ligger ngn smärtsam process bakom är att sätta honom på NSAID en kortare period o se om det påverkar steget.
PL

Är hästen inte halt nu är ju risken stor att den blir det om den fortsätter röra sig på det här viset. Så kolla upp den ordentligt, kolla både hältor och SI led. Finns inga fel så kanske det blir aktuellt att genom träning och/eller skoning tex påverka hästen att bli rak.

Det KAN vara så att hästen är kort i musklerna i ena sidan och helt enkelt inte kan ta fram benet mer. Verkar vara vanligt på travare som går i samma varv hela tiden och då måste vara starkare i ena sidan. Skulle nog själv börja med att kolla med vet.

Samma varv hela tiden??? Näää, man varmkör medsols och kör fort motsols vilket gör att en travhäst kör vänstertrafik.

MEN! för att komma ur startvolten fort som bara den i rätt gångart ställer de ut sig i högervolter och det fortsätter de gärna med när man rider dem också. Tycker det känns som att rida volt på en planka ungefär... :smirk:

/// ghost

Fast det är ju i snabbjobb och tävlingar som hästen ska vara stark så då blir det väl naturligt att ena sidan är starkare än den andra? Jo, jag vet att de körs i andra varvet också.

Men du skrev ju att de körs i samma varv hela tiden? :confused:

Om det skulle vara så skulle alla travhästar bryta åt samma håll i kurvorna vilket inte stämmer med verkligheten, en del bryter utåt, en del inåt och en del inte alls.

Snabbjobb/tävling är bara en del av travhästens arbete som de utför mer sällan än allt annat arbete så jag tror ändå på volten. :) Ett inlärt beteende som tränas upp, om de böjer kroppen åt rätt håll kan de inte trava ur volten.

Är det höger sida du menar är starkare? Det borde väl vara så eftersom det är yttersidan i rätvarv på en travbana.

Men om man tänker så borde det vara omöjligt för en svensk travhäst att åka utomlands och tävla, (vissa länder kör sina tävlingar åt andra hållet), vilket förekommer och de vinner där också. :idea:

/// ghost

Jag skulle ta ut en equiterapeut att titta på hästen.
Den kortare steglängden beror förmodligen på att hästen är stel & ev överansträngd i muskulaturen höger bak. Har oxå en pålle som gått ojämt bak (höger) utan att man riktigt kunna se att hon var halt. Hon har tidigare haft problem med hältor lågt vänster fram. När jag haft ut en equiterapeut (som gått igenom henne med kiroprakti, laser, akupunktur & massage), så försvann nästan all ojämnhet/stelhet höger bak och pållen blev halt vänster fram igen. Hon hade alltså haft ont i vänster fram hela tiden (dock inte haltat), men avlastat detta på höger bak. Nu menar jag inte att din häst kommer att bli halt fram om man lyckas mjuka upp den och få den bra bak, utan det kan ju oxå vara så att den tidigare gått och kompenserat med höger bak pga frambensproblemet och att den efter ha fått hjälp med detta blir nästan helt ren/jämn i sin gång, eftersom att den är fräsch fram nu... kan vara värt ett försök...
:idea:MVH /Erica

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 614
Senast: bellala
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 248
Senast: lett
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: lomuxx
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 960
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka