TantEster
Trådstartare
Olika långa steg med bakbenen, på såväl rakt som böjt spår, kan det vara normalt..? Jag har en häst som inte ser vidare taktmässig ut, dock inte direkt halt (inga palp fynd, neg böjprov), och orsaken till "ojämnheten" tycks vara att höger bak trampar över ett antal centimetrar mindre än vänster. Hästen har en tidigare historia med hälta vänster fram (utan diagnos), men just nu känns han fräsch såväl ridmässigt (jobbar på bra och villigt, mjuk och fin, inga protester alls) som vid amatörmässig ryggmassage (vilket han reagerade starkt på tidigare). Frambenshältan ligger 1,5 år tillbaka i tiden.
Kan en häst vara ojämn i steglängden utan att det för den sakens skull innebär att han har en pågående skada? Kan det vara en följd av långvarig hälta/smärta tidigare? Ska jag ställa av honom nu igen, när han börjar muskla sig och känns fin?
Steglängden var lika innan hälta, man har välan kollat på video i slowmotion...
Tacksam för svar!
Kan en häst vara ojämn i steglängden utan att det för den sakens skull innebär att han har en pågående skada? Kan det vara en följd av långvarig hälta/smärta tidigare? Ska jag ställa av honom nu igen, när han börjar muskla sig och känns fin?
Steglängden var lika innan hälta, man har välan kollat på video i slowmotion...
Tacksam för svar!