Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.

HannaZ

Trådstartare
Hur ser en stång ut som har en liten tendens att putta fram nosen. Blir snurrig när jag försöker reda ut det i huvudet. Om man tex tar Alta Escuela-stången (den vanliga varianten, inte där man gjort egna val beträffande mundel). Där är ju s:et framåtvinklat och tungfriheten vinklad bakåt. S:et följer samma linje som hästens mungipor ungefär när man inte inverkar och hästen står med huvudet i neutral position. Jag förstår att det inte är s:et i sig som spelar roll utan var tyngdpunkten är och denna avspeglas ju i vart skänklarna pekar.

Jag inbillar mig att hästen vill ha huvudet så att bettet ligger neutralt, alltså framför lod i det här fallet, samtidigt har jag fått motsatsen förklarad för mig men min hjärna har tydligen smält i sommarvärmen... (Får ju skylla på nåt)

Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

När jag tänker efter kanske det bara handlar om språkförbistring, det som är bakåtvinklat för mig kanske är framåtvinklat för en annan...

spontant så här på jobbet när jag smygsurfar...

lägg bettet i handen så att det balanserar, se sen hur det ligger. Mitt alta escuela har överskänklarna lite i bakvikt dvs balansen verkar se ut som att främja framför lod. Men jag har inga vetenskapliga bevis på att det BLIR så i hästen sen...

som jag förstått det så ska alta escuelan vara ett upplyftande bett.
:)

Senast ändrad:

Inte för att jag har så bra koll för jag har själv funderat på det, men själva balanseringen bör iaf vara som kookaburra skriver - att det hamnar i "bakvikt" så skänklarna pekar fram när man lägger bettet på fingret.
Jag hade rak kort stång tidigare som var neutral, sen testade jag mest av nyfikenhet ett s-format (inte alta escuela utan liknande vaquerobettet jag köpte från MH men annan modell) och första gången jag red med det så kändes det inte som att något funkade alls! :p Helt ur form och kusen svarade konstigt på tygeltagen, ville inte vara där och fiffla heller. Sen när vi hade vant oss vid bettet fick vi (enligt mig) en friare och ärligare form, så för min kuse som gärna velat ligga med huvudet precis i lod var det guld.

Tack för svaren! Då verkar det som att jag tänker rätt iallafall. Totola: Det är precis det här jag är ute efter på min häst. Har lånat ett Alta escuela-bett och upplever också att det blir en friare form jämfört med den vanliga kandar-stången. Ska prova och jämföra lite mer, har bara ridit på banan en gång med det och så uteritt idag så jag behöver testa fler gånger.

Det är tygelringens placering i förhållande till skänkelns mittaxel som åsyftas, i alla fall om man går till de gamla bettböckerna. Alltså, om du drar en linje från överskänkelns tygelrings centrum genom munstyckets ändes centrum, och låter den fortsätta i rak linje tills den kommer i höjd med underskänkelns tygelringsfäste, så kan du se om det sitter framför, i, eller bakom den linjen. Framåt = i den riktning hästen är på väg, bakåt = i riktning mot hästens kropp.

Sitter då ringen bakom denna tänkta mittaxel så får man den effekten du önskar - enligt böckerna.

Vad sägs om stången i inlägget ovan? Tycker det ser ut att vara ganska mkt vinkling på den.

Precis, rosa linjen. Ditt är alltså ganska bakåtvinklat.

På Markus Holsts hemsida finns en bra förklaring på detta. Om man går in på "försäljning" och sen på "bett" finns en gul ruta i högerkanten. Längst ner där kan man läsa om detta.

Tack för tipset!

Jag tänker mig nog att köpa hans "akademiska" bett istället för detta Alta escuela jag provat (kompis). Tycker att det verkar klämma mungipan mellan mundelen och kindkedjan och läste i nåt inlägg här på buke att de m mer fyrkantigt fäste för krokar/sidostycken hamnar längre upp så man kan ha mer slack på kedjan utan att det klämmer.

Vad tycker ni är skillnaden på järn och rostfritt. Rostfritt är ju praktiskt och snyggt tycker jag men ska man välja mundel i järn? Min tuggar ganske mkt redan kanske att man inte ska uppmuntra det ytterligare.

Personligen föredrar jag de portugisiska stängerna som har rörliga skänklar. Jag tycker att den rörliga skänkeln funkar bättre med bridongtygeln, som är den tygel jag egentligen använder.

Rider du hellre med bridongtygel i stången ala pelham än med kapson? Vad är det du tycker är bättre med det?

Du kan inte jobba underkäken och tungan med en kapson.

Det blir lättare att få hästen att söka bettet/ta stöd?

Jag är lite skeptisk pga att det alltid blir lite hävstångsefekt med "pelham-varianten" men det ger kanske en "ärligare" mun (?)

Det blir lättare att få hästen att söka bettet/ta stöd än med stångtygeln, och lättare att få en bra eftergift än med kapsonen.

Jag använder stången YTTERST sparsamt, 99,9% av tiden hänger tygeln och inverkar bara genom sin egen tyngd.

Kinnkedjan brukar vara rätt glapp när jag rider på bridongtygeln, det har hänt att den har trillat loss utan att jag har märkt det. :o Så det är nog ingen anmärkningsvärd hävstångseffekt. Det är ju så små urtag för bridongtyglarna på en portugisisk stång att det inte blir någon hävarm neråt.

Det blir alltså mer som ett rakt eggbett menar du med de rörliga skänklarna.

Upplever du att man kan ta ledande tygeltag med bridongtygeln på de ledade stängerna? Det akademiska bettet fr MH har ju också hål för "bridongtygel" men det har kanske ett smalare spektrum eftertersom det har fasta stänger.

Jo, gissa om jag försökte övertala Markus att göra rörliga skänklar när han höll på och ta fram det bettet! ;)

Jag föredrar rörliga skänklar när jag rider med bridongtygel, de fasta känns osmidiga på något vis. Däremot gillar jag fasta skänklar när jag rider på enhandsfattning/blank stång. Då använder jag en S-stång från någon gång runt förra sekelskiftet med ganska tjockt munstycke, som min häst gillar.

Min häst föredar bett i svartjärn. rostsmaken ska visst hästar gilla sägs det. Men hur som helst är det ingen jätteskillnad.
Jag har den spanska stången och en akademisk stång från MH. Den akademiska passar min häst bäst egentligen (hon är byggd i framvikt) då den har en annan tyngdpunkt. Underskänklarna roterar lite framåt när man håller den i handen. Den har mera "uppåteffekt". Men jag varvar mellan de två. Gillar båda.
Min häst trivs bäst med de fasta skänklarna. (hon har haft en väldigt orolig mun tidigare och vill ha det stabilt) Prova dig fram till vilket din häst vill ha om du har möjlighet.

Senast ändrad:

*KL*

Jag har sökt efter info men hittar ingen... om unghäststång, vad är det hur ser den ut och fungerar? Om man bara ska ha ett bett i munnen, men använda bara kapsonen på unghäst, vad är bäst? Vanligt tredelat, eller kan det då vara idé att använda denna unghäststång? Tror det får vara så länge, men mest nyfiken på vad det är och hur den ser ut, tänkt användningsområde osv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka