HannaZ
Trådstartare
Hur ser en stång ut som har en liten tendens att putta fram nosen. Blir snurrig när jag försöker reda ut det i huvudet. Om man tex tar Alta Escuela-stången (den vanliga varianten, inte där man gjort egna val beträffande mundel). Där är ju s:et framåtvinklat och tungfriheten vinklad bakåt. S:et följer samma linje som hästens mungipor ungefär när man inte inverkar och hästen står med huvudet i neutral position. Jag förstår att det inte är s:et i sig som spelar roll utan var tyngdpunkten är och denna avspeglas ju i vart skänklarna pekar.
Jag inbillar mig att hästen vill ha huvudet så att bettet ligger neutralt, alltså framför lod i det här fallet, samtidigt har jag fått motsatsen förklarad för mig men min hjärna har tydligen smält i sommarvärmen... (Får ju skylla på nåt)
Jag inbillar mig att hästen vill ha huvudet så att bettet ligger neutralt, alltså framför lod i det här fallet, samtidigt har jag fått motsatsen förklarad för mig men min hjärna har tydligen smält i sommarvärmen... (Får ju skylla på nåt)