olika sortes hö i hagen.

C

cerrox

då vi har 9 hästar i vårat stall & samma hage med olika ägare, så har vi ändå haft turen att vi bara har TVÅ olika sortes hö som vi ger utav i hagen! det hö jag använder mej av är givetvis analyserat & det är bra näringsvärden & är av mycket god hygien. så dom flesta av hästägarna i vårat stall använder sej av detta fina hö. :) dock finns det vissa :devil: som använder ett annat hö, där vi inte ha en susning om näringsvärderna & det är av mindre hygeniskt. roligt att man själv ge ett sådant 'lite dyrare' super hö medans vissa ger ett SKIT hö rent ut sagt! :devil: & vem får äta av detta äckel hö, jo givetvis bla MIN häst, som ligger lågt i rang. hur roligt är det då!? :mad: jag har pratat med dom som ger detta SKIT hö, men dom vägrar ju både att byta & analyserat sin SKIT! så går deras hästar & äter upp vårat underbara hö!! hur göra?? min häst brukar även bli lös i magen & skiten är helt grön på eftermiddagarna/kvällarna efter middagsfodringen!! :( han har faktiskt ändrat sej hullmässigt också. för jag vet inte hur jag ska räkna på foderstaten. då han får väl i sej kanske 2-3 kg av detta PISS hö!! det är väl som halm näringsmässigt!! :mad: suck, blir så trött på det!! :( hur hade ni gjort?? :confused:

den enda lösningen som dom andra säger är att JAG byter hage, om jag är inte nöjd med det som är. men då blir det genast mer arbete för mej, då får jag sköta alla in & utsläpp själv & det fixar jag inte.

så please, någon med bra idé!!?

& byta stall är inte att tänka på just nu, då det är ONT om stallplatser lediga här ju nu. då det annars hade varit ett bra alternativ. :D

Sv: olika sortes hö i hagen.

Tyvärr har inga bra alternativ, jag fick byta hage till min häst då jag inte var nöjd med mängden lunchhö/hö i hagen. Men som tur var ingår int/utsläpp och fodringsservice oavsett vilken hage man står i.

Ligger den alternativa hagen långt bort? kan de inte vara hyggliga och släppa ut din häst ändå? Låter som ohyggliga stallägare annars.

Alternativ tva :devil:
Ni som betalar dyrare ho har en hage a dom som har skit hoet en annan hage. Da far ni erat ho a dom sitt ho. Ni delar upp sysslora mellan varandra a dom far skota sitt eventuelt att man kan dela pa sa att man ger bada hagarna ho nar det ar sin ho fodringsdag a sa dar om du forstar vad jag menar...

Ligger den alternativa hagen långt bort? kan de inte vara hyggliga och släppa ut din häst ändå? Låter som ohyggliga stallägare annars.

den hagen ligger inte långt bort, men man måste leda hästarna dit en liten liten bit. i den nuvarande hagen öppnar man bara stalldörren så är hagen där. det är därför stallägarna bara släpper ut hästarna som ska ut i den hagen, om jag väljer en annan hage så släpper dom inte ut min häst, så stallägarna är inte direkt hyggliga. :(

dock är det bara jag & 2 till som har det finare höet som bryr oss om det. dom andra bryr sej inte, då deras hästar ändå inte äter SKIT höet! :mad: jag förstår vad du menar med att man delar upp sysslorna så, men det kommer inte på frågan enligt dom andra. det ska vara som det är, är vi inte nöjda får vi fixa allt själva. :(

Det går inte att dela upp just denna hagen i två hagar då, så blir det heller inte så långt att gå när man ska släppa ut hsätarna.

Att du är irriterad av att "deras" hö är av sämre hygienisk kvalite kan jag köpa, men tycker inte du ska klanka ner på näringsvärdena när du själv säger att det inte finns analys.
Det är inte alls säkert att det är sämre näringsmässigt än ditt FIIINA hö.:smirk:

Och ät du så himla säkert på att detta hö inte har nån näring så är det väl bara att låta bli att räkna med det i foderstaten, och öka dom högiva som han äter för sig själv?

Väldigt intressant att du har koll på detta SKIT hö om det inte är analyserat.

Dela upp syslorna så menar jag som så att det är väll någon som sköter foringarna nu, varför skulle det bli anorlunda i uppdelandet utav dessa sysslor bara för att ni som har annat hö har en annan del utav hagen.

Men hur sköts fodringar å sdant nu då, för det blir mycket lättare att förklara om du kan beskriva det.

visst jag vet inte vad det är för näringsvärden på deras hö, det va fel av mej att uttala mej om det, jag skulle inte ens säga vad jag tro, ni har så rätt så, det kan man inte veta utan analys.

jag blir bara så ledsen & irriterad på att någon bara kan fodra sin häst med sådant hö, som är så ohygeniskt. för att sedan är det ju bla min häst som får äta det i hagen & det vill jag inte. eftersom det är ohygeniskt (damm, luktar illa, hårt & tunnt som stålull, konstig mörk färg, rädd för att det är mögel i vissa partier) så anser jag att det inte är lämpligt för hästar, så jag vill inte att min häst ska få i sej det. det är därför som jag försöker hitta en lösning, så att han får äta sitt middags hö & inte behöver äta det andra höet, vilket inte verkar vara det lättaste. :( sedan får han redan så mycket av vårat hö inne som han orkar äta.

jag ska höra med stallägaren om vi kanske kan dela upp hagen, det vore toppen ju. :) jag har bara hört med hyresgästerna om det & dom säger att det inte går för sej. men det är ju stallägaren som bestämmer. hoppas att det går!! :bump:

morgonfodring & utsläpp
måndag - fredag sköter stallägaren
lördag - söndag är det rullande schema för hyresgästerna

middagsfodring
alla dagar är det rullande schema för hyresgästerna

så det tycker man skulle fungera som innan trots att vi har två olika hagar. dock så vill inte någon annan leda någon häst till en annan hage. så det kan bara fungera om vi får dela av den nuvarande hagen. ska prata med stallägaren om det.

JO men om ni gör så som du tänker nu, om ni får då. Delar upp den hagen i två så borde det ju rulla på bra med fodringar å alltihopa. Å då bör ju alla bli nöjda om v bortser från dom som vill att deras hästar ska äta erat hö men köper det andra :D
Det som är skönt med vårat stall hö med höanalys ingår i stallhyran.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 174
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!