Olika smaker på olika ben?

makarontanten

Trådstartare
Kanske en konstig fråga, men har ju en så supergo granne som kommer och lämnar ben till min hund med jämna mellanrum.

För ett par månader sedan kom han med en halv sopsäck med olika älgben, jag var superlycklig, men hade inte plats i frysen för allt och lånade frys av en väninna. Tog hem lite ben då och då och hunden ratade dem. De var tydligen inte goda, dög inte?

Var sen och köpte vanliga märgben i affär ( av nöt, men det svider att köpa, när man kan få gratis:D ), de smakade tydligen bra och hon åt med aptit. Tänkte då att hon inte gillade just älg och gav bort de mesta jag fått, samt slängde en del också :meh:

Just precis ( därför jag skriver tråden), så ringde grannen och sa : Men kom ut på balkongen då!;)

Gick ut och fick tre små märgben av älg till hunden, och gav ett direkt när vi gick in igen. Hon älskar det och ligger och gnager som en besatt just nu..

Alltså, är det skillnad på just märgben och andra ben? Hon ratar ju de andra älgbenen ( med mycket kött på dessutom) och verkar avguda dessa hon fick nu, samt de märgben jag köpt av nöt.

Sen är hon ju lite speciell och tex inte gillar grisöron, men gärna typ av oxöron. Teori någon?

Sv: Olika smaker på olika ben?

Märgbenen är ju väldigt feta, det borde ge en annan smak/doft jämfört med om det bara är kött på.

Men du, får du tag på bra ben som går att mata hundar med osv, hojta till om du inte vill ha allt av någon anledning ;) Även om jag säkert inte bor nära dig så vet jag säkert någon som gör det och vill ha hundmat.

Det kanske var något fel på älgbenen du fick i sopsäcken, om det var mycket kött på dem kanske köttet hade surnat eller något. Jag vet att hundar brukar kunna äta allt möjligt "skit" ;) men har man en finsmakare så kanske det inte går hem om det på något sätt hunnit bli dåligt.

Märgbenen är ju väldigt feta, det borde ge en annan smak/doft jämfört med om det bara är kött på.

Men du, får du tag på bra ben som går att mata hundar med osv, hojta till om du inte vill ha allt av någon anledning ;) Även om jag säkert inte bor nära dig så vet jag säkert någon som gör det och vill ha hundmat.

Jag har kvar lite av "sopsäcken" i väninnans frys än ( det som inte hunnits slängas än, men det är nog iallafall ett 8-10-tal lite större ben som jag inte vet namnet på).
1654376_10151976636592098_508915667_n.jpg

Det kanske var något fel på älgbenen du fick i sopsäcken, om det var mycket kött på dem kanske köttet hade surnat eller något. Jag vet att hundar brukar kunna äta allt möjligt "skit" ;) men har man en finsmakare så kanske det inte går hem om det på något sätt hunnit bli dåligt.

Kanske är så att hon är finsmakare;)

Jösses, jag var och köpte färskfoder (vom og hundemat) för några veckor sedan. Köpte 10 st "korvar" a`500 g, med 5 olika smaker ( 2 av varje sort, typ lax, kyckling, vom). Köpte bla också ris och lamm som jag fick ge bort. Det gick inte att äta enligt damen här :p

Härhemma sammanfattar terriern att allt kött är som allt annat kött och kött är gott! :d

Shiban tycker däremot att kött smakar olika. Var gång jag vill introducera en ny typ av kött måste man för det första se till att byrackan är Hungrig sedan oftast se till att ge en liten bit tillagat först - vill jag fortsätta med större klumpar eller ben får jag vackert rosta ytan i ugnen eller doppa lite snabbt i kokande vatten innan det serveras. Oftast behöver jag bara göra det första gången (ibland två gånger) innan jag kan börja servera rått. Senaste offret var en kalkonklubba på ungefär ett kilo. XD jag trodde att hon skulle bli överlycklig eftersom de fått kalkonfärs innan... men alltså.. njaaae...
Innan dess var det första kaninen som gick bet.
Nu går båda ned galant!

Märg har ju som tidigare nämnt en alldeles egen smak. Kan det bara vara att viltköttet känns lite för kraftigt? har du provat servera fruset? Mina tjejer rör inte riktigt 'fiskig' fisk om den inte är frusen, till exempel.

Hm, denna hund är ju lite speciell:D

Vet att jag ibland lagat fläskfile och slängt ner senor och fett när jag putsat, men det gillar hon inte..

Likaså duger inte vissa sorters ostar eller skinka :p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Övr. Hund Min 8 månaders Samojed tik äter typ ingenting!! Vad man än ger henne för mat så duger de inte. Inte änns om man bara ger henne sånt...
2
Svar
31
· Visningar
3 316
Senast: Tindrande
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar