Olika slags fodersorter - vad är bäst?

L

Lord Owen

Vad är bäst, att ha allt i olika "hinkar", typ havre, betfor, mineraler, olja, och sedan blanda ihop själv eller ha ett helfoder i form av färdig müsli eller pellets?

Vilket helfoder är bäst? Krafft, fibergi, annat?

Hur är det bäst att utfodra med linfrö, jag har använt lifröolja men jag vet inte om det syntes så mkt på hästen..
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Jag tycker att det klart bästa är att välja kraftfoder efter grovfoderanalysen, så att man inte behöver mera tillskott än nödvändigt. Så bra mat som möjligt, men för så liten slant som det bara går ...

Det bästa helfodret är det som kompletterar grovfodret så bra som möjligt, och täcker upp de brister man har. Jag ger helst så mycket grovfoder som det går och kompletterar sedan detta.

Att generellt sett säga att det finns ett foderslag eller ett fodermärke som är "bäst" går inte, det är så många andra faktorer som spelar in.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Håller med ang...

Det man ska tänka på är att foderstaten ska hållas så enkel som möjligt, men täcka upp hästens alla behov.
Man ska undvika att använda 5-6 eller7 olika fodermedel för att få till foderstaten(för mig går gränsen på 4+hö). Den ska ju vara praktiskt genomförbar och man ska även tänka på de ekonomiska faktorerna. Passar ett fabriksfoder till ditt grovfoder så är det antagligen smidigast att använda det i stället för att hålla på att balnda ihop en massa olika grejer för att få rätt värden.
Om det sedan ska vara pellets eller müsli är en smaksak.... Vissa hästar/hästägare tycker inte om pellets och andra gör det...
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Hm, smaksak...har haft en valack som höll på att dö i tarminflammation p.g.a. det bindemedel som finns i pellets. Därefter ger jag enbart rena råvaror...alltså inte ens musli eller nåt annat "färdigt". :cool:
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Färdigfoder är praktiskt men fungerar inte alltid i foderstaterna tyvärr.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Piraja -> var han bara extra känslig då eller är verkligen bindmedlen i pelleterade foder så farliga?
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Bindemedlen är oftast melass eller nån typ av stärkelse, i kombination med att pelletterna är hårt pressade och innehåller lite vatten.

Så JAG tror att det där med farliga bindemedel mest är en myt...
Däremot är ju innehållet i pelletterat foder ofta väldigt finmalt, och blir väldigt "grötigt" när hästen tuggar.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Jag tar det som passar bäst till grovfodret, och prioriterar "tillsatserna"i följande ordning:

1. Inget tillägg alls, bara hö.
2. Lucernhack Lucernmix eller vad som passar bra näringsmässigt, men med grovfoderstruktur.
3. Spannmål, alltså hel havre eller krossat korn.
4. Müslifoder.
5. Pelletterat foder.

Jag väljer sedan sort efter det näringsmässiga innehållet, och vad som finns att köpa i trakten. Det går inte att säga att Krafft är bättre än Mustang, eller att Hippo är bättre än havre, de olika tillverkarna har så många sorter med olika näringsinnehåll. Man får välja en sort som passar hästens behov utefter höanalysen.

Till vårt hösilage (om jag gett bara av hösilaget) kan jag ge Krafft Ponny, men knappast Krafft Nya Groov, lucern eller Hippo Alfa. Men nu ger jag lite av det extremt dåliga höet, och då passar det att ge lucern för att komplettera det proteinbortfallet. Det kanske även skulle passa med någon pelletsvariant, men det väljer jag bara i absolut sista hand! (Se prioriteringslistan...)

Denna vinter kommer jag att bli tvungen att sänka mig till nr. 3 eftersom hon inte äter tillräcklig mängd av hösilaget. Jag kommer att bli tvungen att ge henne havre alltså...
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Först gör man analys på grovfodret, sedan räknar man ut hästens troliga behov och sedan kompenserar man för grovfodrets otillräckligheter/obalanser med tilläggsfoder.
Man kan köpa färdig pellets/müsli e.d. eller blanda själv. Ofta måste man blanda själv för att det ska bli skräddarsytt. Det är inte alltid man hittar pellets/müsli med rätt proportioner till det egna höet. Och om du har en färdig blandning med mineraler i innebär det att även mineraltillskottet minskar under en period då du inte vill ge så mycket tillägg i energi/protein.
Efterhand justerar man efter individens behov.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Jag tycker personligen inte om pelleterat foder då jag tycker att det känns så "konstgjort" plus att det är lättare att få ut det man vill ur fodret om man använder rena fodersorter typ havre, vetekli osv. Men det är klart att sitter man tillslut med 7 olika sorters foder förutom grovfodret så kan det ju vara dags att överväga ett färdigfoder, men rent generellt är jag emot färdigfoder. Men det är mer en känsla jag har än vad som faktiskt är bättre. I musli ser man åtminstone vad som är i men det är ju också preparerat, ångkokt och tillsatt melass och allt vad det är ibland... Kanske är lite larvigt men, ja, så känner jag.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Kanske kan man säga så att så länge höet inte är analyserat så gör det ingen nytta att blanda tillägget själv. Har du inga möjligheter att få en representativ analys på höet så kan du lika gärna köpa färdigblandat, men ge helst mineralerna separat så hästen kan få lika mycket oavsett hur mycket/lite extrafoder du ger.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

men om nu bindmedlet i pelleterat foder faktiskt är vegetabiliskt så undrar man ju varför många säger att det är så farligt?

själv har jag inte direkt någon möjlighet att analysera fodret eftersom jag i så fall måste byta foder fyra gånger om året beroende på om jag är på min internatskola med hästen och använder det höet eller om jag är hemma och anväder eget. generellt så är skolans hö sämre än mitt eget men sådant varierar ju, därför har jag funderat på att börja fodra med färdigfoder. :crazy:
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Men det hjälper ju inte att använda ETT färdigfoder ändå...

Om du analyserar både skolhöet och hemmahöet så har du ju riktvärden att gå på, och det är ju inte säkert att det färdigfoder du valt matchar båda hösorterna.

Och om du inte analyserar så får du ju chansa, och då kan du ju likagärna chansa med det som är billigast och lättast att få tag i, och det blir det oftast med vanligt spannmål... Det kan alltså bli onödigt dyrt at köpa ett färdigfoder.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Jag ger min pålle både färdigfoder (Hestekraft) och havre, betfor, foderjäst + tillskott som biotin, glucosamin, brunalger, b-vitamin, Probimin + hö. Halm i boxen som han äter ibland av.
Får ej äta pelleterat foder eller mineraler pga grovtarmstörning.
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

hur fick du reda på att han hade en grovtarmsströning då och vad beror sådant på? hestekraft, vad ingår i det?
 
Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?

Utredd på Ultuna -98. Vet ej vad det beror på. Har blivit vanvårdad i flera år innan, både som unghäst och innan jag köpte honom som 15-åring.
Får därför ej äta pelletsfoder eller pelleterade mineraler. Får ej äta hösilage, enbart hö. Ska äta mkt fibrer, få b-vitaminer året runt.
Ett müslifoder med majs, lusern, örter mm. Smakar smaskens! :bump:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: lady_vip
·
L
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med olika synpunkter på vilket foder man borde välja till sina hästar. Jag har en 22-årig fjording...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 738
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp