Olika sidepull?

eldione

Trådstartare
Kan sidepull se olika ut?
Jag har har alltid trott att det bara finns sånna här:
item1003_1.jpg

(med rep eller läderplatta)

Men såg nu att det även fanns de här, med en slags kindrem istället för normal käkrem:
dth.sidepull.1-a.jpg

Är det nån skillnad mellan dessa funktionsmässigt?

mitt sidepull är från tärnsjö och jag har tre remmar under hakan på min pålle.

käkrem, "nosrem" och så en där emellan och på den har jag satt på anti-skav skydd om det ser konstigt ut på bilden..

bild (ta bort "http://"): sidepull

och juste.. jag har rundsydd lädernos på mitt sidepull (inte rep eller läderplatta).

Fast de kalla den för sidepull ändå. Ser man på Tärnsjös sidepull så har det också en rem under käken, men det är ändå ett sidepull.

sidepull.jpg

Kanske finns något annat är remmen som gör skillnaden mellan en lindell och ett sidepull? Har ingen koll alls på lindell.

Ungefär så mycket jag kan också om lindellen. :angel:

Hoppas att jag någon gång har råd att köpa det sidepullet från Tränsjö!! Det är så grymt snyggt! :love:

Och så vet man ju att det är bra kvalitet och att det ser ut att sitta bra. Bara priset som inte är bra. :crazy:

Ett sidepull ska ha tre remmar egentligen! Remmen i mitten är till för att hindra sidepullet från att snurra runt nosen och åka upp i ögonen på hästen. De flesta bettlösa alternativ ska eg ha den "extra" remmen och om man vill ha ett som sitter bra och stabilt tycker jag att man ska satsa på ett med tre remmar, även fast det kan bli lite dyrare.

Den ursprungliga modellen av sidepull såg ut som den översta.

Den undre är ett lindell, något som Linda Tellington Jones hittade på (hon gillade sidepull, men tyckte att det hade sina brister, mest för att det inte satt tillräckligt stadigt).

Tärnsjö har kombinerat båda, vilket ger lindellets stabilitet men sidepullets normala käkrem.

De verkar på samma sätt på hästens nog (förutsatt att det är gjort i samma material). Namn är mera en smakfråga; om man vill kan man kalla alla för sidepull; det är ingen gigantisk skillnad (fast ett lindell SKA ha den undre käkremmen så att det ligger stadigare).

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka