Jag antar att det väl handlar om varseblivningseffekten. När man blir medveten om något så ser man den saken "överallt".
Håller följaktligen inte med om att hudvård/"serumtrenden" är något speciellt nytt. Folk har väl hållit på med sina utseenden i alla tider. Metoderna bara varierar.
Barn och unga kommer alltid att ha sina forum/källor som föräldrar inte riktigt fattar. Som dessa influencers. De flesta föräldrar har noll koll på sånt, men ungdomar fattar och följer.
När jag var tonåring (1990-talet) var det alla möjliga tidningar, och nätet så småningom.
Min farfar har berättat om när pappa var tonåring och den fåfänga som rådde då, och hur mina konservativa farföräldrar hade svårt att förlika sig med ödet att deras son ville använda jeans och brylcréme (farfar använde enbart kostym).
Jag tror att man ska _prata_ med sitt barn, fundera tillsammans med barnet på vad som är bäst i situationen, och givetvis ha rimliga gränser. Att rakt av förfasa sig för att man inte förstår eller inte håller med, tror jag personligen inte är den bästa vägen framåt.