Olika regler för elitryttare-amatörryttare

MoQ

Trådstartare
Nu är jag arg.
Läste på Hästmagazinet.se att en av våra elitfältävlansryttare inte kunde komma iväg och tävla utomlands pga att hästen hade haft 41 graders feber förra helgen.
Men,man funderar på att åka till en annan hopptävling och tävla denna helgen!
Visst måste väl samma regler gälla för ALLA ryttare,dvs man får inte starta hästar som varit i kontakt med smittad häst?
Givetvis är det tråkigt för alla att behöva ställa in sitt tävlande,men att riskera att smitta ner fler hästar gör mig tvärarg.
Det här borde Ridsportförbundet gå in och agera mot.

Sv: Olika regler för elitryttare-amatörryttare

Det beror väl på VARFÖR den hade 41 graders feber. det kanske 'bara' var en reaktion på vaccinering.

hästen kanske hade haft 41 graders feber under veckan typ måndag och då kanske man inte vill åka utomlans och tävla..men två vecker senare gör väl inget?? lixom DU vet väll inte diagnosen för just den hästen???

Hästen ska vara FRISK from 3 veckor innan en tävling!
Så om den har haft feber två veckor innan en tävling så får den inte lov att tävla, tävlingsregler är till för att följas!

Läs vad det är för feber, "fästingvirus" är enligt mitt vetande inte smittsamt, sen så står det inte att det är den "febriga" hästen som ska tävla vad jag kan utläsa iallafall.

Nä det är inte den hästen som skall tävla, han har erlichias och det smittar INTE och därför kan hon åka iväg med dom andra hästarna och tävla.

Ta reda på lite info innan ni lägger in sådanhär skitinlägg :mad:

Inte till dig nu Olinda ;)

Nej, jag trodde inte det ;).

Det står inte att denna häst har fästingvirus,utan en annan av tävlingshästarna.
Mig veterligt tar det tyvärr tid att få provsvar!
Vet också att fästingssjuka inte smittar,men jag vill INTE riskera att få mina hästar sjuka pga att vissa inte anser sig behöva följa gällande regler,dvs 3veckor!

MoQ skrev:
Det står inte att denna häst har fästingvirus,utan en annan av tävlingshästarna.
Mig veterligt tar det tyvärr tid att få provsvar!
Vet också att fästingssjuka inte smittar,men jag vill INTE riskera att få mina hästar sjuka pga att vissa inte anser sig behöva följa gällande regler,dvs 3veckor!

Hästen som skulle åka till en utlandstävling hade erlichias och 41 graders feber, d ryttarens andra hästar har det INTE och det är dom hon skulle åka med till en annan tävling.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Distans Med risk för att verka lite trög så skulle jag behöva hjälp med reglerna för FEI-tävlingar i Sverige: Var hittar jag propositionerna...
Svar
4
· Visningar
2 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka