Olika markövningar?

D

Dresair

Vad brukar ni göra för markövingar?
Beskriv gärna hur man gör dom.:rofl:
 
Sv: Olika markövningar?

hmm jadu jag gör inga speciella, men jag ska följa tråden så får jag lite tipps :)
 
Sv: Olika markövningar?

Gör det du:)
Jag kan några, respekt övningar och lydighetsgrejer, uppmjukning och sånt. Men jag vill veta mer.:crazy:
 
Sv: Olika markövningar?

oh kan du inte skriva ner dom ? och BRA förklaringar annars fattar jag noll ;)

de jag brukar är att longera utan lina :P
 
Sv: Olika markövningar?

Okej..jag kan skriva ner en, för jag gör ganska många :crazy: Det är ganska svårt att förklara men, jajja, ska försöka.

Gör gör denna träningen för att min häst är lite stel där framme.

Hästen ska ha träns på sig. Gå på en volt och tryck med ena handen ganska långt upp och långt fram på bogen. Håll med den andra handen i tygeln närmast. Håll inte för nära bettet. Vicka försiktigt på tygeln. Hästen ska böja sig och gå i form. Byt håll ofta. .....Bättre än såhär kan jag inte förklara.:)
 
Sv: Olika markövningar?

Dresair skrev:
Vad brukar ni göra för markövingar?
Beskriv gärna hur man gör dom.:rofl:
vi brukar leka följa john, det är jag som är john :D om jag backar så backar hästen, tar jag ett steg åt höger så gör han det, och går jag framåt så följer han med som en vovve;)
 
Sv: Olika markövningar?

Det där har jag testat med min dam. Men hon blir riktigt förbannad och försöker hugga mig och vill inte alls flytta undan för trycket. Vad gör man då?
 
Sv: Olika markövningar?

Här är två "ledarskaps markövningar";) :

Första övningen jag brukar göra är att böja hästens huvud mot mig. Jag står vid bogen på hästen och lägger handen på den motsatta sidan av hästens huvud, precis ovanför hästens mule. (med andra ord den sidan som är längst bort från dig)
Sedan trycker jag lite med den handen så att hästen böjer huvudet mot mig.
En sak som är viktig att tänka på är eftergift! när hästen gör rätt; ta bort trycket!!

Den andra övningen:
Jag står vid hästens huvud med ryggen åt det håll hästen skulle gå om den skulle gå (:o shit vad jag är bra på att förklara!!) sen ställer jag hästen lite, och ber den att flytta sin bakdel ett steg, tex. Med hjälp av ett spö.
När hästen flyttar på sig = bort med allt obehagligt...
 
Sv: Olika markövningar?

Känns bra att påminnas om vad man kan göra. Har själv en travare som inte ska gå på travet mer. Han är ursnäll men väldigt stel.
 
Sv: Olika markövningar?

igår tränade jag på att en presenning inte bits :D jag vek ihop den till en liten först, han gick runt den några varv (han fick va lös i padocken) sen vecklade jag ut den lite i taget. han hade jättestora näsborrar (han är arab) och frustade o var jättelöjlig i början, men sen gick det riktigt bra :bump: en övning för att han ska söka sig trygg med mig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika markövningar?

vad imponerad jag är av er som fått era hästar så duktiga! Själv har jag bara provat på NH och jag gillar det jättemycket så idag ska jag börja träna med min 04:a. han är jättebufflig och klumpig som många bebisar brukar vara. men ska försöka få bukt med det. så efter mycket träning så är mitt mål att vi ska få en mer harmonisk relation! får väl se hur det går idag :)
 
Sv: Olika markövningar?

ibland kör jag lite agilyty det är ju en bra lydnands övning sedan brukar jag (vi) göra bakdelsvändningar runt utplacerade hinkar i pandoken , och jag tar knät lite högre upp ska han (hästen) börja trava , när jag tar handen åt höger ska han göra en bakdelsvändning det gör han oxå ..
sedan brukar ja träna lite trix o sånt ..bära godis på mulen är ett av dom trix ,, men det funkar bara med morötter!
Sedan om vi går ut och går eller riträder brukar vi köra slalom mellan träden & hoppa över träd stammar på marken, haha det är så roligt !!! :) :)
 
Sv: Olika markövningar?

beror på vad du menar med markövningar

Vi gör allt haha:D
Går ut och går, klättrar osv.
Går över, under och igenom saker, tränar flyttnignar åt alla håll m.m.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 778
Senast: Rosett
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: miumiu
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp