Olika kilpaddar?!

frittan

Trådstartare
Hej!

Undrar om det finns olika sorters kilpaddar att få tag på , på den svenska marknaden? Har ju sett den "vanliga" gråaktiga padden. Men undrar om det finns andra varianter? Och vilken ni upplever som bäst resp. sämst? :)

Är på jakt efter en, och vill veta lite för- och nackdelar samt även OM det finns andra modeller då givetvis!

Så in med info, alla ni som använder/använt kilpadd :bump:

Sv: Olika kilpaddar?!

Lurar ögat och gör hästen illa är väl sammanfattningen.

Ögat luras att tro att sadeln ligger bra, medan padden bara verkar till att tippa sadeln framåt så vikten främst hamnar över framvalvet. Vilket gör att hästen inte kan jobba med överlinjen, blodtillförseln stryps till musklerna runt manken och hästen blir urgröpt fram.

Det finns ingen billig genväg till passande utrustning. Tråkigt men sant.

Okej... jag har ju precis fått sadeln utprovad, och flera olika tränare har också sagt att den ligger bra. Problemet är väl egentligen jag själv :grin:

en av tränare tipsade om kilpadd för att hjälpa mig att få till min sits, eftersom jag gärna hamnar lite i bakvikt...

Fast om sadeln ligger optimalt är det svårt att hamna i bakvikt. Hur är din skänkel, ligger den optimalt? Har du provat att korta stigläderna ett hål? Eller länga dom? Kilpadd är ingen bra lösning i längden. Red du i sadeln vid utprovningen?

Be tränaren sitta upp. Jag höll lite lektioner för ett par tjejer ett tag och den ena tjejen hade en bedrövlig sits. Så jag satt upp och det var det mest förfärliga sadel jag har suttit i men det kände ju inte hon, hon var ju van vid den.

Senast ändrad:

Jag har en felaktig sits som gör att jag gärna sätter mig själv på bakvalvet. Jag har ridit massa år i islandssadel och där sitter man ju på ett annorlunda sätt, så nu är det svårt för mig att anpassa mig till en dressyrsadel.

En av mina tränare har suttit i sadeln och hon hamnade rätt, det är min senaste tränare som tipsade om kilpadd men hon har inte suttit i sadeln...

Men eftersom min tränare hamnade rätt, och sadeln passar, så är det ju hos mig felet sitter.. Andra tips för att "få ner" mig i sadeln?

Du sitter i fel vinkel med bäckenet är väl det mest troliga. En massa konstiga hjälpmedel kommer inte att få dig att ändra sitsen, det kommer bara att motarbeta att du faktiskt kommer åt det riktiga problemet. Som handlar om din kropp.

Vad du ska göra beror helt på vad du gör, det är omöjligt att ge den typen av ridtips över nätet.

Ofta beror det på att man sadlat på tok för långt fram om man hamnar i bakvikt. De flesta lägger tyvärr sadeln för långt fram.

Ofta beror det på att man sadlat på tok för långt fram om man hamnar i bakvikt. De flesta lägger tyvärr sadeln för långt fram.

Även om jag hade lagt sadeln på hästens rumpa, hade jag satt mig lite på bakvalvet :rofl:

Svar till er andra:

Har provat länga lädrena och det blev betydligt mkt bättre. Så har ridit med de längre lädrena i 3 månader nu.

Jag sätter ju mig lite halvt i stolsits ibland...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka