olika hindertyper..

T

tjohej

hejsan!
jag har inte så bra koll på vad de olika hindertyperna heter och hur de ser ut. kan typ oxer och räcke :angel: haha. så de skulle va jättesnällt om nån kunde lägga ut bilder o skriva vad hindren heter så ja kan lära mig lite :D tacksam för svar!

Sv: olika hindertyper..

är inte sax och kryss två helt olika hinder :confused:

sax och kryss är olika hindertyper, men används oftast för samma typ (den som är på bild i länken)

har för mig att det ena (kan aldrig hålla reda på vilket dock ;)) ordet är för ett "kryss" (om vi nu kallar det så) fast åt "andra hållet", typ liggande...
eller har jag fel?

nu har jag tänkt lite till, och har för mig att sax är det vi vanligtvis kallar kryss och att ett kryss är ett kryss sett uppifrån, med 4 hinderstöd...

Hej.

Man delar in hinder i rättuppstående- och längdhinder.

De rättuppstående byggs med ett par hinderstöd, och kan ha väldigt varierande karaktär. De kallas ofta för "räcken". De kan byggas med bommar, grindar och plank. Man kan även ha lådor under. Mur räknas till ett rättuppstående hinder.

Längdhindren byggs med två par hinderstöd (oxer och stigsprång) eller tre par hinderstöd (trippel, svinrygg). Längdhinder kan också byggas av bommar, grindar och plank. De kan ha lådor under och vattenmatta. Alla längdhinder ska ha säkerhetsskållor på andra och tredje hinderstöds-paret, och det får inte finnas mer än en bom i bakkant, av säkerhetsskäl. Trippelbarr får inte finnas på tävlingsbanor i klasser lägre än Lb/110.

I "hopp-tr" finns det bilder på många olika hindervarianter. Du kan även bild-googla på olika hindertyper för att få se bilder.

tänkte väl att det var nåt sånt men kunde inte riktigt komma fram till vilket som var vad :D

tack så jättemkt för svaren :D hemsidan med bilder va suverän, och förklaringarna också :bow:

Är det definitionen på en oxer?
Bråkade länge om det därmed att en Oxer inte behöver vara parallell...
...men ingen kunde heller skilja den från ett stigsprång.

Kan detta få en bekräftelse, så att jag kan dräpa ngn verbalt inom kort?;)

bekräfta och bekräfta, jag har ingen bok framför mig, men jag har alltid fått lära mig att en oxer är när antingen fram- och bakbom är parallella (dåär det en parallelloxer ;)) eller när bakbommen är max 5 cm högre än frambommen.

är skillnaden högre än så är det ett stigsprång.

Menade inte att vara 'picky'...
Var bara en gammal fundering som väcktes till liv, och det skulle vara lite roligt att ha bevis på 'gränsen' mellan hindren. Mest för att knäppa en evis, nära vän lite på näsan...:devil:

Men en 'oskriven regel' duger gott!;)

kl

rätta mig om jag har fel men jag har lärt mig att en oxer får endast ha en bom bak som ska vara 0-5 cm högre än det främre.

Ett stigsprång däremot ska den främre delen vara ca 3/4 av höjden på hindret bakom. Bak ska bestå av så få bommar som möjligt men inte för få så att hindret blir glest.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 494
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar