Olika grader på hältan

C

Chippen88

Om jag har förstått det rätt så delas hältan in i en skala mellan 1 & 5.
Men det jag undrar är om en häst tex är 2 grader halt i skritt är den då kanske 3 eller 4 grader halt i trav?
Min häst är så halt så att han har svårt att gå och han kan absolut inte trava. Jag tyckte att vetrinären sa att han var tre grader halt när han hade sett honom skritta(kan ha hört fel en Dansk vetrinär). Kan det verkligen stämma? Om han inte ens kan trava så borde han väl vara åtminstonde 4 grader halt eller??!
Vissa hästar ser man ju inte ens att de är halt när dom travar utan endast efter ett böjprov. Säger man då att hästen är ohalt i skritt och trav men att den har 1 grads hälta vid böjprov??

Graden på hälta är 1-5, vissa veterinärer anger även halva grader så från ½-5. 5 = hästen sätter ej ner hoven i marken (dvs hoppar på tre ben). Det är svårt att säga exakt hur mkt 2 graders hälta är då olika veterinärer har olika bedömningar... Hästen kan ha olika graders hälta i olika gångarter.

Vissa hästar ser man ju inte ens att de är halt när dom travar utan endast efter ett böjprov. Säger man då att hästen är ohalt i skritt och trav men att den har 1 grads hälta vid böjprov??
Ja så säger man (dvs om hältan är 1 gradig efter böjprov...)

I papprena som de ska fylla i vid hältundersökning finns en kolumn som heter initial, vilket betyder innan något gjorts alls. Den kan ju då vara 0, alltså ohalt, sedan efter böjprov kan den visa hälta och det markerar man i en annan kolumn.

Svårt att svara på din hästs grad av hälta utan att se men en femma är som ovan nämnda att hästen inte stödjer alls på benet oavsett gångart.

Gradering av hälta:
5 = blockhalt. Hästen vägrar att stödja på benet.
4 = hästen linkar fram; sätter ner det ömmande benet men rycker upp det mycket snabbt för att slippa stödja på det.
3 = mycket kraftig hälta där hästen tydligt nickar med huvudet.
2 = tydlig hälta.
1 = lindrig hälta som ett ovant öga kan ha svårt att se, speciellt om det sitter i ett bakben. 1-gradig hälta kan ibland endast upptäckas vid ridning eller longering.

Detta är graderingen enligt veterinären Charlie Lindberg.

Skrev det i mitt inlägg. :) Initial hälta är den hälta hästen har _innan_ provocering, dvs böjprov.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 764
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 802
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII