Olika grader av uppmärksamhet?

break_a_leg

Trådstartare
Jag råkade vid ett tillfälle bevittna några som hade problem med att lasta sin häst och åka hem från tävling. Eftersom jag inte hade så mycket annat för mig satt jag där och tittade - och undrade lite över vad de höll på med :o

De gick fram med hästen mot luckan, stannade en bit ifrån, gick runt, återupprepade proceduren och stannade "närmare och närmare". De sista gångerna stod hästen med framhovarna på luckan och då utbrast en av personerna något om att "h*n är ju i steg 2/grad 2 - jag ville ju inte tjuvlyssna alltför mycket med jag förstod att det var något med hästens uppmärksamhet.

Vad höll de på med? Något NH-liknande?

(Vi åkte iaf hem innan deras häst var pålastad).

Sv: Olika grader av uppmärksamhet?

Är oxå nyfiken ingen som vet?

Hej !
Jag ska på kurs i lastträning enligt Parelli i morgon :banana:
Så om det var hans metod så kan jag förhoppningsvis tala om vad det innebär med de olika nivåerna efter kursen.....!!!!! :)

Spännande, jag är fortfarande nyfiken på vad dessa människor höll på med...De kanske står kvar på parkeringen ännu ;)

när man går fram till transporten och backar hästen innan den backat själv..och gör om de några gånger så då blir hästen nyfiken på varför den inte får gå in i transporten och då vill den gå in.

kanske lite kasst föklarat men ja har testat detta o de funkar på svårlastade hästar

har också testat det med att backa hästen innan den gör det själv. fungerar jättebra i stället för en timme med longerlinor tog det ca en 20 min att få in min envisa häst. :) käns bättre att de får gå in själv utan att man tvingar dem (ska ju aldrig tvinga en häst)

:devil: Eh... va.. ska man aldrig tvinga en häst???? hur funkar det i verkligheten??? hur tänker/gör du då??? mkt nyfiken!!

_smiles skrev:
har också testat det med att backa hästen innan den gör det själv. fungerar jättebra i stället för en timme med longerlinor tog det ca en 20 min att få in min envisa häst. :) käns bättre att de får gå in själv utan att man tvingar dem (ska ju aldrig tvinga en häst)

Menar du vid lastning eller överhuvudtaget??

Hej !!
Glömde bort att jag skulle skriva en rad om kursen :crazy:

Det hela handlar om att förstå hästars klaustrofobi.... Man ska låta hästen kolla in transporten och bilen och verkligen se att det inte är nåt farligt.... Sen börjar man att longera, hur nära beror på hur "rädd" hästen är. Sen ser man till att man kommer närmare och närmare rampen. Sen kollar man om den kan gå upp med framhovarna på rampen och sen längre och längre in i transporten... Målet är att man själv ska kunna lasta sin häst utan något som helst hjälp och genom att skicka in hästen själv och sen ska den stå kvar tills man ber den att komma ut..... Kursen var kanon och jag tror att Parellis DVD om lastträning är en investering...

Även om man inte har direkt problem med lastningen så vill man ju att det ska vara smidigt och inte ta allt för lång tid.... :banana:

Hoppas ni förstog min vimsiga förklaring !!

//Pampas

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 390
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 909
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar