Sv: Olika framhovar - tyder på...???
Har provridit en häst med olika framhovar; en hög och smal med höga trakter och en låg och bred med lägre trakter. Enligt ägaren är hästen ok men snedmusklad och oriden, men är det hela sanningen? Den känns inte halt, men är väldigt oliksidig vid ridning och vill ogärna ta ena galoppen.
Kan hovarna se så olika ut utan att det är något mer fel på hästen? Om man ska leta fel, var bör man leta, högt eller lågt, eller diagonalt bakåt? Röntgen? Eller bör man konstatera att den är lite "missbildad" och tro att den är frisk, om vet. säger så?
Hej, "missbildad" och tro att den är frisk låter lite trångsynt. Som jag har fått lära mig så kan det bero på flera saker.
1. Den lägre mer utflutna hoven är överbelastad antingen genom avlastning från det andra frambenet eller diagonalt från bakbenet.
2. Den höga smala framhoven kan ha problem med strålben eller strålbensregionen likväl kronisk skada i ngt av ytliga,djupa böjsenan eller gaffelbanden, kan oxå vara skada i det benets framknä.
3. Den kan även ha en bogskada som ger dessa osymetriska hovar.
4. Rygg.länd eller kors skador kan även dom i ett senare skede utveckla dessa hovformar.
5. Bakbens skador kan oxå diagonalt påverka hästens framhovars form och då brukar felet ofta sitta högt upp bak diagonalt mot den låga framhoven. Det kan vara allt från knäproblem till ett rent chiropraktiskt problem med förskjutet bäcken eller höft.
6. Ensidig träning på konstant böjt spår i samma varv eller en ryttare i obalans kan även under lång tid påverka hovformen så som du beskriver fast inte troligt i just detta fall då den tydligen även av en eller annan orsak är oriden. Beror det på den låga åldern eller kan det bero på att den blir återkommande halt så snart den blir lite mer riden???*skeptisk*
Den är snedmusklad skriver du, kan du beskriva hur den är snedmusklad??? Fram eller bak?? Går den på dubbla spår och om du ser den rakt bakifrån, hur håller den svansen, rakt eller snett till vänster eller höger??? Tar den för sig lika med båda bakbenen och har en rak rörelse med båda bak??
Jag har haft en häst tidigare som är som den du beskriver och frisk va den absolut inte, den skulle kunnat varit frisk om bara den som sålde hästen varit lite mer hästkunnig och åtgärdat problemet i tid, innan det blev en påföljande kronisk skada.
Mitt råd är att du avvaktar eller tar in den på en bra klinik med en grundlig undersökning, hältutredning,röntgen,samt ultraljud, gärna kombinerat med både tandkontroll och chiropraktor.
Mer än så här kan jag tyvärr inte råda dig. Lycka till och hoppas det går bra.