Olika framhovar - tyder på...???

Lotus

Trådstartare
Har provridit en häst med olika framhovar; en hög och smal med höga trakter och en låg och bred med lägre trakter. Enligt ägaren är hästen ok men snedmusklad och oriden, men är det hela sanningen? Den känns inte halt, men är väldigt oliksidig vid ridning och vill ogärna ta ena galoppen.

Kan hovarna se så olika ut utan att det är något mer fel på hästen? Om man ska leta fel, var bör man leta, högt eller lågt, eller diagonalt bakåt? Röntgen? Eller bör man konstatera att den är lite "missbildad" och tro att den är frisk, om vet. säger så?

Sv: Olika framhovar - tyder på...???

Det låter som att den hoven med korta trakter kanske inte alls har korta trakter utan att de har "kollapsat" och växer frammåt istället... (understuckna trakter) Effekten blir ju att hästen i så fall just nu har olika långa ben, vilket vid hård träning borde ge mindre bra effekter i muskler, senor och ja, hela kroppen.

Men.. det är bara en tanke, jag har ju inte sett hästen! Men det känns ju inte helt ok. Har du kontakt med någon bra hovslagare/hovverkare som kan titta på hovarna? Ifall du absolut vill ha den alltså :D ?

Jag köper absolut inte att den har olika hovar för att den är oriden och snedmusklad... däremot kan man absolut förstå att den är snedmusklad med sådana fötter, konstigt vore det väl annars?

min svägerska köpte en häst med olika stora framhovar. hon gjorde misstaget att köpa hästen obesiktad. hon såg jättefin ut vid provridningen och även när hon kommit hem till nya stallet. som du säger hade hon svårare för ena varvet. efter 2-3 veckor togs veterinären ut för att besikta för försäkring. då visade hon hälta på höger fram. Hovslagare och equiterapeut kostaterade att hon var sne i bak och avlastade genom att lägga vikten på höger fram. pga detta hade hon förslitningsskador i hovleden v.f. hon kan aldrig mera ridas. hon va bara 6 år gammal när detta konstaterades, det var snart ett år sedan.

om jag vore dig skulle jag röntka.

i detta fall så satt felet på väster sida i bak vid korset. dvs diagonalt.

Det stämmer säkert att hästen är snedmusklad, det visar sig även på hovarna om hästen snedbelastar kroppen, frågan är bara varför den gör det...

en häst får inte olika hovar utav att bli "dåligt" riden...
då skulle ju var och varranan häst se ut som den du beskrev i hovarna!
det är ju en majoritet av hästarna som inte går som man förutspråkar juh!

å tänk på alla nybörjarhästar på ridskolan och alla turridningshästar... inte har alla dom så pass ojämna hovar, trots att dom inte dagligen rids i rätt form med en ryttare i balans...

jag skulle nog ana ugglor i mossen!!

Om det var jag som skulle köpa häst så hadae jag röntkat innan köp och sen tagit ut en Et.
Men en häst som är så pass sne att den har olika stora framhovar ska vara billig om jag skulle vara intresserad.

min kompis häst hade en lite och resten vanliga hovar, den lilla var en så kallad "bockhov" och dom fick ganska mycket problem med den hoven..

Jag vet ganska många hästar som har olika srora framfötter. Båda mina egna bla. I ofs inte särskilt mycket och med en bra hovslagare hålls det under kontroll.

Enligt min hovslagare beror det på att den ena benet är lite längre än det andra och det blir kroppen eget sätt att kompensera. Har även hört att det beror på att även hästar är höger/vänster"hänta".
Båda mina hästar går med tåriktade skor och ganska korta skointervaller för att hålla det under kontroll.

Om det är en häst som du kanske ska köpa så röntga och gör böjprov så att det verkligen inte är något fel på hästen.

Bara en tanke. Om hästen ofta trampar av sig den skon kan också effekten så småningom bli att hoven blir mindre och annorlunda i formen.

Var dock försiktig i ev köptankar och kolla upp detta innan, så du inte står där med en oridbar nyinköpt häst.

Min häst som jag har haft i 17 år har alltid haft olika hovar. Köpte honom som 9-åring och han hade då gått på travet tills han var 8. De springer oftast i ett och samma varv och jag tror att skillnaden kommer därifrån. Hans trakter är olika höga på hans vänstra framhov. Hovslagaren försökte korrigera detta när jag köpte honom men har aldrig lyckats. Idag är han 26 år och har aldrig haft några problem med detta. Har både gått distansritt, hoppning och dressyr (för tränare).

Men hästen du tittar på har ju inget sådant i bagaget. Men döm inte ut den direkt...

Lycka till!

Har provridit en häst med olika framhovar; en hög och smal med höga trakter och en låg och bred med lägre trakter. Enligt ägaren är hästen ok men snedmusklad och oriden, men är det hela sanningen? Den känns inte halt, men är väldigt oliksidig vid ridning och vill ogärna ta ena galoppen.

Kan hovarna se så olika ut utan att det är något mer fel på hästen? Om man ska leta fel, var bör man leta, högt eller lågt, eller diagonalt bakåt? Röntgen? Eller bör man konstatera att den är lite "missbildad" och tro att den är frisk, om vet. säger så?

Hej, "missbildad" och tro att den är frisk låter lite trångsynt. Som jag har fått lära mig så kan det bero på flera saker.

1. Den lägre mer utflutna hoven är överbelastad antingen genom avlastning från det andra frambenet eller diagonalt från bakbenet.

2. Den höga smala framhoven kan ha problem med strålben eller strålbensregionen likväl kronisk skada i ngt av ytliga,djupa böjsenan eller gaffelbanden, kan oxå vara skada i det benets framknä.

3. Den kan även ha en bogskada som ger dessa osymetriska hovar.

4. Rygg.länd eller kors skador kan även dom i ett senare skede utveckla dessa hovformar.

5. Bakbens skador kan oxå diagonalt påverka hästens framhovars form och då brukar felet ofta sitta högt upp bak diagonalt mot den låga framhoven. Det kan vara allt från knäproblem till ett rent chiropraktiskt problem med förskjutet bäcken eller höft.

6. Ensidig träning på konstant böjt spår i samma varv eller en ryttare i obalans kan även under lång tid påverka hovformen så som du beskriver fast inte troligt i just detta fall då den tydligen även av en eller annan orsak är oriden. Beror det på den låga åldern eller kan det bero på att den blir återkommande halt så snart den blir lite mer riden???*skeptisk*

Den är snedmusklad skriver du, kan du beskriva hur den är snedmusklad??? Fram eller bak?? Går den på dubbla spår och om du ser den rakt bakifrån, hur håller den svansen, rakt eller snett till vänster eller höger??? Tar den för sig lika med båda bakbenen och har en rak rörelse med båda bak??

Jag har haft en häst tidigare som är som den du beskriver och frisk va den absolut inte, den skulle kunnat varit frisk om bara den som sålde hästen varit lite mer hästkunnig och åtgärdat problemet i tid, innan det blev en påföljande kronisk skada.

Mitt råd är att du avvaktar eller tar in den på en bra klinik med en grundlig undersökning, hältutredning,röntgen,samt ultraljud, gärna kombinerat med både tandkontroll och chiropraktor.

Mer än så här kan jag tyvärr inte råda dig. Lycka till och hoppas det går bra.

Senast ändrad:

Jag bestutade mig för att inte köpa en häst med samma problem när en vetrinär avrådde mig.

En hov som avviker från den andra sidans, tyder på att hästen belastar sina framhovar olika. Det kan finnas många olika anledningar till varför den gör det. men det är något som indikerar på att det är fel. För mer utförliga råd om hur
ni ska göra med hästen, rekommenderar jag att ni låter besiktiga hästen. Helst på klinik så att det finns möjlighet att röntga häste om det skulle visa
sig vara nödvändigt.

kände en häst som såg ut som så. han hade en hov som var betydligt smalare än den andra framhoven. han stod alltid och avlastade det frambenet. han var jätte ojämnt musklad över korset ocg höftbenet stack ut på den ena sidan men syntes inte på den andra....

han gick amatör hoppning och tävlade dressyr tom. msv b.
de vetrinärer som kollade honom hittade aldrig felet. men misstänkte att det var en gammal skada innanför bogbladet.

till saken hör att om hästen ska fritidsridas så håller den men när man sen börjar kräva lite så tar det stop.

jag skulle aldrig köpa en häst med så pass relevant avvikande uttseende!!

*kl*

Jag har sett ett par hästar med gamla utläkta hovbensfrakturer som sett ut så, vi har själva haft en. Fungerade dock helt ok i ridningen bara man höll efter hovarna med täta skonings/verkningsintervaller.

Många bra svar - vill förtydliga lite till alla och svarar på sista inlägget.

Jag tror själv att hästen avlastar höger fram (med den höga hoven) och belastar vänster (låg) mera, och den har även varit varmare i vänster ben än i höger de dagar jag känt efter. Hästen är en väldigt känslig häst som köpts till ridskoleverksamhet för ett och ett halvt år sedan, men nu i det närmaste tagits ur verksamheten då den är svår att rida pga sin känslighet (den är lättstressad och känslig i munnen mm). Jag tycker den var finare i muskler och bärighet när den kom, nu är den mest bara stressad och uppjagad.

Hästen har svårt att fatta höger galopp, men jag är osäker om svårigheten är fysisk eller mental, för det var bara i den första fattningen den krånglade och studsade och tog korsgalopp, sedan tog den rätt galopp från början och det gick bra, men fort.

Hästen är 8 år men känns lite som en unghäst, den är lite ostadig och otroligt känslig och spänd, men väldigt trevlig i psyket i övrigt och när den väl slappnar av lite kommer den till korrekt arbete. Dock är vägen dit låååång...

Jag är inte superintresserad av hästen, men den är trevlig och förtjänar ett bättre öde om den håller för ridning, och jag kan tänka mig att rida den fler gånger för att se om vi lär känna varandra, men jag är osäker om den är fräsch och ska ridas med tanke på oliksidigheten i hovar/ben.

Jag kan inte se att hästen är ojämn i övrigt, och hovslagaren är medveten om problemet enligt ridskolan, dock vet jag inte hur kunskaperna är om hur det skall rättas till.

Intressant att spekulera i fenomenet.
Min kusin hade en häst med olika framhovar, och den togs bort pga strålbenshälta, kotledsinflammation och hovbroskförbening, men om det var rätt diagnoser funderar jag fortfarande över, och varför hovarna var olika (de var det från hon köpte hästen när den var två år).

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
M
Hästvård Har varit in och ut med min häst på klinik flera gången sen feb 09. Tänkte jag skulle kolla med er alla vad ni tycker och tänker om...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Magendy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka