Olika frågor, snälla hjälp :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fruktskrutt

1. När jag rider min ponny brukar han vara seg. Och då rappar jag till med spöt (inte hårt!) men efter brukar jag få lite dåligt samvete för att jag gör det, ska jag ha det eller ska jag inte det ?

2. Min ponny är pigg när jag rider ut för det tycker han är roligt, men oftast när vi rider i ridhuset blir han seg. Jag tror att han tycker det är rätt tråkigt eller så? Vet ni nån roliga övningar eller vad ska jag göra ?

3. Vet du nåt tips när man hoppar också? Eller allmänt få dom att gå framåt

Tacksam för svar :):D:bow::bow::smirk:

Sv: Olika frågor, snälla hjälp :D

1. När jag rider min ponny brukar han vara seg. Och då rappar jag till med spöt (inte hårt!) men efter brukar jag få lite dåligt samvete för att jag gör det, ska jag ha det eller ska jag inte det ?

Om du inte kan stå för det du gör ska du inte göra det anser jag. Det finns andra sätt att motivera hästar till att träna.

2. Min ponny är pigg när jag rider ut för det tycker han är roligt, men oftast när vi rider i ridhuset blir han seg. Jag tror att han tycker det är rätt tråkigt eller så? Vet ni nån roliga övningar eller vad ska jag göra ?

Gör övningarna ute då! Rid ut i skogen, gör skänkelvikningar, öppnor och slutor, halter, tempoväxlingar o.s.v. hitta lämpliga träd att rida slalom mellan kanske? Din fantasi är din enda begränsning!
Då slipper du tjata på hästen för mycket på banan och göra något kul av dressyren istället. Rid bara på banan ibland och gör lätta saker och beröm mycket så hästen känner att den är duktig.

3. Vet du nåt tips när man hoppar också? Eller allmänt få dom att gå framåt.

Ha kul. Tjoa och "busrid" emellanåt så hästen inte tråkar ut sig. Även där så kanske du kan hoppa lite mer i terrängen så att hästen lär sig att det är roligt.

Problemet är nog att du är för seg i din skänkel. Tänk att det ska vara ett mycket kort tryck med skänkeln, tänk på en elstöt. Det ska blixtra till och sedan ska du ta bort foten lika snabbt igen. Det behöver inte varar några hårda skänklingar. Ge först en lätt dutt, om hästen inte svara direkt så kommer en ny hårdare snabbt efteråt, eller så tar du spöet då. tänk också på att inte luta dig framåt när du skänklar.

Det gör inte särskilt ont med spöt, testa att slå dig själv på benet, så vet du hur det känns.

Mitt spö gör inte ont. Och då har jag slagit hårdare på mitt ben än jag någonsin använt det på hästen.

Ja du alla vi är individer och jag tycker att det banne mig gör ont. Speciellt om man får till "snärten" som många gör när de rider..
Jag vet ju hur det har känts när jag råkar träffa mitt ben istället för hästens sida (och jag tar inte ens i). Jag är väl bara en känslig individ då :angel:

Jag får också ont men det är oftast om jag varit ute och ridit så är låren helt frusna och så råkar man snärta sig själv.. Det svider något otroligt. Och då ska jag bara peta till hästen.. Men det beror nog på hur känslig man är :p

Ja du alla vi är individer och jag tycker att det banne mig gör ont. Speciellt om man får till "snärten" som många gör när de rider..
Jag vet ju hur det har känts när jag råkar träffa mitt ben istället för hästens sida (och jag tar inte ens i). Jag är väl bara en känslig individ då :angel:

Då är det nog mitt spö som är mjukare, för jag tål inget när det gäller smärta. Jag rider nästan alltid med dressyrspö.

Tack så mycket :) Jag ska prova det :bow:;)

Håller med Susanne, tänka på att inte sega själv!
Kanske kan du också rida med någon annan så att han får en kompis,
det kan hjälpa på framåtbjudningen.

Du vet att det finns fler olika spön? nåra jag använt på mig själv för att se hur hårt det är känns ju knappt det låter mest!
Men så ja du måste nog vara känslig när det gäller vissa spön

Du har ju många olika sätt att driva hästen frammåt med.
1, sitsen ( det som du egentligen ska rida hästen med )
2, foten, hälen, ( lärt mej att det inte är det man ska använda förgivet )
3, vaden, det jag använder mig av. ( bra driv medel, mjukt men bestämmt. )
4, låren, över skönkel ( funkar också väldit bra som vaderna spec i galopp )
5, spö. ( lydnads spö, enligt mej o mina tränare. JAg änvänder det bara när hästen inte lyder, utan skiter i vad jag "säger" )

Rid ut ofta, rid i rid huset då och då, gör det roligt för han, många volter, skänkel vkningar och sådan, hoppa han lite med kanske? mkt beröm. gör det roligt för han. Det funkar .

3. Vet du nåt tips när man hoppar också? Eller allmänt få dom att gå framåt

Var fokuserad och gör det till en kl upplevelse både för dej och din häst! :D hoppa i terräng och i ridhuset, och ibland bara hoppa hej vilt med han, se vad han gillar, allt behöver ju inte vara seriöst :D

Jag kom på en sak som jag alltid gjorde med min gamla medryttarponny(tips från ägaren), han var en riktig segpropp om man gick till ridhuset på en gång, men istället red jag alltid ut ca 20 min innan eller mer och så några minuter innan så drog vi alltid en riktig rejsgalopp på en raksträcka sen var det bara gå in i ridhuset med en ponny som var riktigt pigg och glad :D Brukade passa på att gå lite stigar med ´mycket rötter och benlyft också :)

1. försök att rida med sitsen, använd snabba skänklar.. det har hjälp min häst framåt!! sen när du använder spöet.. försök att vara snabb med det oxå.. och inte så hårt du kan heller.. men det är bättre att sitta och vara lite mer bestämd än att sitta och peta hela tiden!

2. rid mer ute i skog och mark.. rid typ bara en gång i veckan på banan.. roliga övningar är ju att rida tex barbacka.. då behöver man ju egentligen inte jobba om man inte vill.. rid över bommar.. jag brukar leka följa john med min (från marken) och tömköra osv.. variera!

3. har lite samma problem.. men för mej går det nu bara bättre och bättre! hoppa i terräng! jag hoppade på en äng utanför ridbanan ungefär lika stor som den.. och min häst hoppade jättebra över det hindret! bara för att han fick hoppa utanför staketet :D ju mer jag har varierat och ridit ut (tränat upp konditionen, host det går låååångsamt) men iaf.. det hjälper! löshoppa, det är jääätte kul :D
jag har en tråd = hoppning med lat häst tror jag den heter.. där finns kanke ett par tips :idea:

lycka till :D:)

Svar på Olika frågor, snälla hjälp :D av fruktskrutt #15

Jag kom på en sak som jag alltid gjorde med min gamla medryttarponny(tips från ägaren), han var en riktig segpropp om man gick till ridhuset på en gång, men istället red jag alltid ut ca 20 min innan eller mer och så några minuter innan så drog vi alltid en riktig rejsgalopp på en raksträcka sen var det bara gå in i ridhuset med en ponny som var riktigt pigg och glad Brukade passa på att gå lite stigar med ´mycket rötter och benlyft också

Tack :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar