olika frågor om körning..

J

jessica19

Hej..

Jag är ganska ny på detta området så därför skulle jag behöva lite tips.

Jag har en stor shetlandsponny ( 1,10 mkh) och har för några månader sedan inhandlat en jättefin rockard från b*rjes.

Just för tillfället kör jag honom nästan bara i skogen eftersom vi inte har tillgång till ngt annat under sommaren (han går på bete)

ponnyn är så stel i hela kroppen så finns det några övningar jag kan göra som får honom att bli lite mjuk i kroppen?

Han är också väldigt hård i munnen fast bara på höger sida :confused: , det är precis som om han biter tag i den högra delen av bettet!!. Hur kan jag få bort det?

Han behöver också få upp sin kondition och styrka....är det bara att trava långa sträckor t ex eller finns det bättre saker att göra?

Hoppas ngn kan hjällpa mig.. // jessica

Sv: olika frågor om körning..

Jag hade kollat upp hans tänder först o främst.
När det gäller att sätta igång honom så skritta enbart 1-2 veckor.
Stelheten vad beror den på? Är han gammal? Eller vad?

hans tänder är kollade för ca 2 veckor sedan och de var ok.

han är igångsatt, han är körd nästan varje dag hela sommaren. nä, han är bara 11 år så gammal tycker jag inte att han är.

han är rätt lat nu men jag tror det beror på att han går och äter gräs hela dagarna=)..

Då är ju tänderna ua o gammal är han absolut inte :smirk:
Om han är körd hela sommaren så förstår jag inte hur hans kondition är dålig??
Men byt av med klättring och tömkörning över stock o sten.

Vad använder du för sele, det kan vara den som gör honom stel. Har du en travsele eller en billig bröstsele? Där kan du hitta svaret.

En börjes rockard (vilken har du) är ganska lätt, och med bara dig i så ska han gå ganska så hårt för att bli trött. Sätt igång med styrketräning, tömkörning på volt där du tränar lite samling och ställning, sen kan du alltid varva med att dra lite tyngre saker, och köra intervallträningar.

Att gå en lektion för körlärare piggar alltid upp när man har slut på idéer och framsteg.

Har du ingen bild? Det är alltid kul att få se de ekipage man skriver till.

/jenny

hej...

tack för tipsen.
ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad det är för sele, men är säker på att det inte är ngn travsele iallafall.

jag har haft selen i typ 8 år så jag har glömt vad det är för ngn och vad den kostade, kommer ihåg att den är köpt på willab iaf.

jag har ingen kort ännu men jag kan kanske få med pojkvännen ut och fotografera lite så ska ni få se.

// Jessica

då har jag mina aningar.. sök på draglinor, svängel och skitsele här på körforumet så kanske du får en försmak på vad jag kommer att förmana dig om hihi*

/jenny

För kondisen, kör intervaller mellan skritt och trav. tex 4 min trav, 1 min skritt. Och håll traven aktiv. Bättre med aktiv trav en kortare stund än halvdöd trav länge. För stelheten kan det vara lite pga selen men den kommer snigelfarmor berätta om, var så säker :D . Det du kan träna på är att ställa och böja hästen. Börja från marken och gå bredvid eller tömkör. Tänk på stöd på yttertöm vilket är stömmen i körningen. Om hsten biter fast i ena sidan får du inte hålla emot, ta och lätta, ta och lätta hela tiden tills den ger med sig om bara för två sekunder. Hästarna ÄR starkare än oss. Erbjud istället stöd på vänstertöm så släpper han nog högern efter ett tag. Pisk på högersidan kan också hjälpa.

:bow: Fröken Nora har helt klart talang för att bli Norrlands näste c tränare i körning.
Vad menar du med att pisken kan användas på höger sida? Donna är ju liiite stummare i vä töm.

/jenny

jag tar o svarar åt nora då vi nog menar samma sak :)

att pisken ska användas på höger sida är för att hästen ska hjälpas gå upp på vänstertömmen. lägger du pisken på vänster sida förstärker du ju att den ska gå på högertömmen.

alltså på donna bör du BARA använda pisken på vänstersidan så du hjälper henne gå upp på högern. ALDRIG på högersidan - knepigt att komma ihåg med dock himla vettigt!! jobba mkt med att ha hästen utåtställd i högervolt och flytta in bogen, och jobba här med pisken från vänstersidan så hästen flyttar in bogen och tar upp stödet på högertömmen.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Jobba hela tiden Donna för att få henne ge med sig i vänstervarv och ställ bara måttligt i högervarv. Det som kan se ut som en väldigt mjuk häst i högervarv för ovana ögon är oftast en förböjd häst om den är mycket svårare i andra varvet. Den skjuter altså bogen åt vänster. Lägger du pisken på högersidan då skjuter du henne bara längre och längre åt vänster då du egentligen vill ha henne åt höger. Lägger du pisken på vänstersidan hjälper du till att räta upp henne och hon bör då lätta i vänstertömmen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Ridning Hej vi tar hand om en 28 årig New forest korsning och vi rider nog bara ut i skogen med honom och ibland lite på en plan och träna, vi...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka