Olika frågor om fång

C

Cornetto

Eftersom jag inte fick ett enda svar på min fråga i en fångtråd så ställer jag den igen:
En tjej i stallet har en fånghäst och den fick det runt midsommar. Hästen går idag med skor + sula och har inte det minsta tecken på att den har haft fång. Han går med stora luftiga steg, och har tom. busat i hagen. Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra. Han är en häst som behöver motion och jag undrar när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu? Är det mjukt/hårt underlag man börjar med? Hur länge ska man rida?

Jag undrar även när och hur man vänjer fånghästar att äta gräs igen, har en hage som det nästan bara växer kamomill i, är det farligt för en fånghäst att släppas ut i den hagen? Är det även farligt för friska hästar att gå i en sådan hage?

Sv: Olika frågor om fång

ställ frågan igen i fångtråden :)
Eller så börjar du läsa i de fångtrådar som finns, igångsättning efter fång har varit upp många gånger kan jag lova! ;)

Eftersom jag inte fick ett enda svar på min fråga i en fångtråd så ställer jag den igen:
En tjej i stallet har en fånghäst och den fick det runt midsommar. Hästen går idag med skor + sula och har inte det minsta tecken på att den har haft fång. Han går med stora luftiga steg, och har tom. busat i hagen. Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra. Han är en häst som behöver motion och jag undrar när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu? Är det mjukt/hårt underlag man börjar med? Hur länge ska man rida?

Mitt spontana svar är, vad säger vetten som behandlat hästen?

Jag har satt in frågan en gång till, har gått igenom ett antal fångtrådar utan att hitta just det jag vill ha svar på, eller också är det jag som inte ser svaren. :p

Jag har satt in frågan en gång till, har gått igenom ett antal fångtrådar utan att hitta just det jag vill ha svar på, eller också är det jag som inte ser svaren. :p

I fångtrådarna kommer du knappast finna ngt svar som du bör ta på allvar eftersom ingen som svarar där behöver riskera att få sin yrkeslegitimation indragen eller prickad för felbehandling om du följer deras råd. Ingen kan heller ge dig ett svar utan att ha tagit del av historik, trauma och status.

Jag håller med den som rent spontant undrade vad Veterinären har sagt och ordinerat.

Det jag främst skulle vilja ta del av är inte dina frågor utan hästägarens egna frägeställning. Andra hands uppgifter kan väldigt lätt leda till helt missvisande grundinformation.

Gäller din fråga rent allmänt och har du fått klartecken från hästägaren att på internet diskutera hennes häst??

Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra.

Dina frågor kan nog bara besvaras av den behandlande veterinären, och då säkerligen efter röntgen.
På något sätt måste ju hästen tagit sig till stallet om den inte reds dit eller är född där?! Fånghästar bör ju röntgas för att man ska kunna gå vidare med efterbehandling. Så som hästägare tycker jag att man ska se till att få hästen röntgad även om den är svår i transporten. Har nämligen själv en svårtlastad häst som haft fång men jag ansåg det var min skyldighet att se till så att hästens hovar såg okej ut så jag åkte in och röntgade trots detta.

Precis som Coari skriver, "I fångtrådarna kommer du knappast finna ngt svar som du bör ta på allvar eftersom ingen som svarar där behöver riskera att få sin yrkeslegitimation indragen eller prickad för felbehandling om du följer deras råd. Ingen kan heller ge dig ett svar utan att ha tagit del av historik, trauma och status." slut citat.

Lycka till iaf!

Jag tror det är bäst att ägaren diskuterar igenom saken med sin vetrinär (och får den röntgad) men det finns lite sidor på nätet du kan kolla igenom.

Strömsholm kör ex.vis med strikt boxvila i 15 veckor (de 10 sista i sjukhage).
Först därefter börjar de ens diskutera ev. igångsättning.
http://www.regdjsh.se/F%E5ng__.html

Här finns en uppsats ang. tillfrisknande från fång.
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Min personliga uppfattning är att jag aldrig skulle släppa en fånghäst på bete samma år som den fått fång (det hade nog varit slutbetat för all framtid, den hade fått gå i skogshage både sommar och vinter).
Och tidsrymden hade varit mkt lång innan igångsättning.

I fångtrådarna kommer du knappast finna ngt svar som du bör ta på allvar eftersom ingen som svarar där behöver riskera att få sin yrkeslegitimation indragen eller prickad för felbehandling om du följer deras råd.

Vem tycker du att ngn ska ta på allvar på detta forum?

Vad jag vet är det inte många här som skriver som yrkesverksamma inom ngn hästbranch. Ta dig själv som ett ex, du skrev för ett tag sedan att du deltog som en privatperson eller hur du nu uttryckte dig, inte som hovis i alal fall.

Vem tycker du att ngn ska ta på allvar på detta forum?

Vad jag vet är det inte många här som skriver som yrkesverksamma inom ngn hästbranch. Ta dig själv som ett ex, du skrev för ett tag sedan att du deltog som en privatperson eller hur du nu uttryckte dig, inte som hovis i alal fall.

Det är detta jag tycker är beklagligt med detta forum,, det finns ingen urskildning på vilken kompetens eller yrkesutövande den svarande innehar vilket lätt kan bli en större stötesten för den frågande. Många ggr är den frågande mindre kunnig i ämnet och söker svar,, många ggr svaras det från en minst lika okunnig användare men som genom sitt skrivsätt och kopierande av text, uppfattas av den frågande som mkt kunnig..

Den med reel kunskap ser dock igenom denna fasad men olyckligtvis så uppfattar den frågande dessa svar som reel kompetens och följer dessa råd med i slutändan katastrofala följder.

Så min uppfattning är att bukefalos kanske borde tänka i banor om att varje enskild användare ska lägga in sina uppgifter om användarens yrkesroll, utbildning ex som klart och tydligt framgår i profilen med vilken reel kompetens varje enskild användare innehar inom yrkeskategorin hästvård.

Det skulle leda till två saker,, dels skulle den enskilda användaren genom sina svar, svara utifrån sitt reela kompetensområde vilket är en trygghet för den frågande, dels så skulle varje enskild användare som svarar känna ett högre eget ansvar för sina delgivna råd.

Tar vi det i verkligheten så är Veterinären ansvarig för sitt yrkesutförande och felbehandling eller felaktig diagnos kan leda till prickning (i flertaliga fall indragen legetimation). En av Jordbruksverket godkänd hovslagare har eget ansvar över sitt yrkesutförande och handlingar, återkommande brister som strider i mot lagen kan leda till böter eller fängelse.

Vad är det som inte ska anses som lagbrott när ngn annan här helt bevisligen utan reel kompetens varesig veterinär utbildning, kunskap om hovvård,fång eller foder återkommande ger råd i nämda trådar som kanske den frågande tar som ett svar från en person med reel kompetens???

Jag tycker i alla fall att det är ett lagbrott att ge råd,skriva på ett övertygande sätt utan egna ord och kunskap som kan "fälla" den frågande.

Med privatperson menar jag privatperson vilket jag klart har deklarerat, har du problem med att inte förstå att jag som privatperson klart förklarat att jag inte skriver som språkrör för hela föreningen..

Vill du ha en tydligare förklaring i skrift så är du välkommen att skicka ett PM.

Kort sagt: Jag tycker alla ska ta sitt ansvar inom det området man kan stå till svars för att känna ansvar för.

Senast ändrad:

Men alltså... Bukefalos är ett diskussionsforum, och inget expertforum där användarna är uppdelade i frågeställare och experter. Det är själva poängen med det. Visst, jag håller med dig så långt att det är väldigt olyckligt att msk tar råd rakt av som de blint följer.

Och, naturligtvis måste man följa sin vets. och hovslagres rekommendationer. Men man måste också här på Buke, som i all annan informationshantering, ha ett kritiskt tänkande.

Jag skulle aldrig följa ett råd här utan att läsa en vetenskaplig studie ang. området. Det borde ingen göra, särskilt när det handlar om fång som många gånger är komplicerat.

Jag håller delvis med dig dvs jag inser också problemet med ett diskussionsforum om man anser att det ska fungera i stället för en typ frågespalt som ex fråga doktornspalter som finns i vissa tidningar. Sedan är vi inte överens om vem som ska få svara osv. Här tycker jag dessutom att du motsäger dig själv. Du kan ju inte både vara privatperson och ngn som alla ska "lyssna" till det går inte ihop.

Ett annat problem är ju hur vi ska kunna lita på vad de olika användarna skulle påstå sig ha för utbildning/yrkesproffesion (fel ordval?). Detta är ju ändå bara på internet. Du vet inte vem som sitter bakom skärmen.

Om vi sedan tar fång som ex (vilket är lämpligt i en fångtråd) så tror inte jag att alla är överens om vad som är det riktiga svaret på frågorna. Det finns inte några svar på alla fångfrågor vilket antagligen är en av anledningarna att så många trådar handlar om denna sjukdom, förutom att den är så fruktansvärd otäck. Men hur ska det lösas? Vem ska bedöma vem som svarar rätt och ska lyssnas till om du vill att allt ska regleras?

Jag förstår tanken men jag tror det är fel plats för den.
Detta är vad jag har förstått i första hand ett diskussionsforum där vi ska kunna diskutera olika frågor. Om hästen är allvarligt sjuk ska man vända sig till en veterinär. Det står i reglerna. Sedan blir det klart så att ju mer kunskap man har själv i ett ämne desto lättare blir det att bedöma kunskapsnivån på de som svarar och till sist blir det många ggr så att det bara är de som egentligen redan vet svaren som kan bedöma vem de ska tro på.

Detta är naturligtvis tråkigt ibland eftersom det finns en hel del användare med goda kunskaper inom olika områden. Men jag tror inte att lösningen på detta är att ngn utser sig själv till den person som ska styra upp allt och bestämma vem som ska få svara eller i alla fall vem som ska tas på allvar.

Det är detta jag tycker är beklagligt med detta forum,, det finns ingen urskildning på vilken kompetens eller yrkesutövande den svarande innehar vilket lätt kan bli en större stötesten för den frågande.

Fast vill du garanterat få svar från veterinärer och hovslagare får du ju använda dig av "Fråga veterinären" och "Fråga hovslagaren". Sådant har nog både Tidningen Ridsport och Hippson, om jag inte minns fel.

Så min uppfattning är att bukefalos kanske borde tänka i banor om att varje enskild användare ska lägga in sina uppgifter om användarens yrkesroll, utbildning ex som klart och tydligt framgår i profilen med vilken reel kompetens varje enskild användare innehar inom yrkeskategorin hästvård.

Jag har ingen utbildning inom "hästvård", och det har jag aldrig låtsat heller, men du kan få min "yrkesroll" och "utbildning" ändå, om du är intresserad. Jag är förskollärare med en forskarexamen i utvecklingspsykologi, således är jag bla van vid att läsa och utvärdera forskning och studier. Inte en helt dum kunskap att ha...

varje enskild användare som svarar känna ett högre eget ansvar för sina delgivna råd.

Jag känner stort ansvar för mina "delgivna råd" och talar om att det är så jag tror att det är, eller att det är så jag har gjort fast det inte behöver vara rätt för alla, etc. Jag tycker de flesta gör det faktiskt.

Vad är det som inte ska anses som lagbrott när ngn annan här helt bevisligen utan reel kompetens varesig veterinär utbildning, kunskap om hovvård,fång eller foder återkommande ger råd i nämda trådar som kanske den frågande tar som ett svar från en person med reel kompetens???

Varför hänger du upp dig så på fång i tråd efter tråd??? Det är väl klart att det inte ska vara något lagbrott att svara på ett diskussionsforum, vem man än är? Så länge man inte låtsar att man är något annat än man är, får väl andra användare ta råden man ger för vad de är? I mitt fall baserar jag mina råd om fång (eftersom du nu verkar vilja diskutera det) på vad jag har upplevt med mina hästar i 1,5 år, vad jag har fått för råd och rekommendationer av veterinärer och hovslagare, och hur det har fungerat för mig. Jag låtsar aldrig att det är jag som är vare sig veterinär eller hovslagare, så vari ligger felet/problemet?

Helt ärligt så förstår jag inte alls vad du far efter? Hur menar du att forumen här på buke, eller vilket annat diskussionsforum som helst, ska se ut? Här finns veterinärer och hovslagare som skriver, men alla andra har väl precis lika mycket rätt att vara här och delge sina kunskaper och erfarenheter? Och jag undrar också som Forest Autumn gör i vilken roll du själv skriver? Redogör gärna för din egen utbildning och erfarenhet inom "hästvård". Och, nej, det räcker inte med "hovslagare" utan jag vill veta EXAKT var och när du gick din utbildning, vad den består av, och hur mycket erfarenhet du har. Gärna ditt namn också, annars kan jag ju inte kontrollera med Svenska Hovslagarföreningen att du finns...

För att återgå till huvudfrågan. Hur länge det dröjer innan man kan rida igen är individuellt och utifrån hur stora skador hästen drabbades av från fånget. Eftersom den här hästen inte är röntgad kan man inte avgöra det.

Men om hästen inte ens under fånganfallet var speciellt påverkad och det nu inte märks någonting, varken ömhet på grus eller annat så har den troligen klarat sig utan några skador (sänkningar/rotationer). Och eftersom ägaren inte klarar att ta den till klinik så får hon ju ta en chansning angående igångsättningen. Något annat finns det inte att göra för att veta när det går att börja rida så smått igen.

Hade det varit min häst skulle jag inte låtit den gå alls på gräs mer i sommar. Och till nästa sommar skulle jag se till att skaffa ett riktigt magert bete till den.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit