Olika frågor angående ridning och hästar!

S

Safir74

Hej! Jag har en dotter på snart 10 år och som går i ridskola. Då jag själv tyvärr inte gick i ridskola som barn så är allt "nytt" för mig. I höst börjar dottern sin 5:e termin och det går lite si sådära med ridningen, ofast bra. Problemet för mig är hur man ska vara mot hästar som kan "trilskas" lite när man hjälper henne vid sadling och när man sätter på träns. Jag vet att man ska visa vem som bestämmer men hur gör man? Vissa hästar(ponnies) i ridskolan "busar" (eller vad man nu kan säga att dom gör) när man ska tränsa. Vänder på huvudet, höjer huvudet högt etc. Jag tycker om hästar och har inte varit rädd för dom förräns hon började rida. Jag är ju inte livrädd men respekt har man ju för dom. Känns bl a lite läskigt att vistas bakom dom. Sen vid uppställningen i ridhuset så blir det lite mera "bus" när man ska spänna sadelgjorden och ordna med stiglädrerna. Hur gör man? Höjer man rösten..ger dom en liten "dask" :confused:

En annan fråga : dottern brukar ha stövlar när hon rider men är det bättre med ridskor med tanken på att hon ibland blir trampad på foten? Vet att det finns ridskor med stålhätta men kan man rida i dessa?
Hoppas att frågorna ej är för dumma och jag är tacksam för alla svar och tips.:)

Mvh Safir74

Sv: Olika frågor angående ridning och hästar!

Det går bra att rida i ridskor med stålhätta, kan dock vara så att skorna blir lite klumpigare med stålhätta. Sen går det ju att kombinera skorna med shortchaps/leggings för att ge lite mer stabilitet och även skydd för byxorna.

När det gäller hästarnas beteende så gäller det oftast att inte visa sig rädd när de håller på och testa er. Be en i stallpersonalen titta på när ni hanterar hästen och ge råd, gör stallpersonalen det själva istället är nog chansen stor att hästen inte håller på och istället är jättesnäll. Stallpersonalen blir nog glada när föräldrarna försöker lära sig mer om hästar, att rida på ridskola handlar ju inte bara om att lära sig rida utan även att hantera hästar!

Problemet för mig är hur man ska vara mot hästar som kan "trilskas" lite när man hjälper henne vid sadling och när man sätter på träns. Jag vet att man ska visa vem som bestämmer men hur gör man?

Det beror ju på hur de trilskas - men generellt så är ridskolemiljön jobbig för lektionshästarna. De hanteras av många olika personer, som alla gör på olika olika sätt. Ibland får de godis, ibland en smäll på nosen, ibland är vissa saker ok, ibland inte... Ha det i bakhuvudet. :)

Tänk inte så mycket "visa vem som bestämmer", utan mer "nu ska vi göra detta". Trampar hästen runt i spilta/box så bind upp den i gången istället och fortsätt bara rykta klart den där. Står den och hotar/vevar med benen så be personal om hjälp. Man kan muttra till åt en ridskolehäst, men bråka inte med den i onödan. Som personen ovan skrev: är du osäker med en särskild häst/situation så be personalen att visa hur hästen är van att hanteras.

Skrik inte åt hästen, eller hota/skräms genom att vifta med händerna i ansiktet på den eller annat (det tror jag inte heller att du gör - men kan vara bra att skriva ändå).

Vissa hästar(ponnies) i ridskolan "busar" (eller vad man nu kan säga att dom gör) när man ska tränsa. Vänder på huvudet, höjer huvudet högt etc. Jag tycker om hästar och har inte varit rädd för dom förräns hon började rida. Jag är ju inte livrädd men respekt har man ju för dom.

Ha grimman om halsen på hästen. Ofta funkar det att "gnugga" den vid manken och sedan gå uppåt längs mankammen till nacken (tar någon minut) - då sänker de flesta hästar huvudet och kan tränsas. Se till att bettet är varmt, och tränsa genom att hålla ena handen över hästen nosrygg så den inte kastar upp huvudet. Ge en liten godis när den tagit bettet.

Låt inte tränsningen urarta till bråk - det gör inte hästen mer lättränsad nästa dag. Försök se till att hästen inte får remmar i ögonen, får öronen klämda eller liknande. Lugnt och bestämt bara.

Känns bl a lite läskigt att vistas bakom dom. Sen vid uppställningen i ridhuset så blir det lite mera "bus" när man ska spänna sadelgjorden och ordna med stiglädrerna. Hur gör man? Höjer man rösten..ger dom en liten "dask" :confused:

Säg Stå (eller vilket ord ni nu använder på er klubb), man behöver inte höja rösten - hästen hör dig ändå. Början den backa/gå fram/snurra så korta tygeln och flytta tillbaka hästen, lugnt. Beröm när hästen står still. Du kan "daska" om du vill men jag gissar att hästen kommer snurra lika mycket ändå.

Lär dottern att spänna gjorden och korrigera stiglädren själv uppsuttet - det har hon nytta av sedan! Du håller hästen, och klappar den lite. Låt det ta lite tid de första gångerna.

Även här kan du ju med fördel be ridläraren om hjälp, så kan hon visa hur de gör på er klubb, och hur du ska agera med hästen.

En annan fråga : dottern brukar ha stövlar när hon rider men är det bättre med ridskor med tanken på att hon ibland blir trampad på foten? Vet att det finns ridskor med stålhätta men kan man rida i dessa?

Skor eller stövlar är en smaksak - det finns stövlar med stålhätta också. Men ha gärna stålhätta... det skyddar mer än man tror. :)

Stövlar har vissa fördelar tycker jag men som sgat - smaksak.

Hoppas att frågorna ej är för dumma och jag är tacksam för alla svar och tips.:)

Det finns inga dumma frågor. Mycket bättre att fråga än att stå och undra, och kanske göra fel.

Senast ändrad:

Det går bra att rida i ridskor med stålhätta, kan dock vara så att skorna blir lite klumpigare med stålhätta. Sen går det ju att kombinera skorna med shortchaps/leggings för att ge lite mer stabilitet och även skydd för byxorna.

När det gäller hästarnas beteende så gäller det oftast att inte visa sig rädd när de håller på och testa er. Be en i stallpersonalen titta på när ni hanterar hästen och ge råd, gör stallpersonalen det själva istället är nog chansen stor att hästen inte håller på och istället är jättesnäll. Stallpersonalen blir nog glada när föräldrarna försöker lära sig mer om hästar, att rida på ridskola handlar ju inte bara om att lära sig rida utan även att hantera hästar!

Okej då blir det ridskor med stålhätta...tack

Jag försöker att inte visa mig rädd men visst ibland känner man sig lite osäker.

Stallpersonalen ja. Oftast så är själva ridskoleläraren upptagen med att hjälpa de andra. Visst hon kommer ju förbi och kollar hur det går och hjälper isåfall till. Men annars så får man försöka själv så gott det går. Dessutom så är lektionen bara 1 timme lång med 30 min "teori" och 30 ridning så det blir ofta stressigt med allt. Resten av stallpersonal..hm ibland lyckas man se någon som kan hjälpa en men för det mesta är de också upptagna.

Ja precis. Jag vill ju också lära mig och inte bara dottern.

Problemet för mig är hur man ska vara mot hästar som kan "trilskas" lite när man hjälper henne vid sadling och när man sätter på träns. Jag vet att man ska visa vem som bestämmer men hur gör man?

Det beror ju på hur de trilskas - men generellt så är ridskolemiljön jobbig för lektionshästarna. De hanteras av många olika personer, som alla gör på olika olika sätt. Ibland får de godis, ibland en smäll på nosen, ibland är vissa saker ok, ibland inte... Ha det i bakhuvudet. :)

Tänk inte så mycket "visa vem som bestämmer", utan mer "nu ska vi göra detta". Trampar hästen runt i spilta/box så bind upp den i gången istället och fortsätt bara rykta klart den där. Står den och hotar/vevar med benen så be personal om hjälp. Man kan muttra till åt en ridskolehäst, men bråka inte med den i onödan. Som personen ovan skrev: är du osäker med en särskild häst/situation så be personalen att visa hur hästen är van att hanteras.

Skrik inte åt hästen, eller hota/skräms genom att vifta med händerna i ansiktet på den eller annat (det tror jag inte heller att du gör - men kan vara bra att skriva ändå).

Vissa hästar(ponnies) i ridskolan "busar" (eller vad man nu kan säga att dom gör) när man ska tränsa. Vänder på huvudet, höjer huvudet högt etc. Jag tycker om hästar och har inte varit rädd för dom förräns hon började rida. Jag är ju inte livrädd men respekt har man ju för dom.

Ha grimman om halsen på hästen. Ofta funkar det att "gnugga" den vid manken och sedan gå uppåt längs mankammen till nacken (tar någon minut) - då sänker de flesta hästar huvudet och kan tränsas. Se till att bettet är varmt, och tränsa genom att hålla ena handen över hästen nosrygg så den inte kastar upp huvudet. Ge en liten godis när den tagit bettet.

Låt inte tränsningen urarta till bråk - det gör inte hästen mer lättränsad nästa dag. Försök se till att hästen inte får remmar i ögonen, får öronen klämda eller liknande. Lugnt och bestämt bara.

Känns bl a lite läskigt att vistas bakom dom. Sen vid uppställningen i ridhuset så blir det lite mera "bus" när man ska spänna sadelgjorden och ordna med stiglädrerna. Hur gör man? Höjer man rösten..ger dom en liten "dask" :confused:

Säg Stå (eller vilket ord ni nu använder på er klubb), man behöver inte höja rösten - hästen hör dig ändå. Början den backa/gå fram/snurra så korta tygeln och flytta tillbaka hästen, lugnt. Beröm när hästen står still. Du kan "daska" om du vill men jag gissar att hästen kommer snurra lika mycket ändå.

Lär dottern att spänna gjorden och korrigera stiglädren själv uppsuttet - det har hon nytta av sedan! Du håller hästen, och klappar den lite. Låt det ta lite tid de första gångerna.

Även här kan du ju med fördel be ridläraren om hjälp, så kan hon visa hur de gör på er klubb, och hur du ska agera med hästen.

Skor eller stövlar är en smaksak - det finns stövlar med stålhätta också. Men ha gärna stålhätta... det skyddar mer än man tror. :)

Stövlar har vissa fördelar tycker jag men som sgat - smaksak.

Det finns inga dumma frågor. Mycket bättre att fråga än att stå och undra, och kanske göra fel.

Aha okej jag visste inte ifall man får ge dom godis eller inte.

När dottern ryktar så står hon i boxen eller i spiltan och där står ju hästen fastbunden. Det är tyvärr för trångt i stallgången för att kunna stå där och rykta.

Nej, skriker åt hästen eller viftar med händerna gör jag inte. Vill ju inte skrämma upp den i onödan :)

Gnugga vid manken..det ska jag absolut prova. :) Jaha, ska man se till att bettet är varmt? Fixar det nästa gång :)

Stopp tror jag används. Hehe okej..ska bara övertala dottern att fixa sadelgjord och stigläder när hon sitter i sadeln redan.

Visst..ridläraren hjälper till...lite stressigt då lektionen är så kort. Förhoppningsvis blir hon uppflyttad så lektionen istället blir 45 min teori och 45 min ridning (hon blev nerflyttad till nybörjargrupp av olika anledningar).

Nej, det är ju sant att ingafrågor är för dumma. Tack!

Hej!
Be ridskolan/-klubben ordna kurs i säker hästhantering och praktisk hästkunskap för föräldrar. Det är många som har sådana kurser - googla så hittar du både upplägg och program. Ridklubbarna får bidrag.

Hej!

Det ska jag göra. Tack :)

Jaa du... Detta är ett alltför vanligt problem på många ridskolor runtom i landet - att det inte finns personal som assisterar och hjälper barn att göra i ordning hästarna, och dessutom kräver att föräldrarna ska hjälpa till... Suck!
För mig är det just detta som ofta leder till att hästarna/ponnyerna blir besvärliga. Vore jag dig skulle jag kräva (gå ihop med fler föräldrar, du är förmodligen inte ensam) att antingen få gå en kurs i hästhantering/skötsel eller att det verkligen finns duktigt folk som hjälper till!
För mig är det inte en proffessionell ridskola, om man sätter i system att kräva föräldrarnas "hjälp", både vid skötseln och som ledare vid lektionerna. Det är faktiskt så att det är en säkerhetsfråga, som jag vet att ridsportförbundet är tydlig med, om hästarna hanteras alltför mycket av okunniga leder det lätt till att de blir griniga och i värsta fall ilskna och "tramsiga". Ta upp en diskussion med ridskolan, och vill du ha mera på fötterna tycker jag att du ska ringa till ridsportförbundets säkerhetsansvarige (är ridskolan en ridklubb, så är din dotter garanterat medlem där) för att få information.
Har man otur kan det ju faktiskt hända en olycka i ridhuset, om ponnyerna trampar omkring! Det är instruktörens ansvar att se till att upprätthålla god hästhantering och säkerhet, framförallt vid upp- och avsittning. Jag skulle själv aldrig acceptera att jag måste vara med när mitt barn rider på ridskolan, trots att jag själv är hästkunnig - jag betalar för en utbildning, och jag förväntar mig att det ska skötas av den ridskola jag anlitar.
Däremot är det väl OK att ha det som krav, om det samtidigt är obligatoriskt att få gå en sån kurs jag nämner, eller åtminstone en kontroll från ridskolans sida att de föräldrar som hjälper till har nödvändig kunskap. Att bli utlämnad ensam som du verkar ha blivit är inte OK! Våga vägra! Det skulle vara till gagn för både din dotters utbildning och för de ridskolehästar som blir hanterade av okunniga/osäkra. Hästar är vanedjur, och om de blir i stor utsträckning hanterade på olika sätt, så kan det lätt skapa olater och i värsta fall ge "farliga" hästar. Det här är inte menat som kritik mot just dig - utan jag vill påvisa att på en ridskola där det brister i organisationen och säkerhetstänkandet oftare har besvärliga hästar, och därav att ridskolor får dåligt rykte i allmänhet. Det finns ridskolor med mycket bättre policy än den du nu anlitar, så kolla in vad konkurrenterna har att erbjuda i närområdet, så du har något att jämföra med! Lycka till!

Ge inte hästen godis. De flesta ridskolor tillåter inte det eftersom en del hästar börjar bitas då.
Sadelgjorden ska spännas så mycket att man kan få in en handflata mellan hästen och gjorden. Det ska göras innan ryttaren sitter upp för annars kan sadeln snurra. Behöver man efterdra däremot så ska man göra det när man sitter på hästen.

Fråga instruktören om de kan ordna en kurs för er föräldrar i hästvett och lite grunder så att ni får lära er just detta som du frågar om. Det är ju så mycket enklare att visa på plats och det är enklare för er att fråga.

Det du kan göra själv är att läsa diverse rena teori hästböcker. Då får du lite mer klara råd och du och din dotter kan läsa dem tillsammans. Biblioteket brukar ha också kan ni köpa de böckerna som du känner att ni har nytta av under en längre tid.

Sedan tycker jag att du ska säga ifrån om inte teorin verkligen är teori undervisning. Om ni betalar för 30 minuters teori så är det ju undervisning ni ska ha under den tiden. Inte att ni ska göra iordning hästen själva på den tiden och dessutom inte få veta hur ni ska göra iordning hästen innan ni får göra det själva.

Om det finns fler ridskolor runt omkring så tycker jag att du ska kolla om de kanske har ett bättre upplägg än vad er nuvarande ridskola har.

Hur gör man? Höjer man rösten..ger dom en liten "dask" :confused:
I de allra flesta fall höjer jag rösten lite, gör den mörkare och ryter "Lägg av!". Inte galet argt, utan jag visar bara att jag menar det och att jag inte vill ha något trams.

Det funkar bra för mig.

Det är en smaksak. Jag rider nästan alltid med kängor och shortchaps. Stövlar är mer eller mindre bara på tävling.

Hm okej då vet jag. Ska kolla runt och se om jag hittar någon annan ridskola.

Nu lät jag kanske lite kort men jag blev lite ställd på det du sa om att föräldrarna inte ska hjälpa till.

Senast ändrad av en moderator:

Okej...tackar

Ja, hon har vuxit ur sina stövlar så denna gång satsar jag på kängor istället :)

Ge inte hästen godis. De flesta ridskolor tillåter inte det eftersom en del hästar börjar bitas då.
Sadelgjorden ska spännas så mycket att man kan få in en handflata mellan hästen och gjorden. Det ska göras innan ryttaren sitter upp för annars kan sadeln snurra. Behöver man efterdra däremot så ska man göra det när man sitter på hästen.

Fråga instruktören om de kan ordna en kurs för er föräldrar i hästvett och lite grunder så att ni får lära er just detta som du frågar om. Det är ju så mycket enklare att visa på plats och det är enklare för er att fråga.

Det du kan göra själv är att läsa diverse rena teori hästböcker. Då får du lite mer klara råd och du och din dotter kan läsa dem tillsammans. Biblioteket brukar ha också kan ni köpa de böckerna som du känner att ni har nytta av under en längre tid.

Sedan tycker jag att du ska säga ifrån om inte teorin verkligen är teori undervisning. Om ni betalar för 30 minuters teori så är det ju undervisning ni ska ha under den tiden. Inte att ni ska göra iordning hästen själva på den tiden och dessutom inte få veta hur ni ska göra iordning hästen innan ni får göra det själva.

Om det finns fler ridskolor runt omkring så tycker jag att du ska kolla om de kanske har ett bättre upplägg än vad er nuvarande ridskola har.

Okej, inget godis.
Ja vi spänner sadelgjorden innan hon sitter upp.
Japp hästböcker ska införskaffas.

Jo de har visat hur vi ska sadla och tränsa men alla hästar är ju olika och regaerar olika. Vissa är mera lätthanterliga än andra.
Ska kolla upp andra ridskolor med.

Aha okej jag visste inte ifall man får ge dom godis eller inte.

Det är inte säkert att ni får ge godis, vissa stall har förbjudit det så fråga ridläraren. :) Jag tycker dock att det är ett smidigt sätt att få lättränsade hästar.

När dottern ryktar så står hon i boxen eller i spiltan och där står ju hästen fastbunden. Det är tyvärr för trångt i stallgången för att kunna stå där och rykta.

Får du inte ta ut hästen så kanske ni får lov att vända den i spiltan? Så den står med huvudet utåt istället för rumpan. En häst som trampar runt eller liknande coolar ganska ofta ned om man bara ändrar någonting litet i hanteringen.

Är det bara att den viftar på huvudet eller liknande, så bry dig inte om den. Men som någon redan skrev - fråga vad som är ok på din klubb. Vi ser gärna här att man tar ut en smågrinig häst istället för att ha den uppbunden i box/spilta, just för att det oftast blir färre konflikter då.

Jaha, ska man se till att bettet är varmt? Fixar det nästa gång :)

Ja du värmer bettet med händerna, eller genom att spola varmvatten på det (om ni har sådan lyx ;)). Bettet ska ha rumstemperatur - inte kul för hästen att få en iskall metallbit i munnen...

Stopp tror jag används. Hehe okej..ska bara övertala dottern att fixa sadelgjord och stigläder när hon sitter i sadeln redan.

Sadelgjorden spänns så mycket att hon kan sitta upp - sedan spänner hon från sadeln. Ha v. foten i stigbygeln, och för fram skänkeln så att hon kan lyfta sadelkåpan och komma åt gjordspännena. Hon drar något hål (eller vad som nu behövs) och använder samma hand åt att pilla in metallpinnen i hålet. Det är inte så svårt bara man vänjer sig vid rörelsen.

Stiglädren är lätta att fixa - men samma sak där, hon måste göra det ett par gånger innan det sitter.

Visst..ridläraren hjälper till...lite stressigt då lektionen är så kort. Förhoppningsvis blir hon uppflyttad så lektionen istället blir 45 min teori och 45 min ridning (hon blev nerflyttad till nybörjargrupp av olika anledningar).

Ni tjänar tid i långa loppet. Det kanske tar ett par extra minuter de första gångerna, men sedan gör hon det på ett kick. Säg till ridläraren att ni vill träna på detta. Kanske vill fler lära sig.

Har ni inte haft någon teoretisk genomgång alls? Det är så olika på olika klubbar - inser jag när jag läser de olika svaren. :D Fråga om det! En eller två teorilektioner med de basala grejerna antog jag var standard... Sedan kan man ju få problem ändå - men sådana genomgångar minskar risken för rena missar i alla fall.

Lycka till!

Jag vet ju tex att vi på min gamla ridskola ofta brukade ha hästarna iordninggjorda för de elever som gick 30+30 för att utnyttja tiden bättre.
Då fick de en ordentlig teoritid, där tex sadling och tränsning gicks igenom och repeterades och kunde även utnyttja hela ridtiden.
Men det fanns även extra personal utöver ridläraren som hjälpte till vid nybörjarnas hästhantering innan och efter lektionerna.

Du har fått många tips men jag vill bara inflika att kängor utan chaps är inget jag skulle rekommendera. Sannolikheten att man fastnar om man trillar av är betydligt större. Så ska din dotter få skor istället bör du även köpa chaps. På vissa ridskolor får man dessutom inte använda enbart skor. Värt att tänka på! Jag hade hellre riskerat att bli trampad i stövlar än att fasta med skor när jag rider.

En sak som jag tror att många föräldrar som hjälper till vid sadling kan ha nytta av är att dra fem djupa lugna andetag och verkligen slappna av - innan man går in till hästen.

Det pratas ofta om att man ska sträcka på sig, visa sig säker - visa att man bestämmer osv. Inte så ofta att man ska visa hästen att man är trygg. Några djupa andetag gör att hela kroppen slappnar av och det känner hästen.

En annan sak som man ofta säkert känner att man inte har tid med, det är att hälsa på hästen. Gör det innan du har hämtat dens saker eller om det går, häng upp sakerna utanför boxen/spiltan. Andas, säg hästens namn och gå in. Låt den nosa på dig och gnugga den lite på manken. Om ridskolan tillåter godis så kommer kanske en och en annan ponny provnaffsa lite när den nosar, då puttar man bara lätt bort nosen, säger nej eller fy eller vad för ord man gillar att använda så länge man håler sig till samma och låter den nosa igen. Provar den att skrämmas med bakåtstrukna öron så ignorerar man det men håller ett öga på den. Om den biter i luften för att skrämmas så gör du bara samma sak som om den trodde att du hade godis i handen. -Dels ger det här ponnyn en möjlighet att känna av dig, att bli lite trygg med dig. Dels ger det dig en möjlighet att visa att du är lugn, trygg och att det faktiskt är du som bestämmer eftersom du med små medel berättar vad som gäller utan att imponeras av dens miner. Om man tar dessa minutrar till att hälsa på ponnyn så blir det oftast mycket lättare, går fortare och blir framförallt säkrare att sadla och tränsa när din dotter är med och ska lära sig hon också.

Oftast räcker det att snällt och mjukt putta bort en häst som hotar och skräms. Har man gjort det några gånger så är det ok att fortsätta med sig vanliga bestämda röstkommando men instället för en putt så ger man dem en dask på halsen eller någon annanstans (aldrig på huvudet) - Om man tittar på hur hästarna leker med varandra så är det både hovar och tänder med i leken - till och med när de kelar med varandra så gnager de rätt så ordentig på varandras manar eller rumpor. Så chansen att du med din mänskliga kraft kan göra illa en häst fysiskt är väldigt liten. Därför kan man daska till dem om man varnat några gånger innan. (språket 1a varningen, 2a varningen och sen tillsägelse förstår dem, det är så de uppfostrar varandra i flocken) Däremot kan man göra dem osäkra och rädda om man börjar med hårdare tag innan man varnat ett par gånger.

Japp chaps kommer att införskaffas om det blir skor :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama