Problemet för mig är hur man ska vara mot hästar som kan "trilskas" lite när man hjälper henne vid sadling och när man sätter på träns. Jag vet att man ska visa vem som bestämmer men hur gör man?
Det beror ju på
hur de trilskas - men generellt så är ridskolemiljön jobbig för lektionshästarna. De hanteras av många olika personer, som alla gör på olika olika sätt. Ibland får de godis, ibland en smäll på nosen, ibland är vissa saker ok, ibland inte... Ha det i bakhuvudet.
Tänk inte så mycket "visa vem som bestämmer", utan mer "nu ska vi göra detta". Trampar hästen runt i spilta/box så bind upp den i gången istället och fortsätt bara rykta klart den där. Står den och hotar/vevar med benen så be personal om hjälp. Man kan muttra till åt en ridskolehäst, men bråka inte med den i onödan. Som personen ovan skrev: är du osäker med en särskild häst/situation så be personalen att visa hur hästen är van att hanteras.
Skrik inte åt hästen, eller hota/skräms genom att vifta med händerna i ansiktet på den eller annat (det tror jag inte heller att du gör - men kan vara bra att skriva ändå).
Vissa hästar(ponnies) i ridskolan "busar" (eller vad man nu kan säga att dom gör) när man ska tränsa. Vänder på huvudet, höjer huvudet högt etc. Jag tycker om hästar och har inte varit rädd för dom förräns hon började rida. Jag är ju inte livrädd men respekt har man ju för dom.
Ha grimman om halsen på hästen. Ofta funkar det att "gnugga" den vid manken och sedan gå uppåt längs mankammen till nacken (tar någon minut) - då sänker de flesta hästar huvudet och kan tränsas. Se till att bettet är varmt, och tränsa genom att hålla ena handen över hästen nosrygg så den inte kastar upp huvudet. Ge en liten godis när den tagit bettet.
Låt inte tränsningen urarta till bråk - det gör inte hästen mer lättränsad nästa dag. Försök se till att hästen inte får remmar i ögonen, får öronen klämda eller liknande. Lugnt och bestämt bara.
Känns bl a lite läskigt att vistas bakom dom. Sen vid uppställningen i ridhuset så blir det lite mera "bus" när man ska spänna sadelgjorden och ordna med stiglädrerna. Hur gör man? Höjer man rösten..ger dom en liten "dask"
Säg Stå (eller vilket ord ni nu använder på er klubb), man behöver inte höja rösten - hästen hör dig ändå. Början den backa/gå fram/snurra så korta tygeln och flytta tillbaka hästen, lugnt. Beröm när hästen står still. Du kan "daska" om du vill men jag gissar att hästen kommer snurra lika mycket ändå.
Lär dottern att spänna gjorden och korrigera stiglädren själv uppsuttet - det har hon nytta av sedan! Du håller hästen, och klappar den lite. Låt det ta lite tid de första gångerna.
Även här kan du ju med fördel be ridläraren om hjälp, så kan hon visa hur de gör på er klubb, och hur du ska agera med hästen.
En annan fråga : dottern brukar ha stövlar när hon rider men är det bättre med ridskor med tanken på att hon ibland blir trampad på foten? Vet att det finns ridskor med stålhätta men kan man rida i dessa?
Skor eller stövlar är en smaksak - det finns stövlar med stålhätta också. Men ha gärna stålhätta... det skyddar mer än man tror.
Stövlar har vissa fördelar tycker jag men som sgat - smaksak.
Hoppas att frågorna ej är för dumma och jag är tacksam för alla svar och tips.
Det finns inga dumma frågor. Mycket bättre att fråga än att stå och undra, och kanske göra fel.