olika fotleder!

E

Essepesse

har uppmärksammat att mina fotleder inte alls är lika böjbara:eek:
märks abara då jag sitter i sadlen..den vänstra kan jag nästan inte alls trycka ner medans högra går skitlätt. det får ju negativa resultat i min ridning, ibland kan jag också få väldigt ont där om jag kämpat med att trycka ner hälen. har varit hos läkaren men de fattade inte vad jag menade eller så "fanns" det inget att göra:eek:

någon med samma problem?
eller tips på hur jag ska "bota" det?

Sv: olika fotleder!

Fotleden kan bli stel eller överrörlig efter många stukningar el liknande, det går att träna upp mjukheten igen, men det kan va jobbigt! Ta för vana att du går upp å ner på tå (på stället allts) tex om du står en stund å ser på tv... Den måste helt enkelt stretchas!

Vi människor är oliksidiga, så är det bara tyvärr. Men OM du ändå vill försöka göra något åt rörligheten i dina fotleder rekommenderar jag dig att gå till en idrottssjukgymnast. Just det, idrott *ler*. Dessa är ofta vana vid "konstiga" önskemål, eftersom en idrottsman har helt andra krav på sin kropp än en vanlig medelsvensson.

Sedan är det inte så att man ska trampa ner hälarna, man ska höja upp tårna till stigbygeln.

Lycka till!

Jag har också exakt samma problem.
Det konstiga är att jag för några år sedan vrickade högerfoten riktigt ordentligt (kryckor och hela baletten) och som jag nu har lättare att trampa ner än den vänstra. Hur hänger detta ihop :confused:

Dock är det väl inte så mycket annat att göra än att stretcha om och om och OM igen... så jäääkla tråkigt, och ont gör det också.
Brukar ställa mig i ett trappsteg eller på en hög tröskel och stretcha.

Hoppas att det blir bättre för dig.

Mvh F

Hmmm, har du bättre rörlighet i fotleden nu än vad du hade före stukningen? Då är kanske ledbanden så uttänjda så att fotleden är instabil istället?

Jag är inte alls lika rörlig i höger fotled just nu, men jag har iaf en orsak! Bröt nämligen den foten i mars. Går nu på sjukgymnastik, så det ska bli spännande att se sen om man får tillbaks full rörlighet.
Annars är det nog fullt normalt om man har olika rörlighet. Visst kan man bli överrörlig oxå om man ex tänjt ut ledbanden upprepade ggr.

Jag har samma problem. Jag har överrörlighet i alla mina leder, och har egentligen inte berörts så mycket av det alls. Sen så stukade jag min högra fotled två gånger i rad och det tog ett bra tag innan jag va helt läkt. Och efter det så är min högra fotled inte lika "tänjbar" som den vänstra. Jag har helt enkelt ärrvävnad i leden som gör att jag blir stelare. Skulle jg försöka mig på att strecha så skulle det gå rakt åt skogen. Har blivit kollad av läkare som konstaterat tillståndet. Men innan jag visste om det så sa folk åt mig att strecha, jag provade men tyckte att det gjorde ont på "fel" sätt, så jag lät bli. Vilket ju va väldigt bra eftersom jag ahde kunnat gjort saken värre...
Va försiktig!

har uppmärksammat att mina fotleder inte alls är lika böjbara:eek:
märks abara då jag sitter i sadlen..den vänstra kan jag nästan inte alls trycka ner medans högra går skitlätt. det får ju negativa resultat i min ridning, ibland kan jag också få väldigt ont där om jag kämpat med att trycka ner hälen. har varit hos läkaren men de fattade inte vad jag menade eller så "fanns" det inget att göra:eek:

någon med samma problem?
eller tips på hur jag ska "bota" det?

Stretcha. Värm upp ordentligt först dock.

Sedan kan det ju vara något som vuxit ihop om du haft någon skada. Har en häst med en kota som är totalt stel, går ej att böja.

Hälsning Maja

Efter en krossad fotknöl var problemmet för mig det samma. Ena foten var som den skulle, medans den andra petade utåt från hästsidan. Det såg inte klokt ut!
Träning, träning och åter träning och inte utan smärta, så har det nästen helt gett med sig.
Foten kan än bli "trött" å då vill den på att fara mer, men jag försöker hela tiden att hålla den på plats=)
Det är såpass länge sen detta har hänt, så jag misstänker att jag å foten kommer att bråka resten av livet.....

Har också samma problem sen jag trillade av hästen. Tror att jag fastnade med foten i stigbygeln men är inte helt säker men blå var foten i alla fall och svullen. Det går inte att trampa ner hälen med den foten för den far upp så fort jag slutar koncentrera mig på att hålla hälen nere. Borde också stretcha men har inte blivit av, får väl skärpa mig.

Jag bröt fotleden för ungefär 8 år sen och har haft ont men det har jag inte nu längre. Dock när jag rider långa pass så märker jag att fotleden liksom blir trött och den vill vika sig inåt, jobbigt :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 633
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar