Olika foder!

I

Idrus

Nu vill jag veta hur dem olika fodren eller kornen eller vad man ska säga är till för.

Havre ?
Betfor ?
Kornkross ?
Mineraler ?
Lussern ?

Det var nog allt :p

Sv: Olika foder!

Alla dessa foderslag ges som tillskott när grovfodret inte täcker hästens behov av de olika näringsämnena.

Havre? 9-10 MJ (energienhet) och 80-90 g smrp (smältbart råprotein)/kg foder.
Kornkross? 10-11 MJ och ca 90-100 g smrp/kg foder.
Havre och korn är rena spannmål som kan ges om det fattas energi eller måttligt med protein i foderstaten. Är rika på stärkelse som hästar har svårt att bryta ned i större mängder. Havre kan göra vissa hästar heta. Korn måste ges krossat eller stöpt då kärnan är för hård att brytas ned.

Betfor? 11 MJ och 57 g smrp/kg foder. Melasserade betfiber som är en restprodukt från sockertillverkningen. Fiber- och energirikt.
Lussern? 8,5 Mj och 110 g smrp/kg foder. Baljväxt rik på protein och kalcium. Grovfoderstruktur som passar bra för hästar.

Mineraler? Finns i olika sammansatta varianter för att passa i olika foderstater. Ger tillskott av just olika mineraler och spårämnen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka