Olika färger på kaniner!!

Oliwen

Trådstartare
Kan inte ni som har koll på olika färger på kaniner lägga in lite bilder och berätta vad det är för färg!?!? Själv har jag NOLL koll på detta:o

Sv: Olika färger på kaniner!!

Här kommer en del färger och teckningar, både godkända och icke godkända:

Vit rödögd (hermelin fuchs)
Vit rödögd (dvärgvädur/hermelin)
Vit blåögd
*Järnblå
Viltgrå
Gul/svart japantecknad (dålig)
*Gul/svart japantecknad brokad
Blå
Blå mantel
*Blå brokad
Svart
*Svart wienertecknat (hon har även en vit fläck under hakan, som syns på denna bild)
*Svart brokad
Svart holländartecknad
*Zobelsiames brun brokad
Isabella
*Isabella brokad
*Madagaskar brokad

De markerade med en * innan, menas att de inte är godkända enligt standarden.

Rekommenderar dock denna sida, om man är nyfiken på hur färger ser ut (både godkända och icke godkända).
Är dock på norska och färgernas namn är ju då givetvis på norska, men det skiljer inte så mycket mellan norska och svenska namnen.

Röd/svart japantecknad wienertecknad (wienerteckningen syns intepå denna bild)
Saga.jpg

Viltisabella mantlad (ej godkänd)
Isa.jpg

Viltgrå (rödförstärkt) mantlad
Prickakk.jpg

madagaskar wienertecknad
Champisss.jpg

viltgul mantlad
maja.jpg

oj jäklar nu blev det lite mycket :o

tycker mig känna igen haren, och även den sista kaninen på bilden! vilka är det?

förvånar mej inte att du gör ;)

haren är min Grenens Poetica och den sista är Tina Larssons Snöflingans Puch Montana :D

Ja, det är hon väl? Eller?

Bidrar med en bild på mina!
sommarhagen.jpg

Dennis är wienertecknad brun zobel & white, Mirasol är wienertecknad viltgrå och white (tror jag, tralala. :angel: :D)

Är det någon som kanske kan förklara alla dessa andra teckningar som t.ex wienertecknad m.m??? Den norska sidan var för övrigt kanon:laugh:

Är det någon som kanske kan förklara alla dessa andra teckningar som t.ex wienertecknad m.m??? Den norska sidan var för övrigt kanon:laugh:

Wienerteckningen har jag skrivit en artikel om som finns på min hemsida.
Gå in under "Fakta" och sen "Wienerteckning".

Men kort och gott så uppkommer wienerteckning efter parning mellan en vit blåögd och annan färg.
Wienerteckning kan se ut precis hur som helst, vilket också står i artikeln.
Brokat är en manteltecknad med antingen för mycket vitt, eller för lite vitt.
Finns massvis med bilder på teckningarna på den norska sidan också, som beskriver väldigt bra.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om teckningarna, svårt att förklara bara sådär. :p

Kan man enkelt säga att wienertecknad är en kanin som har ett vitt tecken nånstans...:confused:

Nej, egentligen inte.
För det vita kan bero på holländarteckning eller mantelteckning också.
En kanin är enbart wienertecknad om det någonstanns finns vit blåögt i stammen, annars beror det på någonting annat (ex holländarteckning eller mantelteckning).

Tackar! Tvekade efter som att jag tyckte att hon inte var helt lik andra kaniner jag haft som varit madagaskar.

Har man kaniner med stamtavla/härstamningsbevis är det ganska lätt att ta reda på genom att titta där, eller kontakta andra som har släktingar.

Har kaninen däremot ingen stamtavla/härstamning blir det svårare.
Enda sättet att helt säkert veta att en kanin bär på wienertecknat, eller att det vita på kaninen beror på wienerteckning, är att testpara med just en vit blåögd.

Enkelt sätt kan man säga att det krävs 2 anlag för att vit blåögt ska visa sig helt.
1 anlag visar sig som wienerteckning (synlig eller ej) och 2 anlag blir en vit blåögd.
Så bär en kanin på wienertecknat, blir det vit blåögda i en parning med en vit blåögd.

Lite svårt att förklara om man inte är lite insatt i kaninens färger och genetik.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 440
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama