Olika färger i olika rum

kolblakkur

Trådstartare
Jag är säkert inte den enda som varit på husvisning och himlat med ögonen när folk haft ett rum i lila, ett i blått och ett i orange typ.
Vad tycker ni om att man varje rum har olika färg? Hur har ni det hemma?

Anledningen till att jag frågar är för att vi funderar på att tapetera hallen på ovanvåningen, och då blir det lite så. Den är vit idag. De andra rummen på ovanvåningen är ljusgrönt och det andra är djupt petrolblått. Blir dock fundersam om det skulle bli för mycket om hallen var tapetserad med en ljusblå (ej babyblå) mönstrad tapet. Tänkte dock bara ta snedtaket samt motsatta väggen, inte kortsidorna. Vad tror ni?

Jag tycker det är ok med olika färg, men att det gärna får finnas någon slags gemensam nämnare. Vi har tex vitt, beige, ljusgrönt och ljusblått i rummen på bottenvåningen. Men det är ganska dämpade färger som inte skär sig.

Och så tycker jag det är viktigt att tänka på hur man ser de olika färgerna ihop. När vi flyttade in i huset var det massor med färger och mönstrade tapeter. När man satt i soffan såg man 5 olika färgade tapeter med olika mönster. Det blev alldeles för rörigt för mig! Så tänka att "om jag sitter här och tittar ut i rummet, vad ser jag då och hur matchar det" tycker jag är en bra regel :)

Jag håller med @Mirtai . Själv är jag rätt dålig på färger och hade nog velat ha hjälp med att hitta en färgskala som fungerar. Min mor tog hjälp av en inredningsarkitekt och lyckades få orange, mossgrönt och mörkbrunt att se fantastiskt modernt och fräsht ut (tro det eller ej).

• Gilla
Reactions: Sar
Vi har ett rum i turkost, ett i blå/grått mittemot varandra. Däremot i mitten ligger vardagsrum/kök som har en klarröd vägg. Så nja...det är väl hur man tkr själv! Jag älskar ju färger:p

Då har vi målade väggar och stora delar av möblemanget i svart och vitt så det inte ska bli för skrikigt.

Jag bor visserligen bara i en mindre lägenhet med väldigt öppen planlösning, men jag har vita väggar rakt av, förutom någon beige historia precis i hallen. Jag tycker dock visst att det kan funka med olika färger i olika rum, så länge det finns någon tanke bakom. Om tanken så bara är att ha ett Pippi Långstrump-hem (med stil därefter, utöver själva väggarna) eller ett hem med olika färger, men som ändå matchar/går ton i ton på något sätt. Det är helheten som gör det, helt enkelt.

Jag skulle inte ha ett blått och ett rött rum, men blått och grönt tycker jag går himla fint ihop. Vi har ett blågrönt rum, tre rum som på olika sätt går i ljusblått/vitt/grått och ett rum med helt vita väggar. Jag har haft planer på att måla det vita rummet typ "smutsig pastell"-grönt men det blev aldrig av för jag orkade inte röja rummet på saker :p Du kan se bilder i "spännande hus till salu"-tråden. Jag tycker vi har väldigt färgmatchat hemma, snudd på för matchat.

Sen handlar ju färgsättning och matchning inte bara om väggfärg. Man kan även matcha med golv, textilier, färger på inredningsdetaljer eller att låta samma mönster återkomma på flera ställen.

Så länge det är samma färgskala och går i ett gemensamt tema. :) Jag kommer ha olika färg och mönstrade tapeter i alla rum, men det passar i vårt gamla torp. I en modern lägenhet kanske fondvägg funkar bättre, det tycker jag inte alls funkar i torpet. Men generellt tycker jag man kan våga lite mer med väggarna. Inredning och tapeter bör ju också matcha.

Jag är säkert inte den enda som varit på husvisning och himlat med ögonen när folk haft ett rum i lila, ett i blått och ett i orange typ.
Vad tycker ni om att man varje rum har olika färg? Hur har ni det hemma?

Anledningen till att jag frågar är för att vi funderar på att tapetera hallen på ovanvåningen, och då blir det lite så. Den är vit idag. De andra rummen på ovanvåningen är ljusgrönt och det andra är djupt petrolblått. Blir dock fundersam om det skulle bli för mycket om hallen var tapetserad med en ljusblå (ej babyblå) mönstrad tapet. Tänkte dock bara ta snedtaket samt motsatta väggen, inte kortsidorna. Vad tror ni?
I mitt första hus hade jag blått, grönt, gult och beige. Det hade jag aldrig kunnat tänkt mig idag. Dels för att de inte harmonerade och dels för att så skarpa färger i kontrast i mitt tycke blir störande.

Jag skulle å andra sidan heller aldrig kunna ha ett hem med bara en färg på väggarna. Men färgskalan måste vara lugn, dämpad och harmonisk. Och viktigt är just att färgerna är närliggande i färgskalan.

Jag älskar färg! När jag målade i min nuvarande lägenhet valde jag att nästan bara ha färger som drar mot grått för att det inte skulle bli för bjärt. Jag tänkte dessutom redan från början inte bo här i hela mitt liv.
Så nu har jag blågrått badrum, gröngrå hall och lilagrått sovrum. I köket var det en gul fondvägg när jag flyttade in, men gult ingår inte i min färgskala så jag målade över den i en mörkröd nyans och kombinerade det med grå inredning.

jag är hopplös vad gäller inredning, men en åsikt får jag väl ha ändå...
Jag kan tycka att det beror på hur planlösningen ser ut.
Hos mig skulle det mycket väl kunna vara fyra rum med fyra helt olika typ av färgsättning och inredning. Jag tycker att varje rum är en egen enhet och om jag bara går till vårt eget hus och tittar på de fyra sovrummen, så är de så himla olika varandra att man knappt skulle se en eventuell gemensam nämnare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka