Olika Basset Hound

Sv: Olika Basset Hound

Ingen....

...eller tiken i såfall, fast utan hänget under maggen.....det dröjer väl inte förrän det hänger lika som på hanen..

...hanen vill jag inte ens kommentera ....:mad:

Det kommer aldrig att hänga under magen på henne lika mycket som på hanen, hon är 4 år och hanen är 3 år och han har alltid sett lika "skinnig" ut som han gör nu.
Tiken är väldigt alert och kan röra sig utan svårigheter i skogen.
 
Sv: Olika Basset Hound

Ingen var fin i mina ögon, men rent spontant gillar jag tiken bäst. Ser hälsosammast ut jämfört med hanen :crazy:

Det enda fina med Basset är att valparna är gudomliga :love:
 
Sv: Olika Basset Hound

Kortbenthet behöver inte betyda noll markfrigång, gäller även tiken!
Jämför med en bra jakttax, avlad på samma defekt o för samma ändamål!
PL
 
Sv: Olika Basset Hound

Jag hade förväntat mig en "snyggare" tik faktiskt efter att ha läst det du skrev. Men jag tycker att även hon var för låg och grov.
 
Sv: Olika Basset Hound

Vill ha mer kommentarer om Bassarna.;)

Tiken är bättre än hanen, om än i mitt tycke så ser ingen av dem så väldigt supersund ut :crazy:

Jag antar att du vet att "alla" kommer att tycka att tiken är den som ser bättre ut, så vad är syftet med tråden?

Är tråden menad att få fram en debatt om hur osunda många bassets är i dagsläget eller vad :confused:
 
Sv: Olika Basset Hound

Eftersom det finns hundar som ser ut som hanen på bilden gör så finns det uppenbarligen folk (domare och uppfödare) som tycker att det ser sunt och bra ut. Så "alla" tycker inte att tiken ser bäst ut. (Fast alla på buke kanske?)

Det hade i alla fall varit intressant att se någon av dessa uppfödare eller domare kommentera.
 
Sv: Olika Basset Hound

Utan att ha rasstandarden i huvudet kan jag ganska säkert säga att den föreskriver mkt löst skinn o sen inser inte idioterna till domare när det räcker utan premierar mer o mer.
PL
 
Sv: Olika Basset Hound

*kl*

jag säger bara :eek: Jag gillar igen av hundarna, tycker tiken ser alldeles för grov och tung ut i förhållande till benen:crazy:
Vad ska en sån där hund väga?
 
Sv: Olika Basset Hound

Tiken är bättre än hanen, om än i mitt tycke så ser ingen av dem så väldigt supersund ut :crazy:

Jag antar att du vet att "alla" kommer att tycka att tiken är den som ser bättre ut, så vad är syftet med tråden?

Är tråden menad att få fram en debatt om hur osunda många bassets är i dagsläget eller vad :confused:

Ja, jag vill ha en debatt om hur osunda Bassarna är i dagsläget med allt löst skinn som bara hänger och du vet att jag är Bassetfantast, men vill ha en stram basset med markfrigång.

Efter Insider så tror tydligen dom flesta att bassarna skall se ut så , med massor av skinn, vill bara visa att så är inte fallet.

Alla frågar mig om min Basset, om han är "normal" för han har inte lika mycket "skinn" som hanen här på bilden.

Finns uppfödare som har "strama" bassar men som åker ut med 2: or på utställningar fast dom är mycket sundare än dom "skinniga".

Men, men, det är ju som sagt var domarna som bestämmer vilken som är "vackrast"
 
Sv: Olika Basset Hound

*kl*

jag säger bara :eek: Jag gillar igen av hundarna, tycker tiken ser alldeles för grov och tung ut i förhållande till benen:crazy:
Vad ska en sån där hund väga?

Mellan 25-35 kg är normalt oavsett hane eller tik eftersom det finns stora tikar och små hanar.

Min hane väger 30 kg.
 
Sv: Olika Basset Hound

Men, men, det är ju som sagt var domarna som bestämmer vilken som är "vackrast"
Ja här ligger problemet. Idioterna bestämmer. SKK-topparna vägrar att inse att det finns ett problem o den uppfödare som på allvar protesterar blir väl utesluten.
PL
 
Sv: Olika Basset Hound

Ja här ligger problemet. Idioterna bestämmer. SKK-topparna vägrar att inse att det finns ett problem o den uppfödare som på allvar protesterar blir väl utesluten.
PL


Tyvärr är det inte många som protesterar mot vad domarna tycker, mer än att "prata" ner bakom ryggen på domare och uppfödare.

Sedan finns det väldigt många som använder sig av dom "skinnigaste" bassarna i avel och vad kan det då bli av protesterna från övriga Bassetfolk?
 
Sv: Olika Basset Hound

Men spelar det egentligen någon roll om hundarna bara får en tvåa, för dig som enskild person?

För mig är utställningsmeriter fullständigt ointressanta bara hundarna visar att de duger att jobba med.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om hur det påverkar rasen i stort, men det är en annan femma.
 
Sv: Olika Basset Hound

Runt 30 kg:eek: hade jag aldrig kunnat gissa. Inte undra på att dom har "växtxärk":crazy:
 
Sv: Olika Basset Hound

Men alla har ju inte "arbetshundar" ;) det är väl självklart att utställningsmeriter spelar en stor roll när det gäller rasavel? Så länge det kommer från en bra domare.
 
Sv: Olika Basset Hound

Vill man inte ha arbetshund köper man en sällskapsras och inte en jakthund som Basset. Dessutom spelar inte skönhet så stor roll för en hund. Den ska se ut ungefär som den ras den är och ha sund ändamålsenlig exteriör, men det räcker. Meriter kan ju förvisso vara kul, men då får man hålla i tanken att vilket snyggt pucko som helst kan bli SUCH. Man får ta det för vad det är. Ett bevis på att man har en hund domarna finner snygg, men den är varken bättre eller sämre för det. Den har ju inte direkt presterat något.
 
Sv: Olika Basset Hound

Men även t ex bruksschäfrar måste väl ha utställningsmeriter för att få användas i avel? Den presterar ju något i form av att föra rasstandarden vidare, bra eller dålig, och även om många domare är halvpuckon numera så finns det fortfarande de som faktiskt går ordentligt efter rasstandarden. Den är alltså bättre i avel. Annars så kanske det skulle finnas 3 olika typer av schäfer, 5 olika typer av afghanhund osv.

Visst spelar inte skönheten någon roll för en hund, men det gör inte vakt-/eller jaktprestige heller. Det finns hundar som älskar att jaga, precis som det finns hundar som älskar att visa upp sig och få stå i centrum.
 
Sv: Olika Basset Hound

Inte är det många Eng Bassetar idag som kan jaga, det har utställningsdomarna sabbat för länge sen. Eng Basset är idag till 90% en sällskapshund!
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund .........Och det gick fort som attan, skulle egentligen inte ha någon mer hund just nu, men hittade en 5-årig Basset Hound tik som...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: pippilotta
·
Övr. Hund ...och det går jättebra med henne och Dino. :banana: Lite bilder som visar hur underbara dom är ihop, och vad kan bättre fostra en...
Svar
4
· Visningar
913
Övr. Hund Tycker att det är dags för en bildtråd med roliga bilder på era hundar. Vad som helst för bilder bara dom är roliga , så visa upp hur...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 846
Övr. Hund ....I går kom Jassica och Maggan hit med tåg från Örebro.:banana: Maggan är den Basset Hound som Jassica köpte och som är syster till...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: pippilotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp