Olika Basset Hound

Sv: Olika Basset Hound

Chondrodystrofa hundar har i mina ögon ett berättigande som JAKThundar så länge man håller aveln på en sund nivå även om detr är en defektavel.
Men eng basset idag kan någon påstå att det är en sund jaktras.
Finns det någon anledning till att en sällskapshund skall ha en defekt som chondrodystrofi.
PL
 
Sv: Olika Basset Hound

Apropå chondrodystrofi så avlas bl.a. västgötaspetsen på denna defekt, då den låga kroppen gör att de inte så lätt träffas av sparkande kor samt underlättar vallningen. Individer med s.k. rokokoben, en vanlig effekt av chondrodystrofi, används inte i avel.
 
Sv: Olika Basset Hound

Chondrodystrofi var en ny term för mig - men jag måste säga att jag har aldrig sett en västgötaspets med rokokoben.

Det här är min västgöte, han har fått 1:a och hp på internationell utställning (även om jag bara orkat ställa ut honom två gånger), och han ser väl inte så dvärgväxt ut? En väldigt funktionell vovve upplever jag honom som, stark, uthållig och energisk. Och har ännu inte träffats av en kospark...

Hampus030.jpg


Är han en chondrodystrof?
 
Sv: Olika Basset Hound

säger som flera andra. måste jag välja blir det tiken. men tycker hon är alldeles för kortbent.

min första tanke om hanen var "kan den röra sig överhuvud taget?"
 
Sv: Olika Basset Hound

Jag tycker han ser väldigt skinnig ut, men jag är inget fan av den typen av hundar. Vad är poängen med allt överflödigt skinn? Varför ska de ha det? Fyller det någon funktion över huvud taget, eller är det enbart en utseendegrej?
Kan ju inte påstå att jag gillar när skinnet veckar sig på benen på hunden.
 
Sv: Olika Basset Hound

Bak ser det rätt så ok ut, men framdelen ser fortfarande för låg ut. E så pass tung ras behöver mer markfrigång för att det ska verka vara okej. Det är mer hund är en lätt kortbent ras.
 
Sv: Olika Basset Hound

För låg även den och med ännu mer skinn och häng än tiken som visades tidigare. Jag vill ha dem högre och mer slimmade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund .........Och det gick fort som attan, skulle egentligen inte ha någon mer hund just nu, men hittade en 5-årig Basset Hound tik som...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: pippilotta
·
Övr. Hund ...och det går jättebra med henne och Dino. :banana: Lite bilder som visar hur underbara dom är ihop, och vad kan bättre fostra en...
Svar
4
· Visningar
913
Övr. Hund Tycker att det är dags för en bildtråd med roliga bilder på era hundar. Vad som helst för bilder bara dom är roliga , så visa upp hur...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 846
Övr. Hund ....I går kom Jassica och Maggan hit med tåg från Örebro.:banana: Maggan är den Basset Hound som Jassica köpte och som är syster till...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: pippilotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp