Olika åsikter om hästhantering

T

Tulipanaros

Jag är medryttare på en 7-åring som i sitt "tidigare liv" (tills dess att hon var 4-5 år)blev illa behandlad av sina ägare. De ville att hon skulle arbeta på galoppbanan, något hon inte ville. Hon såldes då som ridhäst.

Hon har inte mycket förtroende för människor utan är helst ledare själv. Hon dominerar även sina kompisar i hagen. Hon är även ovanligt intelligent och lättlärd. Tyvärr är hon inte så lätt att hantera. Rätt vad det är bestämmer hon sig för att hon inte vill vad människan vill, och då är det tvärstopp. Om man i det läget skulle insistera med kraft(har jag hört) kan hon tänkas protestera kraftfullt tillbaks på ett för människan inte helt hälsosamt sätt. Om man däremot lirkar och är lugn och envis brukar det gå bättre, även om det då innebär att allt tar en OFANTLIG tid. Att gå 100 meter kan ta en timma...

De senaste månaderna har hennes ägare/ryttare varit bortrest och en annan ryttare haft ägaransvar. Under den här perioden har vi försökt gå tillbaks till läge noll och lära henne allt från början. Gå undan för tryck, lyfta på hovar, göra halt för röstkommando, och så vidare. Vi har även lärt henne små lekar hon gillar, som att plocka upp saker från marken och så.

Jag kan inte säkert säga att hennes utveckling gått framåt. Jag tycker i och för sig det, men det kan lika gärna bero på att jag själv lärt mig mer om hur man hanterar hästar - så i ärlighetens namn har jag inte en aning om hur väl förtroende- och ledarskapsträningen fungerat.

Kruxet är nu detta: Snart kommer hennes ägare tillbaks och då kommer "vikarien" att försvinna mer och mer ur bilden. Ägaren håller nog till stora delar med om min och "vikariens" hästfilosofi i teorin (d.v.s. att ta allt mycket lugnt, inte pressa hästen, inte tro att den vill ha "makt" (d.v.s. mycket NH- och western-inspirerat)), men har dels ganska kort stubin och har dels uppfattningen att hästen måste "sättas på plats" genom lämpor.

Ja, alla får ha sin uppfattning, och hennes kanske är riktig, jag är inte tillräckligt kunnig för att påstå att hon har fel.

Men det är lätt att konstatera att vi är mycket olika i hur vi hanterar hästen och jag börjar nu fundera på om jag borde söka mig en annan häst att vara medryttare på. VAd har ni för erfarenheter av detta? KAN man vara så olika utan att hästen blir alldeles förvirrad? Kan mitt arbete med hästen utvecklas trots att ägaren är så annorlunda? Eller bör jag hoppa av? Jag vill ju gärna komma vidare framåt, mitt mål med medrytteriet är inte att för evigt stå på backen och träna förtroende. Det hela kompliceras ytterligare av att ägaren kan bli litet svartsjukt bevakande, i synnerhet som de andra hästägarna i samma stall tycker att hon (ägaren alltså) borde hantera hästen mer som jag och "vikarien" gör.

TACKSAM för råd!

Jag tycker att du borde ta en diskussion med hästägaren så att ni gemensamt kan komma fram till hur ni bör jobba vidare med hästen. Det kan nog bli förvirrande för hästen om ni har en väldigt olika hantering och olika "regler", särskilt med tanke på att hästen verkar vara så pass komplicerad. Lycka till, hoppas att det hela löser sig till det bästa!

Jo, men vi pratar redan. Ett problem är att hon håller med i teorin, men i praktiken handlar hon annorlunda. Hennes motiveringar till varför hon inte är lugn med hästen varierar, ibland är det för att hon (ägaren) var stressad, ibland för att hon (hästen) var så ovanligt omöjlig. Sen har jag också märkt att hon liksom tänker och uppfattar saker annorlunda. T.ex. berättade "vikarien" om hur ett veterinärbesök hade gått, och några dagar sedan berättade ägaren om samma händelse (utan att veta att jag redan fått höra historien), och det var två ganska olika bilder av hästens reaktioner jag fick av dem. Obs. inte så att någon av dem ljög - det var bara att de tolkar hästens beteenden på olika sätt. T.ex. säger "vikarien" att hästen behövde en liten paus , vilket ägaren beskriver som att hästen blev helt vild och vägrade vara med . Även om det är samma händelse de beskriver leder de olika tolkningarna till rätt olika handlingsföljder. Och ägarens tolkningar leder som sagt till just att hon inte följer de "riktlinjer" vi talat ihop oss om.

Om du inte vill lägga ner tid på att försöka ändra på ägaren kanske det är lika bra att byta häst. Kanske är det till och med lättare att förändra hästens beteende än ägarens...?

Visst reagerar folk väldigt olika i olika situationer, men tror du inte att om du visar ägaren hästens framgångar (det den lärt sig), och berättar hur ni kommit dit, att hon/ han kan se vilket sätt som är bäst för hästen... Försök att få "vikarien" att även fortsättningsvis hjälpa er att nå framgång! Påtala för ägaren att du tror det vore bra för hästen...

Knepigt! Kan inte ägaren vara med och se på när du och vikarien arbetar med hästen, och så kan ni förklara samtidigt varför ni gör som ni gör, så att hon får lite insikt och inspiration? Hon vill ju säkert lära sig och göra vad som är bäst för hästen. Men jag förstår dig om du tycker att det är jobbigt! Och jag förstår henne om hon blir frustrerad. Kanske det inte är rätt häst att vara 2 på, den kanske behöver lära sig lita på och fungera ihop med en person först?

Jag tror att det kan vara mycket känsligt för en hästägare om medryttare eller fodervärd talar om för ägaren hur hästen ska tränas. Det är antagligen lätt att det skär sig mellan er om du inte lyckas förmedla det du vill få fram på ett extremt fint sätt. Om ägaren däremot frågar er om råd, lyssnar och förstår råden både mentalt och fysiskt blir läget ett annat. Då har du en bättre sits. Men om ägaren tycker att hon vet bäst, eller faktiskt gör (omöjligt att bedöma utan att ha sett er IRL), ja, då får du nog bita dig i tungan eller skaffa en annan medryttarhäst.

Jag försöker förstå vad det är du skriver, och vad som är kärnan i problemet. Jag vet inget om dig, så ta inte illa upp, jag försöker bara ge några infallsvinklar att fundera kring.

Du har tydligen en hästägare med samma ambitioner som du men som inte lyckas leva upp till dem. Du har hennes förtroende att handskas och träna med hästen enligt de riktlinjer ni är överens om och du tycker det gått framåt.

Du känner viss tveksamhet inför hur hästens ägare hanterar sin häst, men det är tydligen inte katastrof. Ägaren verkar medveten om problemet och dessutom jobba med det. Det finns naturligtvis ingen som hanterar sin häst 100% rätt. Däremot finns det många olika inställningar. Byter du häst är det naturligtvis en risk att du får en som heller inte är perfekt men som anser sig vara det och som vill styra ditt hanterande mycket mer.

Du verkar ha gillat att jobba ihop med vikarien. Är det kanske en mentor du vill ha? En hästägare som du känner så stort förtronde för att du kan "lita" på henne och lära dig massor utan att känna dig osäker och tvingas ta ställning hela tiden och hantera frågor som du inte har kunskap och efterenhet nog. Du kanske inte vill ha frihet utan tvärtom känner att du behöver ledning? I så fall ska du nog leta ny häst, eller kanske snarare ny hästägare!

Du vill komma till ridning, inte bara markjobba. Är det kanske det som är problemet? Skulle du föredra en trevlig ridhäst som funkar bra även om ägeren hanterar den "fel"? I så fall är det väl det som är problemet, inte ägarens hantering och det är en ny häst du ev ska leta efter, inte en hästägare!

1, antar att det är ett fullblod?
2, varför skulle den vara illa hanterad pga den varit galopphäst?
3, fullblod är ofta mycket och kräver en hel del. Att hästen är snällare nu ser jag inte som nåt konstigt, ni kräver ju inget av den?

Fullblod rids in som unga och hanteras otroligt mycket. En häst i proffsträning "övar" man inte att lyfta hovarna på, man bara gör det.

4, det är ju trots allt ägarens häst. Jag hade berättat vad ni har gjort men även sett hur det funkar med ägarens sätt.
Det kanske tom funkar bättre?

Jag har själv ett fullblod med mycket ideér. Det enda som funkar med henne är raka rör. "vänligt men bestämt" är det som fungerar. Visst kan hon trilskas men det släpper fort.

Det är många som säger att en häst varit illa hanterad bara för att de själva inte klarar av den eller klarar av den när den får lite krav på sig!

Jag anser inte att man måste ha samma linje med en häst. Varje person som hanterar hästen skapar sin relation till den och jag är helt övertygad att en häst klarar att hålla ordning på ett ganska stort antal relationer.
För att ta en liknelse:
Om jag leder ut min häst till hagen och alltid låter den ta en tugga gräs från en liten tuva så kommer den att förvänta sig det när jag tar ut den och bråka med mig om jag inte ger den sin tigga. Men om en stallkamrat till mig tar ut min häst så får den inte äta och det accepterar den.

Däremot så tror jag att man måste vara säker på vilken hästhanterings filosofi man har, man måste veta sina fel och brister annars är det lätt att man sätter sig i situationer som man inte klarar av att lösa och då är man tillbaka på ruta ett.

Jag tror att hästuppfostran fungerar på samma sätt som hunduppfostran den som vinner är ledare till nästa kamp, alla har olika sätt som fungerar för dem och man kan inte tvinga sig själv att köra ett annat sätt för då ser djuret igenom det och hittar ett sätt att komma undan.

//Jenni - lagom yr i sina åsikter så här på förmiddagen.

ja det där med hur man hanterar sin häst är ett otroligt känsligt ämne. det brukar oftast aldrig funka med att konfrontera och säga till ägaren att denne har fel, blir oftast fel resultat. men kommer du och ägaren överens annars då? för då blir det ju mycket lättare.
har varit i ett stall där ägaren visste bäst och bleb riktigt förbannad då vi skulle påpeka något. så ja, vi fick gå rätt så lugnt tillväga. men ja, allt handlade om att linda in det så att han skulle tro att han hade rätt!
men svartsjuka är aldrig bra, men hon borde kanske inse då att det är något som är på tok.

jag är också "medryttare", och hästen beter sig annorlunda mot mig än mot ägaren.
men om hästen anser dig som en ledare kommer det inte vara så att du ska få större problem när ägaren kommer tillbaka. förutom att ja ni kanske lär in olika saker...

håller verkligen med dig.
det märker jag själv när jag håller på med hästarna. det enda sättet man märker på henne att vi är fler än en är att man känner att hon är lite annorlunda när man rider bara. men rent psykiskt så är det helt olika relationer!

*hmhm* tycker att du kanske skulle prata med hästägaren först innan du tar råd av andra, hon borde få en chans att diss. "problemet" innan du tar bestämmer dig för dina åsikter genom att lyssna på andra istället för att tänka och reflektera själv lite mer! Visst du kan ha rätt i det du säger, MEN faktiskt går det ej att ta ifrån att en hästägare, som åker ut till sin häst varje dag(när hon ej är bortrest, el medryttaren är där..) känner hästen mer än både en medryttare som bara varit det ett litet tag samt en "vikarie" som jobbat med hästen i 8 v. En hästägare "umgås" inte bara med en häst när det ska ridas, utan även i många andra situationer. En häst kan uppföra sig annorlunda i olika situationer...

ATT SVENSKA FOLKET ALLTID SKALL RÅDFRÅGA ANDRA ISTÄLLET FÖR ATT PRATA MED PERSONEN I FRÅGA DIREKT!!! :devil:

Men oj, jag vet inte riktigt vad jag gjort för att förtjäna sådana här generaliseringar. Jag tackar i och för sig för goda råd jag fått (jag sållar fram dem även om de omges av bitska kommentarer), men känner mig rätt fundersam över hur det kommer sig att folk verkar veta både det ena och det andra om mig (som inte stämmer). Fast, det är väl egentligen bara att strunta i. Jag pratar faktiskt med ägaren, det var bara att jag ville höra andras tankar kring problemet. Kunskap är för det mesta bra att ha när man håller på att bestämma sig för något, och varför inte hämta in kunskapen från ställen där den finns?

Jag vet förresten inte varifrån du fått att ägaren varit borta i 8 v, hon har varit borta sedan mitten på våren. Jag hoppas du inte tror att jag är någon annan och att du kommer att drabba henne eller honom med dina generaliseringar. Kanske skulle DU behöva ta reda på saker innan du bestämmer dig för något... :devil:

Ber om ursäkt!!! menade inte att låta otrevlig och det var inget agg direkt riktat mot dej! jag menade att överlag är vi i sverige dåliga på att prata med personen i fråga och istället rådfrågar alla andra. Jag är själv sådan emellanåt och tyvärr skapar det stora problem!

Jag menade absolut inget illa! 8v skrev jag för att det stod ett par månader, tolkade det till 2 som blir 8 v. ;)

tycker dock att denna historia överensstämmer väldigt mkt med en häst jag känner till. Men men, det kan ju faktiskt finnas fler lika fall i sverige. Läste väl lite mellan raderna och kanske antog att det var det fallet, blev väl kanske därför lite x-tra bitsk. Ber hemskt mkt om ursäkt!

Men mitt råd är fortfarande: prata med ägaren först, innan du fattar beslut. Vad säger att hon, efter alla månader, inte har ändrat sin syn på hästhantering mer mot din och "vikariens" håll?!?

:bow:

Man hör ofta att hästen är mycket snällare med skötare eller medryttare, men jag tror det är precis som du säger: de kräver ju inget av den! Tror sjutton den är snäll då! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar