Ole Larsen

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jessie14

:)Hej, jag har har praot hos Ole Larsen och hans galoppstall. Tyckte han hade fantastiska hästar och allt var perfekt :D Om man säger Ole Larsen .. vad tänker ni bukare på då?

Sv: Ole Larsen

Respekt.
Det är så mycket positivt som rinnar genom huvudet, när man tänkar Ole. Han kan det där med hästar bättre än dom flesta.
Bara det att sadla en häst för lopp kunne många lära sig av.

Bara dem tre dagarna jag praode hos han var himmelska och mkt lärorika. Jag fick lära mig så mkt inom hästhandling och galopp som jag aldrig vetat för. Och när han skulle träna 2 åringarn att gå in i startboxarna... :love: Sån medkänsla dem hade för han ! :laugh:

träckte åt honom förra veckan

silver och zen cat (?), ursnälla, han hade dessutom min hästs helbror i träning innan han dog :(

gillar ole, väldigt trevlig!!

Noeww.. silver är såhärlig !! och zen cat också . red ut på cen cat dagen innan min praktik slutade. Är urmysig häst :D

Sorry. Kan inte hålla mig.
Ser det hela tiden på olika forum

"De" eller "Dom" heter det i dessa sammanhang.
Inte "dem".
Vet inte varifrån det kommit. Senaste året har det dykt upp. Är det ngt rättstavningslexikon i Explorer som fått fnatt?

Tänk på engelska:
När du tänker "they" ska det vara "de" eller "dom". Samma ord men mer eller mindre talspråkigt.
När du tänker "them" så är det "dem".

"sån respekt de/dom hade..."

"jag såg dem komma"

Hatar att vara språkpolis. Gör mängder av fel själv hela dagarna.
Men just detta är en sak som exploderat just senaste året. Vet ngn varför?
Tidigare var det snarare tvärtom. Att alla sa "dom" hela tiden.
Teorier?

Det blev plötsligt fult att skriva "dom" och då låter "dem" kanske bättre? Om man inte har läst grammatik - vilket också är fult - vet man inte att det är skillnad på singularis och pluralis, bestämd och obestämd form och ackusativ och dativ. Förmydligen kan de flesta inte ens skillnad på substantiv och verb........ För att inte tala om adjektiv och adverb. :devil:

Jag förundras också men har aldrig orkat kommentera det för det är så otroligt vanligt.

Så, det var min femminuterspaus från översättningen!

Skönt att jag inte är ensam att störa mig på språkbruket:crazy:

Mari/lärare i svenska o matematik

Skönt att jag inte är ensam att störa mig på språkbruket:crazy:

Mari/lärare i svenska o matematik

Dåligt språkbruk och stavning stör mig också. Jag var bra på det på mitt modersmål, men efter jag blev båtflyktning har det gått galet. Min granne stör sig på min stavning än mera än jag själv. Hon påstår att hon inte kännar någon annan, som har bott så länge i Sverige och som är så urkass på svenska. (Tyckar egentligen inte Ole är mycket bättre, men va' vet jag.)
Härmed ber jag om ursäkt för alla förtida och framtida missar.

Svenska ar en mucket svar språk :banana:

Det blev plötsligt fult att skriva "dom" och då låter "dem" kanske bättre? Om man inte har läst grammatik - vilket också är fult - vet man inte att det är skillnad på singularis och pluralis, bestämd och obestämd form och ackusativ och dativ. Förmydligen kan de flesta inte ens skillnad på substantiv och verb........ För att inte tala om adjektiv och adverb. :devil:

Jag förundras också men har aldrig orkat kommentera det för det är så otroligt vanligt.

Alltså - jag skriver hela dagarna.
I den mån min grammatik lyckas bli korrekt så beror det mer på ngn sorts musikalitet än på att jag facto VET varför det ska vara på det ena eller andra sättet.
Jag vet absolut inte skillnaden mellan ackusativ och dativ.
Men det är just musikaliskt som ett felanvänd "dem" känns som en felstämd sträng.

Snälla - skriv DOM. Det är helt OK!!!!

Läste franska hela högstadiet och allt var bara latinska grammatiktermer. Jag ägnade så mycket tid på att fundera på vilken ändelse ett verb skulle ha så att samtalet var slut när jag väl kom på det.

Så skilde sig ömma modern och mor o 15-årig son hamnade i Paris och jag kom raskt på att man kunde göra som Parisarna. Använda samma blandade ändels på alla verb i alla sammanhang.
"Je parlöuö" "Nous Parlöuö" "

Dessutom tror då folk att man ÄR parisare..
:devil:

Eftersom vi fjärmat oss så långt från galoppens värld väljer jag att stänga den här tråden. Vad gäller franskt uttal har jag en diametralt skild åsikt från den bild som uppvisas. Detta har dock inget med låsningen att göra utan bör beaktas som kuriosa i sammanhanget.

Merci.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka