Ölandsritten

mahlmt

Trådstartare
Jag funderar på att köra upp och rida Ölandsritten. Någon här som ridit den och som kan berätta lite?
Hur är banan? Uppstallningen?
// Linda

Jag har tänkt att åka upp och rida 50 CR.
Skulle vara mycket grusväg och det är en 5 km lång sträcka med sandstrand, som är ganska så tuff för hästarna om man inte rider på rätt ställe dvs i vattenbrynet där sanden är packad.

Vill oxå veta mer om underlaget & själva ritten.

Jag har ridit den en gång. Det var en flack bana, med ganska mycket asfalt och fina utsikter. En hel del kor, men de var snälla och brydde sig inte alls om hästarna.

Inga steniga, knöggliga stigar i skogen med trädrötter och sånt att snubbla över, vad jag kan minnas.

Och så den långa sträckan på stranden förstås. Den var underbar!

Sand ar underbart OM hasten ar tranad... Jag red 2.2 mil sammanhangande pa en jattelang sandstrand i danmark...josses det var underbart de forsta kilometrarna sen blev det lite jobbigt ha ha

(ursakta texten ar inte i svedala for tillfallet)

Jag har ridit Ölandsritten ett par gånger för några år sedan (50 resp. 60 km) med min förra häst. Jag vet inte om det är samma bansträckning nu, men då var banan som de andra har skrivit: flack, mycket grusvägar (hårda-mycket hårda), några km asfalt och så sandstranden. Ett antal av gruskm gick på västra sidan av norra Öland med havsutsikt inkl. Blå Jungfrun. Jättevackert, vi hade tur med vädret. Kossorna var räddare för oss än vad hästarna var för dem. Banmarkeringarna var ganska dåliga på en del ställen, men det har säkert blivit bättre sedan dess.

Första gången tävlingen genomfördes låg stranden mitt i banan. Några av hästarna som var rädda för havet och fick gå i den lösa sanden kroknade rejält av det och jag tror att någon/några fick avbryta i vetgate. Året därpå låg stranden i början på ritten och då verkade det som om hästarna klarade det bättre. Ryttarna var kanske mera försiktiga och lade upp resten av ritten utifrån om hästen behövde återhämta sig efter sanden eller var i form för att fräsa på.

Som väl är är förra kusen en riktig sjöhäst och vi kunde rida precis i vattenbrynet där sanden är hård, även om han tittade lite misstänksamt på vågorna. Det gick utmärkt att trava i vattenbrynet och jag kunde inte låta bli att testa en ordentlig galopp också, trots att vi skulle hålla "promenadtempo". Annars är det inte tillåtet att rida på stranden där.

Med andra ord, det var en trevlig, snabb bana och bra tävling då. Den främsta svårigheten är alltså stranden om hästen inte är van vid vatten och inte kan hålla sig på led. Den hårda sanden var bara en smal remsa närmast vattenbrynet.

Uppstallning m.m. vet jag inget om, eftersom jag bara åkte dit över dagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 527
Senast: Svartkatt
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama