Olämpligt avla på sto e: Camiell Flamingo Z??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AK_GBG
  • Startdatum Startdatum
Sv: Olämpligt avla på sto e: Camiell Flamingo Z??

Är ditt syfte att avla fram en godkänd hingst kan det ju vara olämpligt, men ett sto eller valack kan ju inte drabbas, så det borde vara helt ok.
Jag har svårt att tänka mig att ett stoföl som i framtiden används i aveln skulle kunna föra det vidare.

Nej det är inte olämpligt, speciellt inte när man ser runt omkring sig i avelns värld!
Ta Bocellis pappa Don Schufro han har endast en testikel p.g.a av samma åkomma och Bocelli används flitigt i svensk avel. Don Schufro används i alla andra länder utom i Sverige! Använd ditt sto om hon är ett trevligt sto.

Varför skulle du inte kunna använda henne i avel!

Stoet är inte ensam nedärvare, utan här finns ju också en hingst med i bilden. Och det finns något som även heter "slumpen", till att det blir sådana här saker.;)

Neej du...se dig om i avels världen, det finns värre saker en det här.:mad:

Lycka till.:love:

Är pungbrock ärftligt hos hästar? Trodde det berodde på överansträngning av något slag?

Är pungbrock ärftligt hos hästar? Trodde det berodde på överansträngning av något slag?

Ja det finns ärftlighet för det därav att det är kassaktionsorsak på hingstar som drabbas, dock kan det även komma av yttre orsaker, det gör det ju lite klurigt att avgöra varför en hingst drabbas.

Skulle jag avla på ett sto vars far drabbats så skulle jag vara noga i hingstvalet och inte använda tex hingst vars far också drabbats, det känns som att man tar lite för stor risk där att få arvsanlaget från båda hållen.
Har hört från uppfödare i danmark att de helt undviker att tex linjeavla på de drabbade hingstarna i danmark just för att man då ökar risken markant om det skulle vara ärftligt betingat att de drabbades.

bråck är en svaghet i vävnaden, sen vet väl man inte när och vilken överansträngning som löser ut åkomman. finns säkert nåt skrivet som man kan söka på i forskningslitteratur om man är intresserad av riskbedömning. /k

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
Avel Någon som känner till något om den danskfödde hingsten Miro, även kallad Rolex Miro, född 1999. Han är e Royal Z II u Lady Micha e...
Svar
3
· Visningar
770
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 908
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka