Olämplig bestraffning samt olämpligt uppträdande

K

Kolsyrad

I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig bestraffning eller olämpligt uppträdande. Bla. en sparkade sin häst i magen med sporrarna upprepade gånger, en annan rider in under domartornet efter avslutad ritt och rycker sin skarpt betslade hästen i munnen upprepade gånger, andra använder spöet flitigt.

Det är förjävligt, domarna säger ingenting.
Visst har jag varit på tävlingar där domarna påpekar att ryttarna slår sina hästar, men det blir ju oftast "försiktigt med spöet" till den ryttaren hela meetinget. De ryttare som använder sig utav denna metod verkar ju heller inte bry sig om vad domarna säger. Så man måste ju ta till hårdare metoder.

Jag tycker att när folk tar ut sin ilska på hästen så ska man straffas för det helt enkelt.
Låt dem få ett snack med överdomaren/domarna, det känns säkert värre än att höra "försiktig med spöet" i högtalarna.
Uteslut dom som slår sina hästar runt banan. Då är det ju ingen vits att slå sin häst runt banan, då vinner man ju ingenting på det.
Stäng av de ryttare som uppträder grovt olämpligt.

Det är ju väldigt blandat, från de som rider sina första tävlingar till de som är mer rutinerade, syns både på ponny och storhäst tävlingar
Alltså är det ett utbrett problem.

En enkel sak skulle bara kunna vara att klubbarna ställer lite krav på sina ryttare. De respresenterar trots allt ändå klubben. Så det borde ju ligga i klubbens intresse att inte ha ryttare som uppträder olämpligt på tävlingsplatserna.
Vad kan tex en klubb göra idag om dom har en privatryttare som uppträder olämpligt på tävlingsplatsen? Ja dom kan ju låta bli att ställa ut licens åt den ryttaren nästa år, men det är ju ändå ett antal tävlingar kvar på detta år tex.

Domarna skulle även kunna sammanställa en rapport så man kan se vilka ryttare det är som använder dessa olämpliga metoder regelbundet, och sedan kontakta de från föbundsnivå.

Nya yngre ryttare får ju se att det är okej att bete sig på detta sätt.

Det finns ett flertal ryttare som rider snyggt, prydligt och behandlar sina hästar väl i alla lägen.
Stor :bow::bow: till de!

Så jag undrar var tycker ni?
Kan man lösa problemet?
Eller är det inget problem?

Sv: Olämplig bestraffning samt olämpligt uppträdande

Det är ett problem, och det beror på något. Jag tror att det beror på 2 saker :

1. Okunskap. Jag har träffade på ett par ungar som tävlade fodervärdsponny. De pratade om hästarna som objekt, klappade dem inte och reflekterade inte över varför hästen stannade, förutom "hon kanske inte använde spöt". Jag pratade med dem om att hästen är ett flyktdjur, förklarade vad det är och förklarade lite om varför hästar gör som de gör. Ungarna lyssnade knappt. På ridskolan fanns ingen teori, de släppte bara iväg hästarna med ungar på ut i skogen, där ungarna givetvis galopperade på asfalt och körde slut på dem.

2. Prestationsfokuserad syn på tävling. Nu vill ridskolan att barnen ska tävla, och lär dem rida för att vinna. Det handlar inte längre om roligt, det handlar om tävling. Kompisar och föräldrar kommer och säger lycka till, och om de får något fel säger alla "synd" och räknar med att ungen ska sura. Ungen har inte lärt sig tävlingsvett och skyller på ponnyn, som inte får någon klapp utan bara ställs i transporten. De oförlösta känslorna över "misslyckandet", som kanske inte alls var ett misslyckande, utageras över ponnyn i förklädd form.
Går det däremot obalanserat, flackt och snabbt, men felfritt, är allt jätteroligt. Ingen säger åt ungen att det inte alls var så bra.

Jag syftar mest på lokal,regionalnivå.

Jag tror att vi måste lära våra små ryttare mer! Man kan inte skylla enbart på barnen, de menar väl, men de är för små emotionellt för att hantera "otillåtna" känslor, och tar ut dem på ponnyn. Synen på tävlingar måste ändras, och man måste ha fler stilbedömningar, lägre krav på ryttaren och mer lek!

Jag tycker även att barnen idag växer för snabbt på utsidan, och för långsamt på insidan. Låt barn vara barn, låt barnen leka och ha det roligt, bara, det är så barn lär sig och växer. Ansvar kan komma senare. Jag skulle inte banna ett barn som tappar en vante. Jag skulle uppmuntra att barnet rör sig!

Senast ändrad av en moderator:

Stilbedömningar borde det egentligen ingå i varje klass.

Typ att klassen är "som vanligt" och sen får en pris för snyggaste ritt.

Sist jag var och tävlade så blev ett ekipage uteslutet pga olämpligt uppförande. Personen ifråga var mkt "irriterad" på sin häst och for ut till framridningen och började rida även där olämpligt. Domare kontaktades och denna hade sig ett snack med ryttaren som höll en låg profil resten av tävlingen.

Rätt så bra och vakna domare här i trakten.

Sånt är ju skitbra, känns som att man tänker över det om man får en personlig tillsägelse samt att man blir utesluten.

Såg ryttaren emellan klasserna och h*n såg ut att skämmas en hel del och tänkte nog igenom situationen mer än en gång..

Men sen finns det hästar som blir extra exalterade på tävling och helt enkelt inte skärper sig förrens ryttaren blir förbannad.
Men det som skiljer en duktig ryttare från en dålig i det läget är att den duktiga blir förbannad för att sen direkt berömma hästen när den slutar medans en dålig bara fortsätter vara arg...

Ja fast förbannad är inget man ska vara runt hästar tycker jag. Att låta känslor ta överhanden är ju det sista en erfaren skicklig hästmanniska skulle göra. Att däremot tillrättavis på ett tydligt sätt är ju en annan sak. Kanske bara en fråga om ordval.. :angel:

Men sen finns det hästar som blir extra exalterade på tävling och helt enkelt inte skärper sig förrens ryttaren blir förbannad.
Men det som skiljer en duktig ryttare från en dålig i det läget är att den duktiga blir förbannad för att sen direkt berömma hästen när den slutar medans en dålig bara fortsätter vara arg...

:bow::bow::bow:

fast att rycka hästen upprepade gånger i munnen o piskade den med spöt är alltid att gå över gränsen.

Ja fast förbannad är inget man ska vara runt hästar tycker jag. Att låta känslor ta överhanden är ju det sista en erfaren skicklig hästmanniska skulle göra. Att däremot tillrättavis på ett tydligt sätt är ju en annan sak. Kanske bara en fråga om ordval.. :angel:

Så om en häst beter sig direkt farligt och olämpligt så ska man mesa med den?
Man får alltså inte bli arg på den?
Jag tycker inte det är farligt att bli förbannad/arg på en häst så länge man slutar vara det och berömmer så fort hästen gör som man vill.
Det är ju att tillrättavisa på ett tydligt sätt.
Jag stör mig så enormt på det otroliga mesandet med hästar. De är inte gjorda av porslin och de ska kunna uppföra sig och gör de inte det måste de tåla en tillrättavisning.

Precis som om hästarna mesar runt med varandra i hagen:angel:

Jag tycker det är skillnad på att bli förbannad och en snabb och rättvis tillrättavisning. Det som är fel är när ryttare rider runt och rycker hästen i munnen upprepade gånger, bestraffar efter misslyckad ritt eller allmänt går runt och gormar och läxar upp hästen. Det är att vara förbannad och jag har aldrig sett det ge några vettiga resultat. Folk som är skickliga ryttare (de allra flesta som är på toppen) ser man i princip aldrig bli arg. Däremot kan de tillrättavisa, men inte för att de är förbannade utan för att förtydliga för hästen vad man får göra och vad man inte får göra.

Man måste ju ha en plan med hur man uppfostrar hästen, och har man problem med något kan man lösa det lugnt och metodiskt, mesa runt måste man ju inte göra.

:bow::bow::bow:

Raderat av Evelinaskoldenborg

Senast ändrad av en moderator:

Så om en häst beter sig direkt farligt och olämpligt så ska man mesa med den?
Man får alltså inte bli arg på den?
Jag tycker inte det är farligt att bli förbannad/arg på en häst så länge man slutar vara det och berömmer så fort hästen gör som man vill.
Det är ju att tillrättavisa på ett tydligt sätt.
Jag stör mig så enormt på det otroliga mesandet med hästar. De är inte gjorda av porslin och de ska kunna uppföra sig och gör de inte det måste de tåla en tillrättavisning.

Håller med dej , har en unghäst som bettede sej illa på en tävling , inne på banan började han bocka ,resa sej och sparka bakut.
Jag tappade tyglarna över han hals och kunde inte nå dem . banpersonalen som var 7 stycken gjorde ingenting för att hjälpa mej. strax efter att jag tappat tyglarna flyger min häst upp i luften och jag rammlar av :( när jag står på fötterna igen så står min häst och får klappar och pussar av banpersonalen :crazy: jag tyckte inte att min häst bettede sej på rätt sätt så jag sa det till honom på ett sansat sett.Han kan ju inte lära sej att man får bete sej så. Om man inte säger i från hur ska hästen då lära sej? Jag fick höra att jag gjorde fel som sa till min häst medan jag resten av tävlingen granskade varje ryttare som red banan som näst intill piskade sina hästar över hindrena ,ingen sa något till dem. Blev då irriterad på banpersonalen.

Låt dem få ett snack med överdomaren/domarna, det känns säkert värre än att höra "försiktig med spöet" i högtalarna.

Håller med dig i allt du skriver :bow: Men seriöst, om dom skulle ropa så till mig i högtalarna skulle jag sälja hästen, aldrig visa mig på en tävlingsplats igen och byta bransch :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama