Okunnig om trav

antiloop8

Trådstartare
Eftersom att jag gick o köpte mig en avdankad travare nu i vintras så har även intresset för livet på travbanan kommit upp.
Idag när jag skulle till stallet så tänkte jag på en sak då jag åker förbi ett travstall...
Varför har travhästarna så långa, stripiga(? o tunna manar för?
Jag klippte av min pålle manen..den såg hemsk ut..han har iof otroligt tjock man. Men han såg riktigt skruttig ut så han blev av med sin travar man :)

Men de flesta travarna har ju lång man, men finns det någon anledning? :confused:

DU tycker det är snyggt med kort välansad man. Jag gör det också, på stora hästar - klippte själv av mina halvblods långa, i mina ögon ovårdade, manar häromdagen, medan det är *dödsstraff* på att ens närma sig shettisarnas manar med saxen...

Det är mest bara en smaksak vad man tycker är snyggt och till stor del beror det nog också på vad man vant sig vid från början.
Varför man har långa manar på travare låter jag dock någon annan svara på. :)

Enklare att förklara tvärtom, VARFÖR ansar man ridhästars man, jo av två anledningar
1. När du rider så vill du enkelt kunna se hästens hals och överlinje för att se vilken form den går i.
2. Det är itne roligt att trassla in tyglarna i manen hela tiden.

I trav har du inte de två problemen så där har manarna fått växa och nu är det tradition. Klipp ALDRIG manen på en travhäst som du inte äger, sett många få rejält med skäll för det =)

Jag riktigt skakar av ilska då jag tänker på en tjej som klippte av gammelhingsten hans man. På längsta stället var den över 80cm lång.
Nordisar ska (tycker jag) ha sina manar långa och tjocka.

Men jag förstår att tävlingsryttare klipper och ansar. Jag skulle då inte vilja stå och fläta och knoppa en man som är dryga halvmetern lång *mardrömsvarning*.

Men det är ju mestadels en smaksak.
Sen har vi ju pållar som älskar att skava av manen så det vettigaste är att ge dem en stubb.

Sommartid är väl en lång man en fördel, den är ju ett naturligt skydd mot insekter.

Listan på för och nackdelar kan nog göras hur lång som helst skulle jag tro.

Tack för svaren! Nu vet jag iaf att det inte är för att den springer snabbare med lång man eller så hehe :rofl: (iof trodde jag inte att de sprang fortare, men ni fattar) :bump:

Du får en outtalad förbannelse över dig om du klipper man o svans på en travare :devil: :devil: :devil:

Det är ABSOLUT förbjudet på en aktiv travare, dom ser inte alls ovårdade ut, dom är bara naturliga :)

*martha som tycker att det ser fruktansvärt ut med avklippta manar o svansar...töntvarning* :p

Fast jag klipper svansen på min, annars släpar den i marken. Men jag kapar den inte i höjd med hasen iaf.

Lång man och svans är snyggast, på alla hästar oavsett ras. Det ser fjantigt ut med 1 dm kort man.

hehe va bra då...min pålle får väl gå som ridhäst då hehe men kommer det en travmänniska så säger jag att det inte är en travare utan en ridhäst :angel: :D

MÅNGA travare jag har sett har bara en liten fjutt till svans å det är såååå jävla fult!! Är den ivägen om den är för lång :confused: Håller med dig, klipp inte av någonting för guds skull:)

he he he vi har en tönt travare hemma! han har stubb!!! dock endast för att han hade skavt av sig manen innan, så då e de väl ändå ok att klippa av? men de andra travisarna har allt lång.

Min lilla travartös ska ha lång man.. de va en tjej en gång som hjälpte till o hon klippte av manen :eek:! ja höll på att få spel! Gud nåde den som klipper i hennes man utan att först prata me mig om de... nu för tiden säger ja alltid när de e nån tjej som vill hjälpa till i stallet, klipp inte hennes man förutom när och om den ska toppas!

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 880
Senast: Cambrie
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 262
Hästvård I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Bufera
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama