okunnig liten tjej som behöver hjälp:(

L

LoweBylowa

Hejsan allihopa. det är så att jag har ett arabsto som är lite varm i benen.Vad ska man göra då egentligen? (min kompis sa nämligen för ett tag sen,-då min häst var svullen i benet- att bara hon inte är varm i benet kan du rida. Och nu för nån dag sen,då jag märkte att min totto var varm i benet,frågade jag hur man skulle göra med det,och och man kunde rida,och då sa hon att-bara hon inte är halt så kan du rida- Så jag är fullkomligt förvirrad:( Vad ska man göra om en häst är svullen eller varm i benet? så tacksam för svar:) /lolla

Sv: okunnig liten tjej som behöver hjälp:(

det beror väl på är de svullna i benen (galliga) och inte varma i benen så försvinner ofta gallorna efter att du ridit, gallor är ledvätska som inte transportertas bort, men försvinner ofta när hästen rört lite på sig, eller så kan man linda benen efter att man har ridit. Är benet varmare skulle jag rida väldigt försiktigt i såna fall, men är svårt att säga över internet. Men är det återkommande problem skulle jag nog låta en veterinär kolla på den så det inte är inflamation lr något...

Så länge hästen inte är halt så kan den bara må bra utav att få komma ut o skritta för att få igång blodcirkulationen.
Du har ingen i stallet som du kan be o kolla på benet?
Lite massage med liniment o nattbandage ( bandag på både det "skadade" o friska benet i så fall) kan lindra o hjälpa till, men det är som sagt svårt för mig att leka "expert" när jag inte kunnat se benet så be någon kolla är absolut lättast :)

okeej,men då ska jag be nån kolla på det åt mej oxå:)tack!

Om din häst rör sig mkt i hagen kan värmen bero på det också.
Hur känns hennes hovar? Också varma eller utan anmärkning?

Om benet är svullet och varmt skulle jag hellre ta promenader och se om det blir bättre.
Vet att min arabtjej kan bli svullen nu när gräset är på G upp och det brukar lägga sig efter att hon fått rör på sig.

Fortsätter det skulle jag ringa veterinär. Men att fråga i stallet är ett bra tips först också :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat