Ökozon-giftigt?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Lägger tråden här eftersom islandshästägare brukar ha bra koll på exemprodukter.

Jag har förstått Ökozon ska fungera väldigt bra på sommarexem men jag undrar om någon känner till om det testats att det verkligen är ok att använda de örter som ingår, eller om de skulle kunna vara skadliga för hästens lever? Det innehåller ju vitlök som man på senaste konstaterat inte ska vara så bra (samtidigt har ju folk gett det till hästar i alla tider..), någon som vet om de andra örterna i är okej? Någon som märkt negativa bieffekter vid användande? Vet att det är många som använder och är väldigt nöjda, men jag vill vara helt på säkra sidan att jag inte riskerar min hästs hälsa om jag skulle börja med det.

Sv: Ökozon-giftigt?

Jag använde Ökozon på min förra häst och jag märkte inga negativa biefekter.
Använde det i tre år, dyrt var det men det skulle ju hjälpa, sa dom.
Inte hjälpte det inte!
Så jag började att tvätta honom med vanlig grönsåpa och smorde sen in honom med kylbalsam. DET hjälpte!

Vi har använt hela Ökozon paketet ett par år på en häst,märkte inget negativt. Å andra sida ingen förbättring heller ,regelbundna tvättar ,klådstillande lotion av ngn sort (after sun funkade tex) och ett bra täcke hade samma effekt..

Kändes mest som lite hokus pokus och skicklig marknadsföring !

Jag har själv inte använt Ökozon, men jag vet några som är mycket nöjda med det och att det fungerat för dessa. Två hästar som var inackorderade där jag hade min i Östergötland förut fick detta och de syntes må bra av det.

Jag har provat det mesta men varför jag aldrig provade Ökozon minns jag inte nu.

Det är nog individuellt vilken behandling som fungerar. Jag har kört med täcke flera st som hålls så rena som möjligt med tvätt i såpa, installning, Probimin och linfröolja samt så bra grovfoder som möjligt, undvikit havre/korn m fl stärkelserika foder och provat olika interrepellerande medel och fått en favorit jag kör med ännu på mina andra hästar.

Jag har använt Ökozon, och inte märkt några negativa effekter alls, däremot positiva. Det användes flitigt på många hästar här omkring, och det har hjälpt otroligt mycket. Så vitt jag vet har ingen häst fått en negativ reaktion av det, och då är det på 20-talet hästar. Men jag kan inte garantera att det inte är giftigt, men jag har inte råkat stöta på någon häst som reagerat på det.

Jag använder Ökozon, och har bara märkt possitiva saker. Testa de förra sommaren och var sedan fast, bästa jag prövat, Örn hade väldigt lite exem, men klarade sig hela sommaren utan täcke, bara med behandlingen, och han klia sig inget.

Dock är det viktigt att man är enormt noga och jobbar in de i roten.

Har även bara hört positiva reaktioner av det.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: maddie202
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 513
Senast: Pyrran
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 355
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar