Okontrollerbar i trav och galopp ?!

M

moontje

Jag har ett varmblodssto på 14 år.
Har haft henne i 1 år nu.
Hon har haft en skada i ryggen så har endast fått skritta med henne och ibland lite trav.
Sen några veckor har jag fått börja med galopp och har nu märkt att när hon har kommit igång i ett ridpass så blir hon typ het.. okontrollerbar..
Hon tar i ALLT hon har och vägrar sakta ned, får fan armmuskler av att bara hålla i tyglarna :eek: Man kan ''dra'' i tyglarna hur hårt som hellst, men hon bara fortsätter. Vet ju att jag kan dra in henne med ena tygeln, men är rädd att hon går omkull då. Har även gallopperat i uppförsbackor men blir inte mycket bättre..
Gallopperar jag på en volt lutar hon sig in jättemycket och det är ganska läskigt xD
Har fått henne att galloppera i fin takt när jag red i volt, men det funkar inte så ofta.. Nu har hon även börjat med att om hon ska trava så går hon fortare och fortare och hoppar över till galopp..
Aja lite kompicerat att förklara :p
Har pratat med en ridlärare som ska komma hit, men hon har fullt upp så hon vet inte när det blir.. Skulle gärna vilja ha lite tips av er som kan detta ;)

Sv: Okontrollerbar i trav och galopp ?!

Vad rider du på för bett?

Kör mycket markarbete, så hon lyssnar på dig.

Hon har ett 2 delat bett.

Har kört mycket markarbete med henne och hon lyssnar alltid jätte bra, förrutom när hon blir het, då ignorerar hon mig totalt :crazy:

Vad får hon för foder? Kanske har hon alldeles för mycket överskottsenergi och tar tillfället i akt när hon väl får springa.

Hon är ute på gräset hela dagen (finns dom inte så mycket gräs kvar nu)
På kvällen när hon kommer in får hon cirka 1 kilo hö, ett halvt kilo lusernpellets och lite mer än 1 dl mineralfoder (blå säck, till ''normala'' hästar)

Kiropraktorn som har behandlat henne sa att hon måste ha det, så hon kan bygga muskler.

Gömde förresten att säga att hon brukar lugna ner sig efter ett tag, men ska inte galoppera så länge på en gång, så hon brukar inte bli så trött..
När hon väl blir lite lugnare etfer ett tag kan hon galoppera i jättefin takt och söker sig nedåt. Gör sedan även 'suckar' till varje galoppsteg xD
Kan alltså vara för mycket energi.. men finns det nåt sätt så jag kan lugna ner henne iallafall?

Okej, då får hon inte massa havre med andra ord, det får ju vissa hästar att bli helt galna (enligt egna erfarenheter :angel:).
Ofta vill ju hästar också springa fortare när det blir jobbigt, har hon muskler till att gå i mer samlade gångarter?
Min häst blev också lätt het i galopp och trav men med tålamod, markarbete och en massa halvhalter så blev det en betydligt stor skillnad. Är nog också en bra idé att ta hjälp av en tränare som du nämnt :)

Haha, okej tack :)

Hon har börjat på att få muskler nu, så hon orkar, men inte så länge ännu.
Trodde hästar sprang långsammare om dom inte orkade :o xD Min ponny blir jätte seg när hon blir trött.. haha xD

Aja, Får ha tålamod och vänta på tränaren, får se vad hon tycker xD

Förstod jag dig rätt att hästen bara får 1 kilo hö på nätterna?

Tänkte precis samma sak, jag får halv-ångest om kusen "bara" får ca 7kg hösilage för att jag är orolig att det ska ta slut! :p
1kg hö kan inte räcka länge. Är ju ingen minishettis det rör sig om...

Två saker - kommunikation och balans.
Det bästa skulle jag tro är att du börjar öva det i princip bara i skritt till en början för att förbättra grunderna i ett läge du klarar av. Som tumregel brukar jag säga att om ett problem upplevs som ett problem, då är den situationen väldigt svår att jobba med problemet i jämfört med att istället backa tillbaka en-ett par snäpp och jobba med grunderna och förbättra förutsättningarna så det till slut inte längre upplevs som ett problem i ursprungssituationen.
Sen lägger man in lite travövergångar där du på förhand bestämmer att jag vill trava 5 steg, sen avbrott och eftergift. Blir kusen het redan av det kanske man t o m får lägga in travövergångarna i slutet av ett ridpass, bara köra någon enstaka övergång per varv och därefter hoppa av för att belöna och sluta coolt istället för att skritta vidare i stress. Blir den cool av att jobba och snabbt varvar ner kan man fortsätta jobba efteråt däremot.
Sen är det andra pusselbitar inblandade också, men som sagt- nyckelorden för dig bör till att börja med vara kommunikation och balans!

har haft samma problem med min travare som jag haft ett halvår bara och han börjar nu att bli en helt underbar kontrollerbar häst:)
men mitt tips är mycket halvhalter på ytter och var noga med eftergiften!
sen en bra övning är att om man skrittar på en volt och sedan gör man halt på varje sida av volten och går framåt med en gång och samma i trav fats man saktar bara av till skritt ett par steg och sedan fram igen man hinner knappt sakta av förens man ska igång igen.
har märkt jättebra redsultat på detta och det är bra för att stärka hästen och lugna.gör oxå mycket volter så fort hon börjar springa från dig gör en halvhalt på ytter och vänd in på en volt gör hon dte igen lägg volt men man får byta varv ofta för blir lite snurrigt.
vänd snett igenom,rätt upp,halvt igenom bara för att hon ska få tänka och dte hinne hon inte om du lägger in lite vägar osv.
halvhalt på ytter i alla hörn och vändnigar...
lycka till!jag har märkt riktigt bra resultat på detta på min!!:)och ha tålamod!

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 621
Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 459
Senast: eemmalk
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 781
Senast: Dino
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka