Okoncentrerad häst!

AnnaJL

Trådstartare
Jag försöker göra min f.d travare lite mindre travare och mera ridhäst och vi har kommit en bit påväg, i alla fall i skogen, har inte tränat så mycket på bana än. Men vårat (hans) problem är att han är så okoncetrerad när vi är på ridbanan. Eftersom vi inte har tillgång till ridhus så rider vi ute i en paddock som ligger intill en väg som det kanske kommer en bil i kvarten på, men det går rätt mycket folk förbi och min häst kan inte låta bli att titta på alla dessa intressanta människor. Jag försökte träna att rida på volten idag och ställa honom men eftersom huvudet flyger upp på honom hela tiden för att han ska titta så blir det inte så mycket att ställa. Han går jättefint när det inte kommer någon men sen glömmer han bort sig och vi får börja om.
Jag försöker rida omväxlande vägar och byta håll i volten, ibland efter bara ett varv för att han ska vara uppmärksam men det hjälper mycket lite...
Är det nån som har nått tips??

Mvh Anna

Sv: Okoncentrerad häst!

Försök hålla honom så sysselsatt som möjligt så att han inte har tid att titta på annat.

Det är bara att kämpa på. Visa honom att du finns på hans rygg så fort han tappar koncentrationen på det ni ska göra. Med tiden lär han sig att lyssna till ryttaren.

Den häst som jag rider har också problem med detta. Men det har nog att göra med att han är ung, 5 år. Hur gammal är din häst?

man måste aktivera hela tiden. Svårt men, det är nog det enda som hjälper. Hela tiden ny saker så han MÅSTE lyssna på dig. Tempoväxlingar, funkar även i skogen, volter av olika storlek, vända genom volten ofta =jättenyttigt. Byta ofta mellan gångarterna. Lätt att man glömmer sig och fastnar i ett tempo (egen erfaraenhet:angel: )

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar