Ökning av värdet på Nordsvenskar

Sv: Ökning av värdet på Nordsvenskar

En nordsvensk är en intelligent häst med fullblodstemperament även om de är snälla och trevliga. :love: Folk lurar sig lätt "bara" för att det är ett kallblod.

Mia_R skrev:
En nordsvensk är en intelligent häst med fullblodstemperament även om de är snälla och trevliga. :love: Folk lurar sig lätt "bara" för att det är ett kallblod.

Håller med. Dessutom är dom ganska "hårda" i sitt psyke, har mycket energi och behöver arbeta ordenligt för att må bra och bli trevliga.

En kallblodstravare är snäppet "värre" så det är heller inga lämpliga gårds och familjehästar som jag ser det. Men välutbildade och genomarbetade är dom underbara hästar.

Atle skrev:
När det gäller att ta reda på de udda stammarna har vi Gustaf Håkansson som har tagit fram både Bellman från Benus-linjen och Pan från en numera utgången linje.

Hurra för dom!

Ja som tur är har ju Belltino blivit godkänd på senare år. Våran Victor efter Bellman har vi inte lyckats få godkänd eftersom nämnden bla anser att han är för liten. Dom ser alltså inte hans mycket ursprungliga lantrastyp, eller hans fantastiska temperament och arbetsvilja. Väldigt många verkliga kännare har genom åren tyckt det var väldigt konstigt att han inte blivit godkänd, att det är skamligt bla.

En person sade rent ut att ifall någon "känd" i avelskretsar hade ägt och kämpat för honom så hade han gått igenom. Det här är en hingst som Christer Pålsson (berömd 4 spannskusk) har kommenterat som en av de bästa hästar han kört. Thina Alsterfelt äger tex att han har en av de bästa bakkärror hon sett.

Tyvärr så har jag inte rätta kontakter att göra reklam för honom ej heller ekonomi att tävla honom i körning. Så Victor är "degraderad" till att vara gårdshäst samt att jag rider akademisk dressyr på honom.

Som ett exempel på att många skulle vilja använda honom som avelshingst är att ett år hade han kunnat betäcka ett tiotal ston här nere. Vi sade nej förstås eftersom han inte var godkänd och vi inte ville fuska. Vi hat tyvärr en liten gård utan egna betesmarker och inte plats att ha egna ston.

Det var både nordsvenska ston, samt 2 nordvenska travston vars ägare ville ha fram bättre ridbarhet, dessutom en som hade ett hopp ponny sto och ville få fram fälttävlanslämpligare föl. Alla dessa stoägare var villiga att betala språngavgifter fullt i klass med vad som betalas för godkända nordsvenska hingstar och i vissa fall betydligt mer än detta.

Iofs skulle vi väl kunna få honom avelsvärderad men det har ju inte riktigt samma genomslagskraft som om han vore godkänd på riktigt.

/Kung Tulle

Tussemaja skrev:
Håller med. Dessutom är dom ganska "hårda" i sitt psyke, har mycket energi och behöver arbeta ordenligt för att må bra och bli trevliga.

.

Ser förvånad ut....

Mina två nordsvenskar är snälla och trevliga mycket intelligenta och lättarbetade hästar.

Okej den yngre hingsten Vicke har en viss humor och kan busa till det ibland men inte så han är totalt omöjlig. Men å andra sidan är Vicke så lugn och trygg i sitt psyke att han tex kan stå bredvid en kanon när den smäller UTAN att bry sig om den alls.

I vilken buske hittade ni era hästar?

Fast det kan ju vara så att Benuslinjen har finare temperament än dom andra, (skryter litet)

/KT

Senast ändrad:

Jag köpte min svarta bruksnordis för 10 000 när han närmade sig 2 år. Han ska visas på Grevagården så småningom och det gjorde verkligen inget OM han skulle bli godkänd. Men det vågar man väl knappt drömma om. Honom skulle jag nog aldrig sälja, och skulle jag det så inte under 30 iallafall. Det är en toppenhäst.

KungTulle skrev:
Våran Victor efter Bellman har vi inte lyckats få godkänd eftersom nämnden bla anser att han är för liten. Dom ser alltså inte hans mycket ursprungliga lantrastyp, eller hans fantastiska temperament och arbetsvilja. Väldigt många verkliga kännare har genom åren tyckt det var väldigt konstigt att han inte blivit godkänd, att det är skamligt bla.

En person sade rent ut att ifall någon "känd" i avelskretsar hade ägt och kämpat för honom så hade han gått igenom. Det här är en hingst som Christer Pålsson (berömd 4 spannskusk) har kommenterat som en av de bästa hästar han kört. Thina Alsterfelt äger tex att han har en av de bästa bakkärror hon sett.
Jag hade gärna sett en Bellman-hingst till i aveln men det hör inte riktigt till den här tråden. Däremot så tycker jag att storleken på nordsvensken har ett visst värde i tråden. Vi får någon gång bestämma oss vilken storlek nordsvensken har och inte låta storleken diffa 2 dm. Vilken annan ras har så stort spann? Det skulle möjligtvis vara knabstruppen och när det blir så blir det mer färg än en ras. Vad ska vi kunna hävda för värde med en så stor spridning? Hävdar du att det tillhör lantrastypen kan du få visa på några godkända hingstar som har varit så små som Victor. Vi får nischa oss så folk vet vad de köper när de köper en nordsvensk, inte konkurrera med både större och mindre raser.

KungTulle skrev:
Alla dessa stoägare var villiga att betala språngavgifter fullt i klass med vad som betalas för godkända nordsvenska hingstar och i vissa fall betydligt mer än detta.
Nu ligger inte språngavgifterna för godkända nordsvenska hingstar på något sätt på en hög nivå så det är inte så underligt om de t o m kan tänka sig att betala mer. Det är också en anledning till att värdet på våra nordsvenskar fortsätter att hålla sig på en låg nivå.

Ok, nu ska vi kolla gård till helgen och visserligen finns det ett "hot" om utlokalisering av jobbet vilket visserligen kan leda till ännu mer gård för pengarna, men skulle vi hitta "vårt" ställe snart så är jag väldigt intresserad av att bli med nordis igen då jag helt ärligt håller de för att vara mer "häst" än många andra raser, våra fina hbl till trots som jag älskar väldigt mycket. :o

När det gäller intelligensen så är de helt klart ohotade i mina ögon och att de skulle vara hårda i skallen har jag aldrig märkt? Det är nog kanske för att de är livliga, kvicktänkta och mycket intelligenta som folk uppfattar det som hårdhet?

Min dam var för smart för sitt eget bästa och skulle slaktas som fyraåring när morfar gav med sig efter att jag visat hur bra häst det var. Han försatte aldrig att berätta för folk om hur förtalad hon hade varit och han sörjde henne uppriktigt den dagen hon dog allt för ung pga ett brutet ben. :cry: Som gammal hästkarl såg han hennes kvalitéer och jag har lärt mig enormt mycket genom åren hur man hanterar djur, något som jag hoppas prägla min omgivning i sin tur. Jag måste säga att jag gör ett väldigt bra jobb med min sambo. ;)

Personligen tror jag att om man som första kontakt med hästar har fått lära känna nordsvensken så är man skadad för livet. Beroende på vilka mål man har med sitt hästliv så passar den bättre eller sämre, men som personlighet så är det outstanding. :love:

Nordsvenskfolket jobbar oxå för sin ras!
Tex så ska Lars-Åke Johansson till Equitana med 4 nordsvenskar och göra köruppvisningar, och vara med i den stora showen.
Var en artikel om detta i gårdagens Borås tidning. Tyvärr kan jag inte länka och så, men den kanske finns på nätet oxå, eller om någon annan kan få in den. tyvärr har jag inte heller tidningen här så att jag kan referera.

Förhoppningsvis får vi läsa om de fina nordisarna i kommande ridsport!

Det er slik her i Norge også; dølehester og fjordinger går for en skikk og ingenting. Dette har også mye med det å gjøre at folk ikke kan forskjellen på dølehest og kaldblodstraver, og tror at disse er helt like.

Den norske dølehesten og den norske nordlandshesten har nå kommet med på FNs liste over utrydningstruede dyrearter.

Kollade lite på Nordisföreningens hemsida och hottade bl a detta:

"Allt detta har lett fram till dagens energiska, uthålliga, lättfödda, hållbara, fruktsamma, lugna och pålitliga nordsvenska häst"

och

"Nordsvensken är en mycket god allroundhäst som lämpar sig till all slags körning för både vardag och högtidliga tillfällen. Som ridhäst hävdar den sig väl inom alla disciplinen, hoppning, dressyr, fälttävlan och westernridning i de lätta klasserna upp till medelsvår. Med sitt omvittnade goda terrängsinne tar nordsvenskarna sig fram överallt och är därmed utmärkta för turridning och uteritter. Dessutom är de starka och kan ta även de tyngre ryttarna. Genom denna stora bredd i kombination med ett gott temperament är de lämpliga både som ridskolehästar och till handikappridning. Det finns därför all anledning att skaffa sig en nordsvensk häst som är mycket användbar inom olika rid-, hopp- och körgrenar."

Då får jag lite känslan i så fall av det ni beskriver att den häst man vill ha och den häst som finns inte är riktigt samma?

Jo, fast jag som "icke nordis människa" måste säga att jag sett och hört mycket mer om ardennerhästarna. Men nordisarna kanske är på frammarsch.

Den gamla lantrashästen runt om i landet var i d-ponnystorlekens övre ände för det mesta samt i typ som de lättaste av bruksnordisarna och de tyngre av travnordisarna.

Nu pratar jag tiden fram till när man inför en stambok för nordsvensken. Stamboken införs bla för att man vill rädda nordsvensken, men också för att ur dessa hästar ta fram en arbetshäst som kunde kunkurrera med importerna av tyngre hästar. Redan då gjordes naturligtvis ett urval där mindre och lättare lantrashästar av nordsvensk typ hade svårare att bli stamboksförda än de större och tyngre.

Då hade redan sydligare typer av lantrashästen tex den i Skåne förekommande Färsingen försvunnit.

Man kan avläsa lanthästens typ och storlek i bla vilka specifikationer som fanns nerskrivet av armen över vilka hästar som skulle rekrytaras av arme´n samt i den därav följande korrespondens och notiser som behandlar hur man lyckades uppfylla dessa mål.

Det fanns noga specificerat om manskapshästar respektive officershästar och man får anta att en stor del av landets hästar mönstrades in under krigstider. Vi har skriftliga källor från 1600-talet och framåt i detta ämne.

Jag har inga problem med att nordsvensken varierar mycket i typ och storlek, en sann lantras ska ha variation, det är det som kännetecknar en lantras.

/Kung Tulle

Fast helt ärligt så för mig är det inte en nordsvensk de som blivit inkorsade med ardenner. Varken i utseende, typ eller temperament. Nej, nordsvensken för mig är som en grövre kallblodstravare eller en lättare döle, inget annat. :p

KungTulle skrev:
Ser förvånad ut....

Mina två nordsvenskar är snälla och trevliga mycket intelligenta och lättarbetade hästar.

Okej den yngre hingsten Vicke har en viss humor och kan busa till det ibland men inte så han är totalt omöjlig. Men å andra sidan är Vicke så lugn och trygg i sitt psyke att han tex kan stå bredvid en kanon när den smäller UTAN att bry sig om den alls.

I vilken buske hittade ni era hästar?

Fast det kan ju vara så att Benuslinjen har finare temperament än dom andra, (skryter litet)

/KT

Just deras "intelligens" gör ju att dom tänker mycket själva och har egna ideér, och dom är lättarbetade så länge dom får arbetsuppgifter och får använda sin energi. Men understimulerade kan dom bli odrägliga är min erfarenhet. Det är därför jag inte tycker att dom passar till enbart gårds. och familjehästar (om man nu med det menar en häst som inte arbetas regelbundet.) Hårdhet mäts ju i hur länge man kommer ihåg ett obehag eller nåt sånt har jag läst nånstans, och en hård häst drar sig inte för att "prova" igen även om tidigare försök ledde till negativt resultat. Så just dessa sidor gör noridsen till den starka, orädda, arbetsvilliga häst den är, men fel hanterat hamnar kanske dessa utmärkta egenskaper på minussidan. Sen finns det ju alltid individuella skillnader inom alla raser

Bubbla skrev:
Då får jag lite känslan i så fall av det ni beskriver att den häst man vill ha och den häst som finns inte är riktigt samma?
Nordsvensken är som alla andra raser bestående av individer. Jag tycker föreningens beskrivning låter rätt men jag vet också att inte stämmer på alla.

KungTulle skrev:
Den gamla lantrashästen runt om i landet var i d-ponnystorlekens övre ände för det mesta samt i typ som de lättaste av bruksnordisarna och de tyngre av travnordisarna.

Nu pratar jag tiden fram till när man inför en stambok för nordsvensken. Stamboken införs bla för att man vill rädda nordsvensken, men också för att ur dessa hästar ta fram en arbetshäst som kunde kunkurrera med importerna av tyngre hästar. Redan då gjordes naturligtvis ett urval där mindre och lättare lantrashästar av nordsvensk typ hade svårare att bli stamboksförda än de större och tyngre.
Jag känner att det här inlägget egentligen var menat till mig. Det är fortfarande en avelsfråga, inte en fråga om att öka värdet på nordsvensken. Vad jag vet så brukar lantrasföreningarna försöka hålla priserna på en normal nivå, inte trissa dem bara för att djuren är så sällsynta.

Det stämmer alldeles säkert att svenska lantrashästen var betydligt mindre innan stambokens tillkomst än vad den nordsvenska hästen är men måste vi därför stanna därvidlag? Nordsvensken är ändå en lantras även om vi har strävat efter att göra den större.

KungTulle skrev:
Jag har inga problem med att nordsvensken varierar mycket i typ och storlek, en sann lantras ska ha variation, det är det som kännetecknar en lantras.
Vår ras varierar i storlek men måste det vara något vi vill fortsätta med? Räcker inte den variationen som finns från 150 cm till 162 cm på hingstar? Jag funderar alltid på vilka andra raser vi konkurrerar med. Nedåt i storlek: fjording, welsh cob? Uppåt i storlek: ardenner, shire, clydesdale? För att höja värdet på vår ras får vi hitta något som är unikt på nordsvensken. Eller ska vi konkurrera med alla raser?

Mia_R skrev:
Fast helt ärligt så för mig är det inte en nordsvensk de som blivit inkorsade med ardenner. Varken i utseende, typ eller temperament. Nej, nordsvensken för mig är som en grövre kallblodstravare eller en lättare döle, inget annat. :p
Att nordsvenken skulle ha korsat in tyngre raser för att öka tyngden får man alltid höra. Varför skulle inte det gå att få fram en tyngre nordsvensk bara genom urval inom rasen? Det är ju det som är avel, sträva mot ett mål.

Samma visa var det med dölen. Brimin N 825, en av dölens grundpelare, skälldes också för att vara halvardenner för att han ökade dölens massa, djup och grovlek.

Även kallblodstravarna beskylls för inblandning av andra raser, då kanske främst varmblodstravare.

Det är alltid lätt att komma med lösa påståenden men har du något på fötterna?

Pratar ni om nordsvenskar eller kallblodstravare ?? Det är två olika raser idag!

Det finns med all säkerhet varmblod i vissa stammar av kallblodstravare. Ett ex är hingsten Solo på 1950-talet.

Är själv såld på Nordsvenskar. Har växt upp med dom och det är min farsas skötebarn. Farsan är inte heller något annat än en "simpel" bonne som har häst för sitt eget nöje ska jag väl tillägga så det rör sig inte om några finare hästar ifråga om stamtavlor osv.
Jag är en vanlig "bonnryttare" och har aldrig varit inblandad i några högre ambitioner än " att ha en häst för eget bruk". Så jag får nog sälla mig till skaran som köpt billig häst eller fått den gratis, mest för att den ena är från bekanta och den andra efter farsans hästar iofs men ändå.....

Vad jag undrar är, om det nu är så att nordsvenskaveln går utför kan det inte vara bra att det säljs billiga hästar också? för att boosta rasen och ha ett brett avelsurval i framtiden?
Iofs så verkar det som varenda kotte har häst nuförtiden, har man ett garage och en hektar tomt så har man hästgård numer?! :confused:

Men nordsvensken är väl inte den ras som småflickorna från ridskolorna väljer i första hand när deras föräldrar flyttar till landet och köper "hästgård" åt sina prinsessor? ;)

Mvh
Björn

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka