Ökning av värdet på Nordsvenskar

Sv: Ökning av värdet på Nordsvenskar

Tyvärr verkar ju de flesta små prinsessor vilja ha "ädlare" raser, som araber, halvblod osv. Det är så tråkigt att se. Själv har jag för länge sedan sagt att jag aldrig kommer skaffa något annat än kallblod (för min del förvisso i travar-genren, men kallblod likväl). Jag tror att det stora problemet när det gäller allt det här är att småtjejerna ser på alla glänsande, nätta hbl och fbl med tävlingsryttarna i åtanke. Alla ridskolor är ju heller inte särskilt bra på att visa upp den fantastiska kapaciteten hos kallbloden. Så småtjejerna ser kallblod som på sin höjd skogshästar... Stackars barn :angel: . De borde verkligen se en nsv in action :love: :love: :bow: !

Kom att tänka på den Akademiska ridningens guru, Bent Branderup. Har inte han sagt någon gång att han inte förstår varför folk i Sverige importerar sina hästar från Spanien & co. när vi har en sådan bra hästras här hemma?

Barret skrev:
Tyvärr verkar ju de flesta små prinsessor vilja ha "ädlare" raser, som araber, halvblod osv. Det är så tråkigt att se. Själv har jag för länge sedan sagt att jag aldrig kommer skaffa något annat än kallblod (för min del förvisso i travar-genren, men kallblod likväl). Jag tror att det stora problemet när det gäller allt det här är att småtjejerna ser på alla glänsande, nätta hbl och fbl med tävlingsryttarna i åtanke. Alla ridskolor är ju heller inte särskilt bra på att visa upp den fantastiska kapaciteten hos kallbloden. Så småtjejerna ser kallblod som på sin höjd skogshästar... Stackars barn :angel: . De borde verkligen se en nsv in action :love: :love: :bow: !

Kom att tänka på den Akademiska ridningens guru, Bent Branderup. Har inte han sagt någon gång att han inte förstår varför folk i Sverige importerar sina hästar från Spanien & co. när vi har en sådan bra hästras här hemma?

Läste någon artikel om honom där det stog nåt sånt. NÄr jag va i tyskland hos en tränare som tydligen är den bästa där, så tyckte hon att ju tyngre ju bättre. Tunga hästar kan utföra rörelser på ett majestätiskt och maffigt sätt, kan inte annat än hålla med.

det är väl inget "tyvärr" om folk vill ha araber eller halvblod.
men så många är det faktiskt inte som väljer en arab framför ett halvblod, inte om man vill tävla.

jag förstår inte riktigt, härikring tycker jag att man ofta kan se ryttare med bruksnordisar eller kallblodstravare. jag har nog sett fler kallblodstravare än araber om jag ska va ärlig.

Nej, jag formulerade mig nog lite fel. Försökte vara ironisk men sånt ska man inte vara när man är så trött som jag var, det faller alltid platt. Vad jag menade var att, åtminstone i min erfarenhet, så brukar många yngre hästtjejer (läs yngre ridskoletjejer) ha mer vana av halvbloden & co. än av nsv och andra kallblod. Därmed är det också de raser tjejerna är vana vid att se som de oftast väljer som förstahäst (om valet är deras). Min kommentar om araber har nog mest att göra med att jag ville förklara vad jag menade med "ädlare" hästraser. Inte heller jag har sett särskilt många arabhästar bland tjejerna. Däremot är det förvånansvärt få i mina trakter som har kallblod (har sett två tinkrar, en bruksnordis och två kbl-travare allt som allt under tre-fyra år). Hoppas det klargjorde litegrann? Jag är fortfarande helt virrig i skallen...

Om du läser tråden ordentligt innan du skriver så ser du att jag redan fått veta det och att vi redan klargjort det.

Tyckte bara att det var fler som beskrev en annan typ av häst än som beskrev något som stämde in på rasföreningens beskrivning.

Att nordsvenken skulle ha korsat in tyngre raser för att öka tyngden får man alltid höra. Varför skulle inte det gå att få fram en tyngre nordsvensk bara genom urval inom rasen? Det är ju det som är avel, sträva mot ett mål.

Samma visa var det med dölen. Brimin N 825, en av dölens grundpelare, skälldes också för att vara halvardenner för att han ökade dölens massa, djup och grovlek.
En av anledningarna till att man valde att korsa in ardenner är just för att snabbt få en arbetshäst som skulle passa i såväl jordbruk som skogsbruk. Det är inget som är unikt för just nordsvensken utan tvärt om väldigt vanligt bland de flesta raser. Det var inte intressant att försöka "bevara" något, utan att vad som då ansågs förädla den inhemska lantrasen. Längre norrut har nordsvensken alltid varit lättare i typen till skillnad mot söderut i "ardennertrakter".

Även kallblodstravarna beskylls för inblandning av andra raser, då kanske främst varmblodstravare.
Vaddå beskylls? Vet du något om när den kallblodiga travaren fick sin egen stambok, att den från 1964 är skiljd från nordsvenskens och att det är vbl inkorsad i rasen? Man kan verkligen undra med tanke på hur du formulerar dig här i ditt svar till mig... Kan du något om kallblodstravare?

Det är alltid lätt att komma med lösa påståenden men har du något på fötterna?
Vaddå lösa påståenden? Kan du något alls om nordsvensken så borde du veta att det inte är lösa påståenden! :eek:

Mia_R skrev:
En av anledningarna till att man valde att korsa in ardenner är just för att snabbt få en arbetshäst som skulle passa i såväl jordbruk som skogsbruk. Det är inget som är unikt för just nordsvensken utan tvärt om väldigt vanligt bland de flesta raser. Det var inte intressant att försöka "bevara" något, utan att vad som då ansågs förädla den inhemska lantrasen. Längre norrut har nordsvensken alltid varit lättare i typen till skillnad mot söderut i "ardennertrakter".
Du kanske kan ge exempel på vad du menar med en nordsvensk från "ardennertrakter". Var kommer inblandningen in någonstans? "Alla" "vet" att det är ardenner i nordsvensken men jag har fortfarande inte sett några klara bevis.

Mia_R skrev:
Vaddå beskylls? Vet du något om när den kallblodiga travaren fick sin egen stambok, att den från 1964 är skiljd från nordsvenskens och att det är vbl inkorsad i rasen? Man kan verkligen undra med tanke på hur du formulerar dig här i ditt svar till mig... Kan du något om kallblodstravare?
De flesta nordsvenskar som beskylldes för varmblodsinslag försvann ur rasen vid rasklyvningen. Det går tydligen att förädla kallblodstravarna genom avel utan inblandning men inte göra en nordsvensk tyngre genom avel utan inblandning. Hur får du ihop det?

Mia_R skrev:
Vaddå lösa påståenden? Kan du något alls om nordsvensken så borde du veta att det inte är lösa påståenden! :eek:
Har du några namn på hingstar med påstått ardennerinblandning? Jag ser det som lösa påståenden när man inte kan presentera några bevis.

Atle skrev:
De flesta nordsvenskar som beskylldes för varmblodsinslag försvann ur rasen vid rasklyvningen.

Kopierar in ett stycke text som går att hitta i en norsk bok om kallblodet -om just Solo;

"Bland de många travare som blev införda till Mellerud i Sverige var Omer Jakson efter Jakson II undan Minerva efter Omer II. Omer Jakson var liten, bara 145 cm hög. De flesta av hans avkommor var också små. Hans bäste son var otvivelaktigt Solo, travarkejsaren med rekord 38.1. Hans namn kommer aldrig till att bli suddad ut ur travarhistorien.
Solo var av vanlig storlek, men med smala ben utan hovskägg och med räta hasor. Det var väl snabbheten i kombination med dessa exteriöra kännetecken som gjorde att man i folkmun sa han var en son till varmblodshingsten Anteeo Custer. Anteeo Custer, som Solos ägare hade importerat samtidigt från Norge med Omer Jakson, var en talangfull USA-import, men lat. Solo kom som ingen annan till att dominera svensk kallblodsavel från 1930-talets slut och i många år framöver."

Att det finns väl underbyggda tvivel på vad Solo hade för härkomst, ser man om inte annat på ättlingarna?

evis skrev:
Att det finns väl underbyggda tvivel på vad Solo hade för härkomst, ser man om inte annat på ättlingarna?
Det finns inte så mycket travarblod kvar i nordsvensken i dag men i en del stammar finns det. Som exempel kan vi ta hingsten Unter som har Solo i sjätte led men då blir det så långst bort att oavsett vem som var far till Solo så har han ingen större påverkan. Bristol har påbrå från Elsass 821 i sjätte led och Marre har påbrå från både Elsass i sjätte led och genom Junger 1318 i sjunde led också Eivin 765. Det är också så långt bak att det inte har någon större påverkan.

De norska hingstar vi tar in i aveln i dag har travarblod på betydligt närmare håll. Som exempel på det har vi Lindar 1823 som har Jahn Sjur som farfar. Lindar har i sin tur två godkända söner, Lindus och Lundar, så på sikt kanske vi har Steggbestblod både inom kallbodstravaren och nordsvensken. Bjontind som verkade två år i Bohuslän och numera verka i Kalmar län har Nilen i tredje led. Genom Isvind har vi återbördat Remin 1276 som hingstlinje i nordsvensk avel. Ellabron har Skarphedin som farfars farfar far och den Skarphedin har även verkat i svensk kallblodstravaravel. I stort sett går det inte att hitta dölehingstar utan påverkan från kallblodstravaren.

Jag har inget emot inblandningen av kallblodstravaren i nordsvensken, bara så länge den ser ut som en nordsvensk och inte blir alltför varmblodsbetonad. Det kanske t o m kan höja värdet på nordsvensken? Vårt argument för en tyngre nordsvensk för att passa i skogskörning har mer eller mindre kommit i skymundan och det kanske är dags att anpassa avelsmålet efter efterfrågan.

Senast ändrad:

sen kan ju dessa "prinsessor" vilja kunna tävla i dressyr eller något annat än trav. Då är det lite svårare att hävda sig med en nsv än ett halvblod. :smirk:

Jag har följt nordsvensk diskussionen med intresse och har jämfört den med kallblodens situation i Finland. Den är förbluffande lik! I Finland har man genom att dela in stamboken i fyra delar: finnhästar av ponnymodell, ridmodell, bruks och travare, försökt öka intresset på rasen. Det har fört med sig att finnhästar av ponny och ridmodell har ökat kraftigt i pris. Tyvärr har det också fört med sig att finnhästar av trav stam eller travare från banan säljs för väldigt billigt och folk ger dem nästan gratis till barn som ridhästar, bara för att bli av med dom.
Jag tror att det i grund och botten handlar om ett attityd problem, kallblod ses ofta som hästar för "lanttisar" och och absolut inte som tävlingshästar. För finnhästarnas del så har man försökt tackla detta problem med att ge väldigt duktiga hästar åt kända dressyr ryttare som har aktivt tävlat dem. På så sätt har finnhästarna speciellt i dressyr kretsar blivit mycket populära och ofta som ett val bredvid halvbloden. För ett kallblod som går svårdressyr är alltid väldigt vackert, eller hur?
Jag har förstått att nordsvenskarna är väldigt populära i akademisk ridning, varför inte visa upp dessa vackra väl utbildade hästar på tävlingsbanorna?
Finlands motsvarighet till Strömsholm och Flyinge, dvs Ypäjä, gör ett stort jobb med att öka populariteten för finnhästridhästarna och ordnar bl.a. mästerskap bara för finnhästar. En av deras dressyr hingstar är för tillfället till salu för ett väldigt högt pris på 17 000€ (ca. 170 000 kronor).
Jaime

Det här är bara några exempel på hur vi har försökt tackla problemet i grannlandet. Men det är i första hand ett attitydproblem och attityder tar tid att ändra på. Jag önskar att folk inte bara betalade småpengar för ett friskt kallblod bara för dess ras skull, utan öppnade ögonen för dess mångsidighet.

mina kusiner köpte ett 12årigt sto för 7000. billigt! Och hon kommer från en uppfödning och har stam och allt.(men det var inte dem som sålde henne utan "andraköparen" som mest ville få ett bra hem åt hästen)
nu är jag ingen expert på nordsvenskar så jag vet inte vad en bra stam är men hästen är renrasig och har alla papper och var inriden (och grundinkörd som unghäst). är inte det för billigt??

Hur mycket har nordisarna minskat i antalet då? Och är det inte en risk att vi förlorar en massa bra hästar om vi skeppar ut dem till köpare utomlands?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka