Oklar hälta till och från av hovböld?

Lotus

Trådstartare
Hur "oklar" hälta kan en hovböld orsaka? Kan den vara bättre och sämre beroende på aktivitet hos hästen? Kan en böld "spöka" till och från under flera veckor innan den ger sig/kryper fram, eller ska man ge upp tanken på en böld då? Och vad ska man isåfall börja misstänka?

Tacksam för råd!

Sv: Oklar hälta till och från av hovböld?

Gör som så att du tar å känner igenom hoven! Reagerar h*n när du trycker under på sulan med nån sorts tång, så kan du nästan garanterat tro att det är en hovböld. Och vänd dig då till din hovslagare.
I min erfarenhet så kan en hovböld spöka ganska rejält innan det visar sig att det är just en hovböld.

Senast ändrad av en moderator:

Har tyvärr hel sula på den hoven, så det är svårt att klämma...
men ok - den kan "spöka" alltså, då kan det vara det som jag trott hela tiden.
Har sökt hovis igen.

Ja, kan verkligen spöka. Behöver inte visa sig även om man klämmer med visitertång... Kan ta ett tag innan den mognar tillräckligt för att man ska kunna upptäcka den...

Tyvärr :(

Jag har Pm.at dej ang. hovböld.. Lååångt och intressant hihi :)

Min häst blev rejält halt i augusti. Varken hovis eller vet. hittade någon hovböld eller annan orsak och trodde att hon hade vrickat sig. Hästen blev lite bättre men inte helt ok och kunde någon dag vara sämre.
Sen helt plötsligt efter ca 2 månader hittar jag en liten liten spricka samma dag som hon helt plötsligt är helt ohalt :)
Efter ytterligare 1 månad verkar hovis fram hålrummet där bölden suttit. Så alltså var det en hovböld som spökade hela tiden och det var den som hade gått ut i den lilla lilla sprickan.

Och jag blev otroligt lättad över att det inte var något allvarligare. Jag hade planer på hältutredning men sa att jag skulle avvakta nån vecka till och då blev hon bra :)

min häst var oren i trav på v fram i juni. hon vilade, det försvann efter 2 dagar.
i sep var hon halt på v fram i hagen. hon vilade, det försvann.
i början av okt markerade hon på v fram i trav när jag longerade henne, hon vilade, det försvann på 1 dag.
i slutet av okt var hon varmare i v fram än h fram en dag. samma visa, vila - hon blev bra.
2 dagar senare var hon blockhalt och kunde inte stödja på v fram.
hade mkt förstärkt puls, var väldigt varm i hoven och en bit upp. stod inne en dag, kunde sen stödja på benet men var fortfarande rejält halt, hovis kom ut den dagen och hittade en böld i tån på v fram.
2 dagar senare var hon ohalt. :)
jag tänkte inte på att det var nåt skumt med den här hältan på samma ben hela tiden, nu vet jag ju vad det var.
jag tyckte då att hovbölden kom plötsligt, men det var ju inte så plötsligt om man tänker efter.

Oki inte så lätt kanske men jag skulle hemskt gärna vilja höra vad hovisen säger om det när han kommer ut å tittar ...hör av dig sen igen !!

ankans skrev:
Ja, kan verkligen spöka. Behöver inte visa sig även om man klämmer med visitertång... Kan ta ett tag innan den mognar tillräckligt för att man ska kunna upptäcka den...

Tyvärr :(
Kan tom upptäckas vid nästa skoning!!

Pratade med min hovslagare igår - han tror inte på en böld, men jag är fortfarande inne på den linjen, ska försöka få en hovslagare som ska till stallet imorgon att titta på saken, om jag bara fick fatt i honom! Hör av mig när jag vet mera!

Tack alla hittils!

Precis! Hade en som var halt rätt länge utan att man hittade något. Tillslut kröp den fram i kronranden.....

Lotus skrev:
Hur "oklar" hälta kan en hovböld orsaka? Kan den vara bättre och sämre beroende på aktivitet hos hästen? Kan en böld "spöka" till och från under flera veckor innan den ger sig/kryper fram, eller ska man ge upp tanken på en böld då? Och vad ska man isåfall börja misstänka?

Tacksam för råd!

Prova att longera på böjt spår och se om hältan blir mer framträdande. Om den blir det tror jag du kan utesluta hovböld och ringa en klinik och be om en hältutredning.

Oki vill jätte gärna veta vad han säger å vad ni kommer fram till då ja tycker det är himla spännande med hovar å så ...
Inte för att jag tycker det är kul att din häst visar hälta ..,.:-(
Hoppas du själv får veta vad det är !!

//ikeline

Om hovböld uppstår känner man en ökad puls på just den hoven, värme och om man tittar riktigt noga under hoven kan man upptäcka ett litet hål som visar ingången till bölden.
Låt en hovslagare se efter om det är hovböld...visst kan det spöka och när bölden blir riktigt stor och trycker i hoven...då får hästen hälta och då gör det rejält ont!
Hästar har en mycket hög smärgräns!

Jag har haft precis de besvären som du har haft med din häst och jag anar tillsammans med min hovslagare att det är en hovböld, men den är i så fall inte tillräckligt utvecklad för att vi ska hitta den.

Men det behöver inte alls vara så! Det finns Hästar som visar allt annat än symptom på Hovböld! Har en i stallet Visade ung samma symptom som Lazios häst gjorde. Vi ALLA i stallet, trodde att det var en vanlig vrickning. Dock så var det inte så utan en STOR hovböld (denna hälta spökade i ca5-6veckor av och till.. ingen puls och ingen direkt värme..?)
:)

Hur gick det? Fick du tag i hovisen? Va sa han osv... ??
Hoppas att han hade några ideer!

Uppdaterar tråd:

Hovslagaren tittade i fredags, hittar ingen böld men tycker jag skall röntga.

I lördags (efter vila) och igår(efter ridning) kollar jag och två bekanta hästen. Värme i hoven och lite upp över kotan, inget anmärkningsvärt men den är varm. Ingen hälta på rakt spår oavsett underlag. Ingen hälta på mjukt underlag och böjt spår, men däremot en liten orenhet på hårt vid lingering på liten volt. Igår efter ridningen mindre än i lördags tom. Reagerar inte på böj, men nu är vi ju inte professionella på detta och har bara böjt ihop benet för att se om han tycker det är obehagligt eller ej. Kan möjligen tycka det är lite obehagligt när man klämmer ner mot ballarna, men inte anmärkningsvärt då heller, inget i övrigt.

Har bokat tid på klinik måndag 20/12. Skall rida på ordentligt tom torsdag, om hästen är ohalt avbokar jag tiden (skall göras senast torsdag) och om han blir halt så åker jag.

Nu undrar jag om någon vet hur försäkringbolag ställer sig till om man har kvitto på skoning eller ej, om det skulle visa sig att problemet kommer därifrån? Jag har inget kvitto tyvärr, men min hovslagare är utbildad men har verksamheten på sidan av...

Kopierar in svar från en fråga jag ställt till Agrias veterinär (beskrev fenomnet, hela frågan finns att läsa på Agrias sida):

Reaktionen efter skoningen är troligen en kombination av att hovslagaren verkade fram lite blod och att han satte en söm nära läderhuden. Värme i hoven kan kvarstå ganska länge. Det viktiga är att hästen inte är halt. Genom att longera den på hårt underlag provocerar du den lite extra. Om den är ohalt där, kan du sätta igång den lite försiktigt. Det kan hända att det på sikt kommer att utvecklas en hovböld. I så fall får man behandla den när hästen visar mera symptom. För säkerhetsskull bör du kontrollera att din häst har ett bra skydd mot stelkramp.

Min häst har haft en hovböld som kom ut i kronranden( hände hos förra ägaren)
Tyvärr verkar det inte som om dom försökt att hålla svallkötts bildningen nere, så att han har en stor knöl precis i kronranden.

Han har varit oren från och till :cry: , vet finner ingen orsak till det, har börjat fundera på om det är knölen som orsakar tryck, och därför avlastar han utsidan av den hoven och blir oren.
Har börjat att använda pg beslag, och han har i sammband med det börjat stå normalt på den hoven igen och han känns ren. :)

Så om det kommer ut en hovböld där håll för guds skull efter på svallkötts bildningen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 348
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka