okej tider eller?

Lena

Trådstartare
är ganska nybliven travhästägare då jag i mitten på juli inhandlade en 4 år gammal kallblodstravare. han hade vilat i några månader och därför har jag hittills mest jobbat upp muskler och ork(mest ridträning) på han men så igår var vi till banan för första gången för att testa.

Underlaget var verkligen inte det bästa eftersom det var ordentligt med snömodd. hästen har i min ägo inte körts fort tidigare så utrustningen var inte riktigt inpassad, enligt kusken borde nog några fler hål ordnas till käkremmen eftersom han inte alls tog stöd i den. alltså var väl inte förutsättningarna dom kanske mest ultimata, men nu till min fråga:

Enligt kusken gick det överlag i ett 1.50-tempo men han körde några intervall då han enligt egen utsago körde i 1.40tempo (200-300m.) I slutet på heatet körde han 700m. i ett tempo på ungefär 1.42-1.43. Det gick ganska rent men med några mindre galopper till och från, enligt kusken berodde dessa till stor del på dåligt fäste.
kan jag få någon indikation från er här om dessa tider kan klassas som någorlunda bra eller inte?
planen ligger på att förhoppningsvis kunna kvala till våren.

kan tillägga att som 3-åring kvalade hästen på en tid på ca 1.46 och hans rekord i lopp från okt. 2005 ligger på 1.49

Sv: okej tider eller?

här omkring är det normala att kallbloden går nånstans mellan 28-36 full väg ibland fortare å ibland långsammare.. om jag skulle starta ett kallblod så skulle vilja att den travade iaf 38 på ett bra sätt innan.. :)

Du säger att du inte kört fort med honom i din ägo tidigare, men har du tränat honom i några intervaller? Eller har du bara ridtränat "vanligt" så att säga....?
Lite svårt att klassa hans jobb om man inte vet hur pass tränad han är så.....:) Har han tex inte gått några intervaller alls, så är det ju ett skapligt bra jobb han gjort. Det är ju ändå första gången.
Sen är det ju som Misscocacola säger oxå, att de måste gå betydligt snabbare för att vara starklara, men dit har ni ju vilket du oxå säger - en bit.
Att sikta på kval till våren är väl jätterimligt? Han är ju ung och har framtiden för sig. Många klarar heller inte av att gå så bra på sådant underlag som det var då ni körde snabbt....

Kämpa på!

Jag skulle inte starta en kallis utan pengar på sig om den inte kunde gå kring 1.35 - 1.36 full väg (den behöver inte ha gått det, men jag bör vara rätt säker på att den kommer göra det i lopp). Med fart för mer utveckling, för det behövs tämligen omgående.

De tiderna kan man naturligtvis inte begära att din fartotränade (?) häst ska klara av. Kvaltiden han gjorde som treåring på 1.46 är rätt så dålig (långt ifrån att det duger i tävlingssammanhang). Rekordet uruselt ärligt talat.

Din häst har ju naturligtvis en bra bit kvar till vad som kan kallas dugliga tider. Men det är väl bara att träna på. Hästen är ju ung och hinner förhoppningsvis utvecklas en hel del i vinter. Kvala till våren behöver ju inte vara någon utopi, allt beror ju på hur hästen utvecklas. Den bör väl kunna kvala på en 1.38 tid på ett bra sätt för att vara startklar (annars är det väl ingen idé att kvala heller).

Träna på!

Mitt intryck är helt Ok tider med dom förutsättningarna och fel på utrustningen.
Så nog kan du räkna med att kvala till våren allt!

Ett liiitet råd så du slipper göra om mitt misstag... :angel:
Ta hjälp av ngn som verkligen kan det där med kallblod (gärna ston..)

Det är en myt att det är enkelt att träna kallblod!

svarar alla:

tack för era synpunkter, kul att se någon annans respons på tiderna. kan säga att jag inte ridit så mycket intervaller under den här tiden, men det har börjat bli lite mer och mer. har velat ta det lite lugnt med tanke på att han är ung och inte alls hade några direkta ryggmuskler att prata om när jag köpte honom, så det har mest varit muskeluppbyggande träning. tänkte börja jobba mer med farten nu, ska byta stall och kommer få bättre träningsmöjligheter så jag kanske kan börja köra lite mer också.

att kval- och rekordtider är riktigt dåliga visste jag redan men han har kroppsmässigt utvecklats ordentligt de här månaderna och jag hoppas att han bara behövt lite tid på sig att mogna och att det nu kommer börja släppa för honom. han har en historia bakom sig med en hel del galopper under träningar,kvallopp och lopp som nu inte gör sig riktigt lika mycket påminda.

till jari: kusken som körde på banan är nästintill en mentor för mig. han hjälper mig så mycket han kan med tips på olika träningsmetoder och vad jag ska tänka på. jag får låna utrustning som jag inte har själv och han hjälper mig som sagt med att köra när det ska "testas" hur vi ligger till.

vore roligt med mer inlägg för att få veta vad ännu fler tycker.

Tycker väl tiderna hästen presterade känns ok, med tanke på förutsättningarna. Svårt att säga något närmare när man varken sett hästen eller banan. Det känns kanske inte som hästen är mogen för dagen att gå så mycket fortare än 50. När den gör det på ett bra sätt (utan galopper och utan att behöva stöd av käk), då är det väl dags att börja sänka tiderna.

Om man ser till hur hästen presterade som treåring så borde den nog stannat hemma i stallet och tränat och växt på sig lite, istället för att prova tävla. Jag skulle varvat korta snabba intervaller med lite längre och långsammare, gärna backe. Inte längre än att hästen orkar hålla ihop aktionen hela vägen och gå med fullt tryck genom hela intervallen. Vid det här laget brukar dom sluta växa också, så det finns nog god chans att hästen orkar utvecklas nu.

Senast ändrad:

Kul med fler som skaffar sig kallblod! Såg först nu att du bor i Skellefteå! Var det onsdag kväll som du körde snabbjobb i snömodden?
Var nämnligen själv där då med två av mina kallblod och såg att det var att till kallblod på banan, det var ju säkert du! :)

Jag som var där i onsdag vet hur :devil: dålig banan var så jag tycker att tiderna var bra. Fortsätt kämpa på .;)

Vem har du som hjälper dig? Nyfiken...

Och vad heter hästen?

( Lenas )

Senast ändrad av en moderator:

javisst var det på onsdagen... så kul att det finns nån mer från Skellefteå som håller till här på buke... :-)

Min lilla "stjärna" heter Nyttig, så det är väl bara att hoppas han gör själ för sitt namn...

vem det är som hjälper mig kanske jag inte ska skriva ut här, inte så snällt att namnge personer på internet utan att dom vet om det. kan säga att det är en amatörtränare från bureå...

kan säga att det är en amatörtränare från bureå...[/QUOTE]

Mmmm.... tänker.. finns några stycken det kan va..

får man fråga vilka hästar det var du var på banan med, nåt namn man känner igen?

han som kör åt mig har två hästar som han tränar nu, en varmbloding och ett kallblod. men det har väl inte gått så jättebra för han direkt. det kanske minskar antalet möjliga litegrann.

Vet vem det är :bump:

Bor i Bureå :p
Hoppas man får se er på travet ng dag.. så får man hålla en liten tumme för er :)

hejsan... tog upp min egen gamla tråd igen för en liten uppdatering :-) har kämpat på och tränat under vintern med min lilla "Nyttig" å nu har vi tagit oss ut och testat några snabbjobb på banan också. har väl inte bättrat sig så mycket i tid än men däremot orken är klart förbättrad och galopperna betydligt mer sällsynta.

på banan går han fortfarande på tider mellan 1.40 - 1.45, så dom är väl inte så strålande, men han gör det på ett bra sätt och är villig att springa och går lite fortare för varje gång vi är in på banan.

så en liten fråga till er travmänniskor här på forumet: är det någon som har tips på träning som ökar uthålligheten och orken hos hästen när det börjar bli lite högre farter?

Nyttig kan jogga nästan hur länge som helst men blir ganska snabbt trött i aktionen när han ska gå i högre tempo och blir då väldigt rullig. kan galoppträning fungera? jag vet att galoppen stärker hjärta och lungor men kan det hjälpa honom att orka hålla ihop traven också?

lägger in en bild från senaste snabbjobbet på banan (om länken funkar dvs.)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09510000-09519999/640x480/9513785.jpg

Jag tycker att du antingen kan galoppträna honom, dels för psykets skull och sen för att dom bygger andra muskler å en del andra bra saker man får på köpet :D

Annars kan du ju plocka in tempo i träningen, om han tex springer ganska så sakta i långsamkörningen så bara ökar du tempot till
lite..."slängtrav"

du kan plocka in spontana fartlekar som han får flås av...skratta mycket och pussa på pålle :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka